Strafferamme for at vidne falsk
Fra : Kristian Zylauv

Dato : 23-02-03 21:24

Hejsa, er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med følgende, jeg
leder efter strafferammen for at:

Vidne falsk
Nægte at vidne, samt strafferammen for at afgive falsk anmedelse

-Morten Jensen

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-02-03 22:10

Kristian Zylauv skrev:

> Hejsa, er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med følgende, jeg
> leder efter strafferammen for at:
>
> Vidne falsk

Straffelovens § 158:

"Den, som afgiver falsk forklaring for retten, herunder ved anvendelse af
telekommunikation, straffes med fængsel indtil 4 år. Bestemmelsen finder
tillige anvendelse på falsk forklaring for en udenlandsk ret."

> Nægte at vidne

Retsplejelovens § 178:

"Udebliver et vidne uden lovligt forfald eller uden i tide at have meldt sit
forfald, eller forlader vidnet i strid med § 177 det sted, hvor retsmødet
holdes, eller vægrer vidnet sig uden lovlig grund ved at svare, kan retten:
1) pålægge vidnet en bøde,
2) lade vidnet afhente ved politiet,
3) tilpligte vidnet at erstatte de udgifter, som vidnet har forårsaget,
4) pålægge vidnet en løbende bøde, i samme sag dog ikke for længere tidsrum
end 6 måneder, uafbrudt eller sammenlagt,
5) lade vidnet tage i forvaring ved politiets foranstaltning eller lade
vidnet undergive en af de i § 765 nævnte foranstaltninger, indtil
fremstilling for retten til afgivelse af vidneforklaring kan finde sted
eller vidnet indvilliger i at svare, dog ikke ud over 6 måneder i samme sag,
uafbrudt eller sammenlagt."

> samt strafferammen for at afgive falsk anmedelse

Straffelovens § 165:

"Den, der til offentlig myndighed anmelder en strafbar handling, der ikke er
begået, såvel som den, der til sådan myndighed indgiver falske klagemål,
straffes med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 1 år."

eller muligvis

Straffelovens § 164.

"Den, der afgiver urigtige oplysninger til offentlig myndighed med forsæt
til, at en uskyldig derved bliver sigtet, dømt eller undergivet
strafferetlig retsfølge for et strafbart forhold, straffes med fængsel
indtil 6 år."

--
Reino

Fra : Carsten Holck

Dato : 24-02-03 11:14

Reino Andersen wrote:

> [...]
> sted eller vidnet indvilliger i at svare, dog ikke ud over 6 måneder
> i samme sag, uafbrudt eller sammenlagt."

Falsk vidnesbyrd er altså ret "dyrt", men hvornår er det at nægte at vidne
og hvornår er det "dårlig hukommelse". Hvis man møder op for at vidne - og
derefter konsekvent svarer "det kan jeg ikke huske"/"det har jeg ingen
erindring om" etc. hvor meget skal der til før man straffes for det, man
skal nok ikke sælge historien til "BilledBladet" bagefter, men alligevel ?

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Reino Andersen

Dato : 24-02-03 12:13

Carsten Holck skrev:

> [...]
> skal nok ikke sælge historien til "BilledBladet" bagefter, men alligevel ?

Uden at vide så meget om det, vil jeg vove den påstand, at der skal temmelig
meget til. Det er jo svært for dommeren at bevise at vidnet vitterligt ikke
kan huske noget.

Jeg var i retten for nylig, hvor et vidne blev bedt om at oplyse navnet på
en person, hvorpå vidnet svarede: "Det vil jeg ikke oplyse". Efter at
dommeren/anklageren havde belært ham om et vidnes pligter ændrede han sit
svar til: "Det kan jeg ikke huske". Det fremgik tydeligt af
dommernes/anklagerens kropssprog, at de ikke troede på det svar, men han
slap for yderligere tiltale. Der var også andre tilfælde, hvor vidnet
åbenlyst ikke fortalte, hvad han vidste.

Vidnet var tidligere blevet dømt i samme sag og personen han vidnede mod,
var en af hans kammerater. Vidnet ringede i øvrigt kort inden han skulle
vidne og fortalte, at han ikke kunne komme. Årsagen var, at han havde en ung
hund, som ikke kunne være alene hjemme! Dommeren afsagde en
anholdelsesbeslutning og han blev så afhentet af politiet.

--
Reino

Fra : Kristian Zylauv

Dato : 24-02-03 15:39

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> wrote in message news:<vLa6a.116$ja.72@news.get2net.dk>...

> [...]
> til, at en uskyldig derved bliver sigtet, dømt eller undergivet
> strafferetlig retsfølge for et strafbart forhold, straffes med fængsel

"Hvad findes der egentlig af "lovlige" grunde til at blive hjemme fra
retten som vidne? Kan det passe at det kun er en sygeerklæring der
tæller, hvad med hvis man F.eks ikke kan få fri fra skole/arbejde
eller ligende?

-Morten Jensen

Fra : Michael Møller

Dato : 24-02-03 19:46

snip

> [...]
> retten som vidne? Kan det passe at det kun er en sygeerklæring der
> tæller, hvad med hvis man F.eks ikke kan få fri fra skole/arbejde

Taksten for at vidne falsk i retten er 60 dages ubetinget fængsel ifølge en
ret fast retspraksis.

Mht. lovligt forfald, ja så SKAl man hvis man er syg have en lægeerklæring
herpå, ellers vil enhver anklager bægære vidnet anholdt. såfremt vidnet er
af betydning (hvilket det jo altid er, ellers havde man jo ikke indkaldt
vidnet)
Det er derimod IKKE lovlig forflæad at man ikke "kan" få fri, for det skal
man have da det er en pligt at afgive vidneforklaring. Lovlige grunde kan
være ferie, HVIS den er bestilt eller aftalt inden man får sin indkaldelse.
Eksamen er en anden lovlig grund, men det vil blive vurderet i hvert enkelt
tilfælde.

Mht. det med at man lider af et pludseligt hukommelstab i retten, ja så er
deet rigtigt nok at der skal en del til, før det er bevist at man værger
sig. Dog vil sagens omstændigheder ofte afsløre om man vitterligt ikke kan
huske det relevante eller om man værger sig. Fx kan man tidligere have
forklaret sig detajleret til en politirapport eller også kan andre vidne
bevidne at man har haft en sådan position at man ikke kna have undgået at
have set det relevante osv osv.

MVH

MMH

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 25-02-03 08:20

"Michael Møller" <chh@dlgnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> af betydning (hvilket det jo altid er, ellers havde man jo ikke indkaldt

Hvem skal betale den lægeerklæring?

> [...]
> Eksamen er en anden lovlig grund, men det vil blive vurderet i hvert enkelt

Arbejdsgiveren har vel ret til at trække én i løn, hvis man skal "have fri" til at vidne.
Får man det beløb godtgjort af retten. Hvad med godtgørelse af tog- og busbilletter,
for at komme frem til retten?

> [...]
> bevidne at man har haft en sådan position at man ikke kna have undgået at

Man kan jo i mellemtiden have glemt det, man tidligere kunne huske.

/michael

Fra : Peter G C

Dato : 25-02-03 10:57

"Michael C. Nielsen" <send.ingen@mails.tak> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
fri" til at vidne.
> Får man det beløb godtgjort af retten. Hvad med godtgørelse af tog- og

Du får som vidne erstattet dit tab som følge af, at du skal vidne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 25-02-03 14:05

> "Michael C. Nielsen" <send.ingen@mails.tak> skrev i en meddelelse

> [klip]

> Du får som vidne erstattet dit tab som følge af, at du skal vidne.

Jeg har hørt noget med, at man kun får ca. 80 kr. pr. gang.

/michael

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-02-03 18:40

Peter G C skrev Tirsdag den 25. februar 2003 10:57 i dk.videnskab.jura:

> Du får som vidne erstattet dit tab som følge af, at du skal vidne.

Øhe får man erstattet dokumenterbart tab 100%?

Ivar Madsen

Fra : Peter G C

Dato : 26-02-03 20:12

Ivar Madsen <news-@milli.dk> skrev i 95140145.buATdyVbOM@news.milli.dk:

[klip]

> Øhe får man erstattet dokumenterbart tab 100%?

Ja, tabt arbejdsfortjeneste og lignende direkte tab/omkostninger. Dog kan
advokater ikke få fuld timepris, jf. en nyere afgørelse.

/Peter

--
http://www.grauslund.com