Konsulentydelse/skat
Fra : Peter

Dato : 23-02-03 17:56

En stor forening betaler en person for at agere reklamesælger for dem til en
avis som foreningen udgiver.
Der må ikke udbetales løn fra foreningen.
Kan disse beløb blot udbetales på en check og er det derefter op til
modtageren at oplyse om det til skattevæsenet?
I og med at det er en stor forening med over 30.000 medlemmer kan der så
være risiko for at det kan lugte lidt af skatteunddragelse eller er det
meget normalt at have faste konsulenter "ansat" på ubestemt tid?
Gerne nogle referencer til bestemmelser vedrørende ovenstående.

Mvh. Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 24-02-03 18:47

Peter skriblede:
> [...]
> Kan disse beløb blot udbetales på en check og er det derefter op til
> modtageren at oplyse om det til skattevæsenet?

Personen skal vel udskrive en faktura eller honorarnota med enten cvr eller
cpr. I sidstnævnte tilfælde er foreningen som regel pligtig at indeholde
skat.

> [...]
> så være risiko for at det kan lugte lidt af skatteunddragelse eller
> er det meget normalt at have faste konsulenter "ansat" på ubestemt

Honorarbetaling er almindeligt, jeg tør dog ikke spå om den omtalte
forening.

> Gerne nogle referencer til bestemmelser vedrørende ovenstående.

Jeg orker ikke lige at finde det, men der ligger vejledninger på
www.toldskat.dk

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller: