forædres ansvar for børns handlinger !
Fra : co

Dato : 22-02-03 23:08

Rent hypotetisk !

Min 6 årige søn, er meget glad for biler, naboen er lige kommet hjem fra
indkøb, og har parkeret bilen
i sin indkørsel, men s han læsser varer af.

Min søn, som jo elsker biler, ser sit snit til at løbe over vejen, sætte sig
ind bag rettet, og roder lidt
rundt, og får sat bilen i bevægelse, så den kører ind i naboens garage, så
både bil ,garage og naboens nye
plæneklipper bliver ødelagt.

Min 6 årige søn, får ved sammenstødet et piskesmæld

Hvordan er retsstillingen for henholdvis forældrene, sønnen, og naboen ?

Hvem gøres ansvarlig for hvad ??

med venlig hilsen
Claus

Fra : Mari

Dato : 23-02-03 02:46

"co" <claus10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan er retsstillingen for henholdvis forældrene, sønnen, og naboen ?
> Hvem gøres ansvarlig for hvad ??

http://www.netjurist.dk/emner/artikel.php4?article_id=429

<citat>
Kan børn være erstatningsansvarlige?

Ja, et barn er erstatningsansvarlig for de skader, det laver, hvis barnet
har lavet skaden ved uagtsomhed eller med vilje. En skade er lavet ved
uagtsomhed, hvis barnet har handlet anderledes og mere uforsigtigt, end børn
på dets egen alder normalt handler.

Hvis dit barn derimod har handlet, som andre børn på samme alder normalt
gør, har barnet ikke gjort noget forkert, og dit barn er derfor ikke
erstatningsansvarligt for den skete skade.

Hvis dit barn er under ca. 4-5 år, kan det normalt ikke blive
erstatningsansvarligt, fordi børn under den alder har meget svært ved at
vurdere, hvad der er rigtigt og forkert.

Hvis dit barn er ældre end 4-5 år, er det normalt erstatningsansvarligt, men
barnets ansvar kan alligevel bortfalde, hvis barnet ikke er normalt
udviklet, eller hvis skaden er sket på en meget kompliceret måde, hvor
barnet ikke har kunnet gennemskue, at en sådan skade kunne ske.

Hvis dit barn er erstatningsansvarligt for en skade, det har lavet, er det
barnet selv, der skal betale. Du har ikke som forælder pligt til at betale.

Hvis familien har en ansvarsforsikring, vil den ofte dække den skade, barnet
har lavet.

og mere her:

http://www.dklaw.dk/nyheder/arkiv/nyt2-7.htm

/Mari

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-02-03 13:06

> Kan børn være erstatningsansvarlige?

Dertil kommer så "særregler" for motorkøretøjer. Det er brugers ansvar
at uvedkommende ikke kan "misbruge" den. Der er strafbart at efterlade
en bil med nøglerne i og måske også at efterlade den ulåst således at
den 6årige kan komme til at sætte den i bevægelse.

Bilens ansvarsforsikring vil dække skader på tingene og den 6årige.
Kaskoen skaderne på bilen - og jeg tvviler på at selskabet vil forsøge
at gøre regres mod den 6årige (Formodenligt lidt afhængigt af hvor let
det var for den 6årige at komme galt afsted. Hvis bilen blev efterladt
med døren åben og parkeret i gear uden at håndbremsen var trukket skal
der ikke meget til for at knægten har kunnet sætte den i bevægelse)

/A

Fra : co

Dato : 24-02-03 16:11

Jeg takker for de, meget konkrete og brugbarer svar,
som heldigvis kun var hypotetiske,

- men kostede mig en flaske ( snøft ) rødvin !.

mvh
claus

Fra : Mari

Dato : 02-03-03 17:10

> [...]
> indkøb, og har parkeret bilen
> i sin indkørsel, men s han læsser varer af.

Har du læst forsiderne på aviserne idag............
Den dødsulykke skyldes netop en 6-årig bag rattet i en lastbil.
Jeg vil tro at du kan få lov til at følge den sag........

/Mari

Fra : co

Dato : 02-03-03 22:06

> Har du læst forsiderne på aviserne idag............
> Den dødsulykke skyldes netop en 6-årig bag rattet i en lastbil.
> Jeg vil tro at du kan få lov til at følge den sag........

Ja
- og jeg finder det så dybt tragisk ! - både over for de efterladte,
familien
og den stakkels dreng, der risikere at være mærket for livet !

mvh
Claus