En kastrat, der pisser territorium af?
Fra : Grit Wessel

Dato : 18-03-01 20:10

Hej ng

Jeg har fået et spørgsmål fra en veninde, men jeg synes ikke rigtig, at jeg
kan hjælpe hende. Hun skriver:

"Vi har lige haft besøg af en genbo, som har en kastreret hankat. Han var
her for at gøre opmærksom på, at det formentlig er vores kat, som tisser i
deres carport, på terrassen og i dagplejemorens barnevogn - og at det lugter
forfærdeligt. Vi fortalte ham at vores kat er blevet kastreret for længe
siden og at vi derfor ikke mener det kan være ham der har gjort det.

Vi har godt bemærket at han tit løber rundt henne ved deres hus.

Tror du at han kan finde på at tisse rundt omkring nu hvor han er kastreret
?
Og kan det i givet fald være fordi de selv har en hankat ?
Hvis det måske er vores kat - ved du så hvad man kan gøre ved det ?

Som min mand siger, så gør han ikke sådan noget her og derfor heller ikke
andre steder, men jeg har hørt at i hvertfald ukastrerede hankatte netop gør
det hos alle andre end dem selv."

Hun siger, at kattens urin lugter meget mindre i bakken end før han blev
kastreret, så man må tro på, at kastrationen er lavet ordentligt. Hendes søn
har set en anden kat i de samme farver, der løber rundt i nabolaget, så kan
måske også være den, der tisser hos genboen.

Er der andre, der har hørt om, at kastrater pisser territorium af (undskyld
sproget), eller er det højest sandsynligt den anden kat, der gør det?

MVH Grit

--
Grit Wessel
Ginkgo Norske Skovkatte

Fra : marianne hellemose

Dato : 18-03-01 21:35

Hej Grit
Jeg har haft en kastrat der strintede med stor fryd
op til flere år efter at han var kastreret, han var som
mine øvrige katte kun indendøre og havde en svaghed
for min kaffemaskine og stikkontakter, først da han skiftede
hjem, stoppede han. Min tanke var at nu skulle han ikke
mere hævde sig i en flok, så han fandt det ikke nødvendigt at
blive ved.

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Grit Wessel

Dato : 18-03-01 22:33

> Min tanke var at nu skulle han ikke
> mere hævde sig i en flok, så han fandt det ikke nødvendigt at
> blive ved.

Ham her er alenekat, men de overvejer, om han skal have sig en legekammerat
til sommer.
MVH Grit

--
Grit Wessel
Ginkgo Norske Skovkatte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-03-01 21:51

Hej Grit

Ja, der er ingen tvivl om, at kastrater sagtens kan fortsætte med at
strinte - men lugten - den helt specielle hankatte-hørm, du ved... -
forsvinder jo altså! Så hvis det er ægte hankatte-hørm, så tvivler jeg på,
at kastraten er skyld i miseren...
Hvad med deres egen (altså naboens) hankat, er den kastreret? Hvis ikke, så
er det jo nærliggende at tro, at det er den selv der strinter - muligvis for
at fortælle den "irriterende" kastrat, at det er dens hus!
Hvad man kan gøre... hmmm, man kunne jo prøve at holde sin kat i egen have
(byg en løbegård eller lignende) - har hun mulighed for det?

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk
- se vores killinger!

Fra : Grit Wessel

Dato : 18-03-01 22:30

Han var kun 6 mdr. da han blev kastreret.

> Hvad med deres egen (altså naboens) hankat, er den kastreret?

Ja, genboens hankat er kastreret, og deres egen hankat blev kastreret, da
han var 6 mdr. gammel (han er 9 mdr. nu).

> Hvad man kan gøre... hmmm, man kunne jo prøve at holde sin kat i egen have
> (byg en løbegård eller lignende) - har hun mulighed for det?

Jeg er ikke sikker på, at hun vil synes om idéen med en indhegnet have, men
det er også den eneste løsning, jeg kan se. Jeg ville bare høre, om I mente,
at det kunne være en kastrat, der tissede.

--
Grit Wessel
Ginkgo Norske Skovkatte

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-03-01 22:01

Katten kan sagtens finde på at blive ved med at strinte. Lugten forsvinder
dog ofte, men desværre ikke i alle tilfælde. Min ene kastrat har stadig en
del hankatte-lugt i sin urin, selvom han er blevet kastreret ordentlig
(stenene pillet ud og leder'ne kappet). Dette kan skyldes at han blev
kastreret i en senere alder end de andre hankatte jeg har (og har haft).

R. Ilsøe

Fra : Kate

Dato : 18-03-01 22:50

Jeg vil starte meb at indrømme at jeg ikke ved en hujende fis om den
slags. Mine to drenge har aldrig strintet. Min første indskydelse ville
være, på trods af kattens protester, at holde den inde i et par dage for
at se om det stadig sker. På den måde kan de måske undgå nogle
nabostridigheder inden de kommer.
Jeg var selv engang, da Johan og Sofie var udekatte, blevet beskyldt for
at Johan besørgede under min gangfælles vindue om natten, nu var det jo
bare så heldig at alle vidste at Johan _altid_ var inde om natten.
Naboerne plejede at drille mig med at jeg kaldte kattene ind hver aften
omkring kl 22
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Ann K.

Dato : 18-03-01 21:51

Hej Grit.
Saga (hunkat - steriliseret!) afmærker også sit territorie udendørs... og
hun ligner fuldstændig en fertil hankat når hun "sprayer" (halerysten,
stampen med bagbenene og en ordentlig sky af urin lige præcis på rette
sted!)... Når hun er forsvarligt lukket inde kommer hendes søn Tjalfe
(kastrat siden han var 6 mdr., nu næsten 5 år!) og dækker hendes duft med
sin egen... og for lige at sætte trumf på gør Aske det samme lidt senere.
Heldigvis står den busk som de alle "kæmper" om allerbagerst i haven!!!!
Ingen af dem afmærker i bakken = urinen lugter ikke!!! Og tro mig... jeg ved
skam godt hvordan Aske kan stinke af hankat (pgr alvorlig sygdom nåede han
at blive helt fertil inden kastr.)
Ranje skal ikke nyde noget ude ved busken - tænk, hvis Saga opdagede hans
eksistens *gys* - så han nøjedes tidligere med at afmærke _min_ elskede
lænestol... nu har han dog ikke haft behov for at gøre opmærksom på sig selv
de sidste par år... og Tak for det (det _er_ altså ækelt at få sat sig i den
våde plet!!!!!
In short - det kan altså sagtens være din venindes kat der "pisser
territorie af" Især fordi der jo også er andre katte rundt omkring, der
nok vil gøre det samme....
Eneste mulighed for helt at få stoppet uvanen, er at holde katten inde,
bygge en løbegård eller indhegne haven!!!!
Når din veninde så har fået gjort én af de ting og naboen alligevel har en
ejendom, der stinker af urin... så kan hun fortælle om den anden kat!
(Du ved nok Grit - "fej først for din egen dør....."

Mvh Ann