Anciennitet ved overgang fra deltid til fu~
Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-02-03 18:22

Hej NG

Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt anciennitet, jf. funktionærloven, fra
deltidsansættelse overføres når ansættelsesforholdet ændres til fuldtid.
Det drejer sig om en ikke-begrænset deltidskontrakt, hvorved der er
oppebåret mere end de 8 timer ugentligt siden 2001 og siden sept. 2002
har ansættelse været fuldtid.

mvh
Kim

Fra : Mari

Dato : 20-02-03 23:30

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det drejer sig om en ikke-begrænset deltidskontrakt, hvorved der er
> oppebåret mere end de 8 timer ugentligt siden 2001 og siden sept. 2002

Du skal have et tillæg til din ansættelseskontrakt, hvori ændringen i
dine ansættelsesforhold bekræftes - herunder at ancienniteten regnes
fra faktisk ansættelsestidspunkt.

Faktisk ansættelsestidspunkt - er afhængig af, at det ikke er en ændring
fra f.eks. rengøringsassistent til kontorassistent (for at nævne
forskellighederne
tydeligt). Det skal således være beslægtede funktionsområder, for at man
kan overføre sin anciennitet. Derudover er der ingen krav til antal timer -
andet end
det der i øvrigt gælder for funktionæransatte.
Dog optjente man ikke ret til hele feriedage under deltidsansættelsen. Man
har
ret til at afholde feriedagene - men får kun betalt det antal timer der er
optjent.
Supplerende feriepenge kan evt. udbetales af A-kassen - alt efter årsag til
deltidsbeskæftigelsen.

/Mari

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 21-02-03 10:55

alohaloh@min.dol.dk writes:
>Dog optjente man ikke ret til hele feriedage under deltidsansættelsen.
>Man har ret til at afholde feriedagene - men får kun betalt det antal
>timer der er optjent.

Er du sikker? De Kristelige havde en sag i Højesteret for et par år eller
3 siden som de tabte. Jeg citerer efter hukommelse, men da jeg er lidt
oppe i alderen, kan det det godt være der er smuttet et par detaljer:

En offentlig ansat, der gik fra fuld tid til deltid, havde ikke ret til
til at få de manglende timer refunderet i det efterfølgende ferieår.
Omvendt ville en der gik fra deltid til fuld tid have ret til at kunne
holde sine 37 timers ferie med løn det efterfølgende år.

Krifa vandt sagen i landsretten, men tabte den som sagt i højesteret.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Mari

Dato : 22-02-03 01:41

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker?

JA.......... måske er det lidt klumpet formuleret. Men reglen er, at man har
ret til at få det udbetalt, som man optjener - når antal ugentlige
"normaltimer"
varierer mindst 20% fra optjeningsåret til afviklingsåret.
Man har således ikke ret til at få udbetalt feriepenge af overtimer - hvis
disse ligger
uden for normale fuldtidstimer. Det er aktuelt for en halvtids, der arbejder
over.
En halvtidsansat har ret til feriepenge af de timer der ligger mellem
halvtids-
og fuldtidsbeskæftigelsen.

Se vejledningen her: http://www.dkferiefond.dk/ferielov_vejl.doc

Vejledning om ferie - VEJ nr 169 af 20/11/2000 (Gældende)
Lovgivning som forskriften vedrører

LOV Nr. 396 af 31/05/2000 ø

Senere ændringer til forskriften

og her er et regneeksempel
fra "Spørgehjørnet" på http://www.hkstat.dk

<citat>
Får jeg længere ferie første år på deltid?

Jeg er gået på deltid - 25 timer ugentlig - den 1.marts 2000. Betyder
det, at jeg må holde længere ferie - for jeg har jo optjent ferie 5 uger på
fuld tid?

Svar:
Nej - desværre - du må altid kun holde 5 ugers ferie på aktuelt
timetal - også selv om du rent time-mæssigt har optjent mere.
Til gengæld får du mere i løn i din ferie.

I henhold til ferieaftale i staten vil du få løn som beregnes som et
gennemsnit af din beskæftigelsesgrad i optjeningsåret. Da du har været
fuldtidsbeskæftiget hele 1999, vil du altså få løn for 37 timer i de uger,
du holder ferie - selv om du kun er væk i 25 timer pr. uge.

Næste ferieår (2001/02) vil beregningen være på grundlag af din
arbejdstid i optjeningsåret 2000:
2 måneder à 37 timer = 74
10 måneder à 25 timer = 250
i alt 324/12 = 27 timer pr. uge - altså 27/37 løn i de uger du holder
ferie.

Det er selvfølgelig rart når det går den vej - men bestemmelsen gælder
altså også hvis du går fra deltid til fuld tid.
<citat>

/Mari

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-02-03 16:03

Poul Erik Rise /SID wrote:

> [...]
> Omvendt ville en der gik fra deltid til fuld tid have ret til at kunne
> holde sine 37 timers ferie med løn det efterfølgende år.

Du har helt ret efter min hullede hukommer

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-02-03 16:05

Kim Jespersen wrote:

> [...]
> Det drejer sig om en ikke-begrænset deltidskontrakt, hvorved der er
> oppebåret mere end de 8 timer ugentligt siden 2001 og siden sept. 2002

Det er jeg også, har du spurgt din fagforening ?