Under opsyn ( Børnehave)
Fra : Søren Larsen

Dato : 20-02-03 08:46

Hej

Min dreng var så uheldig at falde ned fra et træ i børnehave, og fik brækket
kravebenet og fik en hjernerystelse..

Men der var ikke nogen der så efter ham, skal der ikke ifølge lovgivning
være opsyn med børn der er ude og lege, det var jo meget op at køre, da de
børn der blev kvalt i gyngestativ og legetårn.

Det jeg er ude efter er, at jeg nu er nød til at gå hjemme med ham til han
er rask til at tage i børnehave igen, men det kan da ikke være rimligt at
jeg skal betale, for at gå hjemme, når der ikke er opsyn med børnene, hvis
der havede været det så var det jo aldrig sket..

Håber på et positivt svar...

Takker

Søren

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 20-02-03 09:34

"Søren Larsen" <bongo@has.dk> skrev i en meddelelse

> når der ikke er opsyn med børnene, hvis
> der havede været det så var det jo aldrig sket..

Man kan vel ikke lige forhindre at et barn falder ned fra et træ, selvom der
er opsyn. Med mindre det er forbudt at kravle i træer i børnehaven.

Lars

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 20-02-03 10:12

"Søren Larsen" <bongo@has.dk> wrote in message

> Min dreng var så uheldig at falde ned fra et træ i børnehave, og fik
brækket
> kravebenet og fik en hjernerystelse..

Den slags sker for børn (og en del voksne)

> Men der var ikke nogen der så efter ham, skal der ikke ifølge lovgivning
> være opsyn med børn der er ude og lege, det var jo meget op at køre, da de
> børn der blev kvalt i gyngestativ og legetårn.

Ville det have ændret noget, at nogen have set ham falde ned?

> Det jeg er ude efter er, at jeg nu er nød til at gå hjemme med ham til han
> er rask til at tage i børnehave igen, men det kan da ikke være rimligt at
> jeg skal betale, for at gå hjemme

Jeg mener at den slags hører med til at have børn..

....men lad os da aldrig håbe at din søn nogensinde bliver syg igen, så du
skal gå hjemme og miste en frygtelig masse penge, uha da.... måske kan du
finde ud af hvem der har smittet ham med influenza, næste gang han får det
så er det nok en skilling at hente der

> når der ikke er opsyn med børnene, hvis
> der havede været det så var det jo aldrig sket..

Hvordan når du frem til det?
Har din søns børnehave nogle regler om at børnene ikke må klatre i træer?

Thore

Fra : Brian Høy

Dato : 20-02-03 10:47

> [...]
> jeg skal betale, for at gå hjemme, når der ikke er opsyn med børnene, hvis
> der havede været det så var det jo aldrig sket..

Der er en artikel i "vi forældre" om forældre, som det måske vil gavne at
læse.

Se det fra den positive side. Nu får du en unik chance for at bruge tid
sammen med din søn.

FUT: dk.familie.barn

Fra : JH

Dato : 20-02-03 11:04

Søren Larsen wrote:
> [...]
> lovgivning være opsyn med børn der er ude og lege, det var jo meget
> op at køre, da de børn der blev kvalt i gyngestativ og legetårn.

Uheldet kunne vel lige så godt være sket hjemme i jeres egen have.
Og du er vel heller ikke lige i nærheden af din søn 24 timer døgnet?

JH

Fra : Søren Larsen

Dato : 20-02-03 12:11

Takker for de gode svar, jeg var nok lige oppe og køre i det øjeblik brevet
blev skrevet..

Og det jeg mente med det var at der ingen var til at holde øje med ham, for
så havede de jo nok sagt at han ikke måtte kravle op i træet, og det var
farligt
Og det er jo dejligt at gå herhjemme med ham, hvis bare han kunne røre sig.

Fik luftet lidt ud

Takker igen

Søren

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-02-03 20:57

In article <3e54b7b0$0$1751$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Søren Larsen wrote:
> [...]
> farligt
> Og det er jo dejligt at gå herhjemme med ham, hvis bare han kunne røre sig.

Jeg går ud fra, at du aldrig selv har kravlet i træer, kravlet et
trin op på en stige, lænet dig ud af et vindue etc ?

Opdragelsesansvaret er dit, ikke pædogogernes, og da slet ikke
når mange af dem ikke er den opgave voksen.

Fra : Duck

Dato : 20-02-03 08:55

"Søren Larsen" <bongo@has.dk> skrev
> Men der var ikke nogen der så efter ham, skal der ikke ifølge lovgivning
> være opsyn med børn der er ude og lege

Jo de ansatte har tilsynspligt med børnene. Dette betyder dog ikke, at den
ansatte eller dennes arbejdsgiver kan gøres erstatningsansvarlig for alle
uheld i institutionen. Østre Landsret frikendte i 1998 en skole for
erstatningsansvar, i en sag, hvor en dreng havde mistet synet på det ene
øje. Han havde fået en pind i øjet under leg i skolegården på et tidspunkt,
hvor der kun var tilsyn fra én pædagog, hvor der skulle være 2.

> [...]
> jeg skal betale, for at gå hjemme, når der ikke er opsyn med børnene, hvis
> der havede været det så var det jo aldrig sket..

Det kan du nok glemme alt om. Selv om det skulle lykkes dig at gøre
børnehaven ansvarlig for uheldet, bliver det vist svært at påvise
årsagssammenhæng og påregnelighed til dit indtægtstab.

mvh
Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-02-03 20:54

In article <3e54878f$0$1780$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Søren Larsen wrote:
> [...]
> jeg skal betale, for at gå hjemme, når der ikke er opsyn med børnene, hvis
> der havede været det så var det jo aldrig sket..

Såfremt du anmoder børnehaven om at indespærre din søn i en
gummicelle inventar og andre børn, så har du en rimelig
sandsynlighed for at han ikke kommer alt for meget til skade.

Ellers er det normallt at man falder og slår sig m.m.

Hvis du er meget sur, så kan du bare bruge privat dagpleje.
Her kan du selv forhandle dig frem til vilkår.