Spam mails
Fra : bj

Dato : 19-02-03 18:34

Hejsa

Er der nogle der kender lovlige metoder til at "overfalde" servere der
bliver bruget til spam mail.

Evt. er der mon ikke subkulture på nettet der har systemer til at afstraffe
servere der sender spam eller for den sags skyld popup vinduer.

Mener personligt at det er på høje tid at nedlægge firmaers netværk når de
bruger popup. Man kunne forestille sig et system af brugere der i en given
periode alle pinger en server eller tæppe bombadere den.

Hvilken lovgivning skal en dansk bosidende straffes efter hvis man på ferie
i mosambik afsender volsom store mængder emails til et bestemt dansk firma?

Håber der er andre der så småt er ved at tænke i selvtækt på dette område

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-03 20:31

bj skrev:

>Er der nogle der kender lovlige metoder til at "overfalde" servere der
>bliver bruget til spam mail.

Nej. Uanset hvilke metoder du vil anvende for at lægge én server
ned, vil andre dele af internettet også blive belastet, og derved
kan du pådrage dig ansvar for et DoS-angreb på uskyldige.

Desuden er de fleste servere der pmper spam, slet ikke sat op med
det formål, men bliver fjernstyret af spammeren - ganske vist på
grund af forkert opsætning - men det er stadigvæk slet ikke
spammeren der bliver straffet ved din lynchmetode.

>Mener personligt at det er på høje tid at nedlægge firmaers netværk når de
>bruger popup.

Jeg tror nok at du vil frabede dig at få lagt dit computer- og
netsystem ned blot fordi jeg synes at det skal opføre sig lidt
anderledes end du har sat det op til.

Det står dig frit for ikke at frekventere systemer med popop. Man
kan endda få en browser hvor det er nemt at slå det fra.

>Man kunne forestille sig et system af brugere der i en given
>periode alle pinger en server eller tæppe bombadere den.

Ja, det kunne man godt. Kort efter kunne man så forestille sig et
system af spammere der pingede sagesløse brugeres systemer så de
blev lagt ned. I løbet af kort tid kan man så forestille sig at
alle pinger alle så intet længere fungerer. Skidesmart.

>Hvilken lovgivning skal en dansk bosidende straffes efter hvis man på ferie
>i mosambik afsender volsom store mængder emails til et bestemt dansk firma?

Den danske markedsføringslovs § 6 a.

--
Bertel

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 19-02-03 23:21

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

> Den danske markedsføringslovs § 6 a.

Er det ikke det, der hedder ekstra-jurisdiktion? Altså at Danmark straffer
handlinger begået uden for Danmark. Jeg mener kun Danmark har
ekstra-jurisdiktion for enkelte love, hvor markedsføringsloven ikke er i
blandt.

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 19-02-03 23:21

"bj" <nej@tak.dk> wrote:

> Er der nogle der kender lovlige metoder til at "overfalde" servere der
> bliver bruget til spam mail.

Du kan bruge Spamcop til at skrive til udbyderne, der giver
internetforbindelser til spammere, der så kan lukke for spammerens
hjemmesider og mailadresser. Men udbydere skal du lade være med at
overfalde, da de så bare ville begynde at ignorere spamklager.

> Evt. er der mon ikke subkulture på nettet der har systemer til at afstraffe
> servere der sender spam eller for den sags skyld popup vinduer.

Der er lister over mailservere, der er blevet brugt af spammere. Man kan så
vælge at afvise mails fra de mailservere. Spamcop driver sådan en liste.
Der findes også lister over mailservere, der kan bruges af spammere, ORDB
er et eksempel på sådan en liste.

> Hvilken lovgivning skal en dansk bosidende straffes efter hvis man på ferie
> i mosambik afsender volsom store mængder emails til et bestemt dansk firma?

Mosambiks lov. (Og her ville jeg også gerne høre fra folk der faktisk ved
det).

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 23:47

Scripsit Niels@fabel.dk (Niels Teglsbo)

> Mosambiks lov. (Og her ville jeg også gerne høre fra folk der faktisk ved
> det).

Straf efter dansk lov er også muligt på grund af straffelovens §9:

§9. I de tilfælde, i hvilke en handlings strafbarhed afhænger af eller
påvirkes af en indtrådt eller tilsigtet følge, betragtes handlingen
tillige som foretaget dér, hvor virkningen er indtrådt eller tilsigtet at
skulle indtræde.

I dette tilfælde er den tilsigtede følge at mailserveren i Danmark går
ned; derfor betragtes angrebet som foretaget i Danmark, og falder
derfor under dansk strafmyndighed (hovedreglen i §6). Det er endda i
princippet ligegyldigt om skurken bor i Danmark eller ej.

I øvrigt staves landet Moçambique eller Mozambique (frit valg ifølge
retskrivningsordbogen), men det er ikke vigtigt for pointen.

--
Henning Makholm "Y'know, I don't want to seem like one of those
hackneyed Jews that you see in heartwarming movies.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 20-02-03 08:46

"bj" <nej@tak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
firma?

> Håber der er andre der så småt er ved at tænke i selvtækt på dette område

Der føres allerede på internettet databaser over postservere med åbne
relays. Administratorerne af disse databaser skriver til administratoren af
de åbne postservere. Og så længe af vores land ikke bruger overflødig tid på
at lovgive på området, så må vi leve med at nogle sjusker et eller andet
sted på kuglen.

Jeg er gået til at anvende mailwasher privat og vi accepterer ikke mails i
virksomheden fra ikke eksisterende mail-servere.

Det har taget toppen af bunken af overflødige mails til skraldespanden.

Hvis Du derimod tager krigen op med spammerne, kan det være at din udbyder
bliver træt af trafikken og finder en eller anden pasus i jeres kontrakt og
smider dig af. Først på det tidspunkt kan der komme jura ind i det.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-02-03 18:31

bj wrote:
> Er der nogle der kender lovlige metoder til at "overfalde" servere der
> bliver bruget til spam mail.

Du kan tilmelde serveren til ordb, http://www.ordb.org..
Så vil mails fra disse servere blive bouncet fra andre servere hvis
disse checker i ordb's database.

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)