Reklamationsret?
Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 19-02-03 13:36

Hej.

En bærbar computer, købt ultimo januar 2002,

Medfølger en seddel påtrykt "garantibevis" :) samt ordene "hvis
produktet inden for 12 måneder bliver defekt, repareres det uden
beregning. Dette bortfalder dog, hvis..."

Hvor lang tids reklamationsret er der?

Synes at have hørt noget med 24 måneder, men kan ikke rigtig finde
noget på retsinfo.dk eller ved forbrugerstyrelsen.dk, synes jeg...

/Henrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 13:44

Scripsit Henrik Koksby Hansen <henrik@k0ksby.dk>

> [...]

> produktet inden for 12 måneder bliver defekt, repareres det uden
> beregning. Dette bortfalder dog, hvis..."

2 år. I det første år gælder der (i kraft af dit garantibevis) en
ekstra garanti som udover den lovbestemte reklamationsret også dækker
fejl der først er opstået efter købet.

> Synes at have hørt noget med 24 måneder, men kan ikke rigtig finde
> noget på retsinfo.dk

Justitsministeriet er mere end sløvt med hensyn til at udsende en
bekendgørelse af den ændrede købelov. Loven har ikke været
bekendtgjort siden 1980.

De nyskrevne bestemmelser om mangelbeføjelser findes på retsinfo som
<http://www.retsinfo.dk/delfin/html/a2002/0021330.htm>, §1 punkt 5 til
12. Nogen af ændringerne er man nødt til at krydslæse med
lovbekendtgørelsen <http://www.retsinfo.dk/delfin/html/a1980/0002829.htm>
for at få fuldt udbytte af.

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."

Fra : Gevaldi

Dato : 19-02-03 13:46

Henrik Koksby Hansen skrev:

> [...]
> produktet inden for 12 måneder bliver defekt, repareres det uden
> beregning. Dette bortfalder dog, hvis..."

12 mdr.

> Synes at have hørt noget med 24 måneder, men kan ikke rigtig finde
> noget på retsinfo.dk eller ved forbrugerstyrelsen.dk, synes jeg...

Gælder kun for varer købt efter 1.1.03

http://www.net-tjek.dk/
Se under "For forbruger/fejl og mangler".

--
/Gevaldi (remove 369)
http://www.wintip.dk/

Indlæg som sendes til Ng via kandu.dk besvares ikke.

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 13:52

Scripsit "Gevaldi" <georg_valdi369@hotmail.com>

> Gælder kun for varer købt efter 1.1.03

Nej, det nye regler trådte - med tilbagevirkende kraft - allerede i
kraft for køb sket efter 1. januar 2002. Se §2 stk 2 i ændringsloven.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Gevaldi

Dato : 19-02-03 13:52

Gevaldi skrev:

> 12 mdr.

Sorry 24 mdr.

> Gælder kun for varer købt efter 1.1.03

Selvfølgelig 1.1.02

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-02-03 13:56

"Gevaldi" <georg_valdi369@hotmail.com> wrote in message

> 12 mdr.

24 måneder!

> Gælder kun for varer købt efter 1.1.03

Gælder for varer købt efter 1.1. 2002!

> http://www.net-tjek.dk/
> Se under "For forbruger/fejl og mangler".

Du må vidst hellere selv kigge efter igen

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-02-03 13:53

"Henrik Koksby Hansen" <henrik@k0ksby.dk> wrote in message
> [...]
>
> Synes at have hørt noget med 24 måneder, men kan ikke rigtig finde
> noget på retsinfo.dk eller ved forbrugerstyrelsen.dk, synes jeg...

Søg på retsinfo efter købeloven, der står det.
Der er forskel på reklamationsret (som vi godt kan kalde det selvom jurister
og andre i øjeblikket slås indædt om netop den sprogbrug i en anden tråd her
i gruppen...) og så garanti.
Garanti må (ifølge markedsføringsloven) kun bruges om noget der stiller
køberen bedre end den lovbundne beskyttelse.

Det kan der sagtens være tale om her. Dels er der efter købeloven kun en 6
mdrs formodningsregel, hvor det tages som udgangspunkt at varer der går i
stykker inden for de første 6 måneder er mangelbehæftede ved købet. Af det
korte uddrag af garantien du gengiver virker det som om, at denne formodning
udstrækkes til at vare 12 måneder, - altså en bedre beskyttelse.
Dels kan varen være købt som handelskøb (altså ikke forbrugerkøb) og her kan
reklamationsperioden være aftalt eller forudsat mindre (feks. ved generelle
handelsbetingelser). Her kan garantien altså være en udvidelse af den
normale dækning.

Garantidækningen afløser altså ikke den lovbundne reklamationsret, men
udvider den.

/per