Bank problem
Fra : Tommy Hasen

Dato : 17-02-03 19:20

Hej
Jeg et pt hypotetisk spørgsmål.
Jeg kan hæve penge på et hævekort hvor det først registreres dagen efter,
dvs. tømme kontoen, kører i en hæveautomat og hæve penge der reelt ikke er
der. Hvis jeg så laver et selvbevilliget overtræk, flytter bank, men
tilbyder en afdragsordning med den gamle bank, hvilke love overtræder jeg ?

Tommy

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-02-03 20:34

Scripsit "Tommy Hasen" <tommyhh@XXXtdcadsl.dk>

> Hvis jeg så laver et selvbevilliget overtræk, flytter bank, men
> tilbyder en afdragsordning med den gamle bank, hvilke love overtræder jeg ?

Hvor er de uretmæssigt trukne penge havnet?

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Fra : Tommy Hasen

Dato : 17-02-03 21:11

> Hvor er de uretmæssigt trukne penge havnet?
>
> --
> Henning Makholm "*Vi vil ha
wienerbrød!*"

I min lomme

Tommy

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-02-03 21:13

Scripsit "Tommy Hasen" <tommyhh@XXXtdcadsl.dk>
[og han citerer mig, men forsøger at holde det hemmeligt]

> I min lomme

Så vil banken sandsynligvis få fogedretten til at hente dem op af din
lomme igen, medmindre den afbetalingordning du foreslår svarer til et
lån de ville have givet dig hvis du på normal vis var troppet op i
bankens åbningstid.

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Tommy Hasen

Dato : 17-02-03 21:45

> [...]
> lomme igen, medmindre den afbetalingordning du foreslår svarer til et
> lån de ville have givet dig hvis du på normal vis var troppet op i

Problemet er at jeg skal bruge pengene nu, jeg snakkede med banken, men pga
RKI kan jeg ikke låne dem, det drejer sig om sølle 2500kr, men jeg kan kun
tilbyde dem 250kr pr måned i afdrag.
Det hele skulle jo helst ikke ende med en politiandmeldelse, men jeg er
stadig i tvivl om hvilke love jeg evt. overtræder.

Tommy

Tommy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-02-03 22:00

In article <b2rhm7$279$1@sunsite.dk>, Tommy Hasen wrote:

> [...]
> Det hele skulle jo helst ikke ende med en politiandmeldelse, men jeg er
> stadig i tvivl om hvilke love jeg evt. overtræder.

Har du ingen familie, forældre etc ? De burde da kunne låne
de 2500 og låne videre til dig. Det er jo ikke en herregård.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-02-03 22:01

On 17/02/03 21:45, in article b2rhm7$279$1@sunsite.dk, "Tommy Hasen"
<tommyhh@XXXtdcadsl.dk> wrote:

> Problemet er at jeg skal bruge pengene nu, jeg snakkede med banken, men pga
> RKI kan jeg ikke låne dem, det drejer sig om sølle 2500kr, men jeg kan kun
> tilbyde dem 250kr pr måned i afdrag.

De er ikke tvunget til at tage imod dit tilbud om en afdragsordning. Det
"normale" (hvis man kan tale om det, når det drejer sig om banksager) vil
være, at straks banken konstaterer at din konto er i overtræk, vil de bed
dig om at indbetale pengene. Du skal påregne en klækkelig overrente samt
overtræksgebyr.

Det kan ikke anbefales, at bruge den metode du foreslår! Er du overhovedet
sikker på, at det kan lade sig gøre - har banken udstyret dig med et
Dankort?

> Det hele skulle jo helst ikke ende med en politiandmeldelse, men jeg er
> stadig i tvivl om hvilke love jeg evt. overtræder.

De kunne prøve en anmeldelse for (forsøg på) bedrageri - men de vil nok ikke
komme igennem med det.

Jeg vil undlade den lange moralprædiken om dine andre kreditorer m.v. - men
ville det ikke være smartere at vente 10 mdr. og så spare op, i stedet for
at stifte yderligere gæld.

/kristian

Fra : Tommy Hasen

Dato : 17-02-03 22:10

> [...]
men
> ville det ikke være smartere at vente 10 mdr. og så spare op, i stedet for

Problemet er de skal bruges nu, jeg har haft indbrud og fået stjålet nogle
lånte ting, og har selvrisiko på 2500kr.

Tommy

Fra : Tommy Hasen

Dato : 17-02-03 22:13

> Det kan ikke anbefales, at bruge den metode du foreslår! Er du overhovedet
> sikker på, at det kan lade sig gøre - har banken udstyret dig med et
> Dankort?

Nej men i postbanken kan man gå på de små posthuse og hæve penge, dette
registreres ikke før1-2 bankdage senere.

Tommy

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-02-03 22:13

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev:

> Det kan ikke anbefales, at bruge den metode du foreslår! Er du
> overhovedet sikker på, at det kan lade sig gøre - har banken
> udstyret dig med et Dankort?

Der er ikke, eller var ihvertfald ikke saldospærring [1] på hævekort,
så derfor er det muligt at overtrække kontoen med et hævekort endda
selvom der er tale om umyndige personer, RKI-registrerede mv.

Jeg har selv været ude for det, da jeg var en 14-15 år og min løn ikke
var gået ind på min konto planmæssigt. Her gik kontoen i minus. Jeg kom
dog ikke til at betale hverken overtræksrente eller -gebyr. Om det var
fordi banken var klar over, at aben lå hos dem eller det var fordi jeg
gjorde dem opmærksom på det uhensigtsmæssige i, at overtræk var muligt
på umyndiges konti skal jeg ikke kunne sige.

[1] Eller hvad det måtte hedde.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-03 20:59

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> Der er ikke, eller var ihvertfald ikke saldospærring [1] på
> hævekort, så derfor er det muligt at overtrække kontoen med et
> hævekort endda selvom der er tale om umyndige personer,
> RKI-registrerede mv.

Hva er der ikke ? - hvis man har et normalt hævekort kan man kun
bruge det i den pågældene banks hæveautomater. Overtræk er ikke
muligt...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-02-03 22:07

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> skrev:

> Hva er der ikke ? - hvis man har et normalt hævekort kan man kun
> bruge det i den pågældene banks hæveautomater.

Underordnet når banken ikke har et system, der spærrer for hævninger
når saldoen går i nul eller vil i gå i nul ved hævningen.

> Overtræk er ikke
> muligt...

Det kan jeg garantere dig med 100% sikkerhed, at det var. Om det
fortsat er tilfaldet aner jeg ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-03 23:33

> Underordnet når banken ikke har et system, der spærrer for
> hævninger når saldoen går i nul eller vil i gå i nul ved
> hævningen.

De banker jeg har haft fat i har alle nægtet mig at hæve mere end jeg
havde på kontoen (ja, har prøvet) med et simpelt hævekort.
Med dankort er det noget andet.

> Det kan jeg garantere dig med 100% sikkerhed, at det var. Om det
> fortsat er tilfaldet aner jeg ikke.

Hmm, hvornår var det og hvilken bank ?
Unibank (som det hed dengang) og Sparekassen kronjylland vil i hvert
fald ikke...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-02-03 23:37

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> skrev:

> Hmm, hvornår var det og hvilken bank ?
> Unibank (som det hed dengang) og Sparekassen kronjylland vil i
> hvert fald ikke...

Ca. 10 år siden og det var netop med Unibank.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-03 15:02

> Ca. 10 år siden og det var netop med Unibank.

Hmmm, underligt.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-02-03 21:44

On 17/02/03 19:20, in article b2r94a$a77$1@sunsite.dk, "Tommy Hasen"
<tommyhh@XXXtdcadsl.dk> wrote:

> Jeg et pt hypotetisk spørgsmål.

Ja, det er der jo mange der siger de har...

> [...]
> der. Hvis jeg så laver et selvbevilliget overtræk, flytter bank, men
> tilbyder en afdragsordning med den gamle bank, hvilke love overtræder jeg ?

Du overtræder umiddelbart ikke nogen love, hvis du ikke har til hensigt at
stikke af med pengene og det i øvrigt ikke er fuldstændigt umuligt for dig
at betale tilbage.

Til gengæld bryder du din aftale med banken og de kan (afhængig af aftalens
indhold) opsige dit engagement. Du kan blive erstatningsansvarlig og banken
kan hive dig i fogedretten for at få pengene hjem. De kan også vælge at
acceptere din afdragsordning og så se tiden an.

/kristian

Fra : Carsten Holck

Dato : 17-02-03 22:56

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> stikke af med pengene og det i øvrigt ikke er fuldstændigt umuligt for dig

Er det ikke det samme som man i "gamle" dage kandte checkrytteri, det er
da stadig ikke blevet lovligt.

Selv om banken ikke anmelder det, er jeg overbevist om at de vil beregne
sig seriøse gebyrer/overtræksrenter mv - så det bliver dyrt,

/carsten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-02-03 22:02

In article <b2r94a$a77$1@sunsite.dk>, Tommy Hasen wrote:
> [...]
> der. Hvis jeg så laver et selvbevilliget overtræk, flytter bank, men
> tilbyder en afdragsordning med den gamle bank, hvilke love overtræder jeg ?

For at flytte bank skal den nye bank betale den gamle bank ud,
og dermed godkende en forhøjelse af din kredit. Kan du ikke bare
gå til en ny bank og få dem til at lade dig starte med en passende
kredit ?

Kender en der er i RKI, som har haft stort set samtlige banker siden
han kom deri. Den næste ville altid låne ham flere.

Fra : Tommy Hasen

Dato : 17-02-03 22:08

> [...]
> og dermed godkende en forhøjelse af din kredit. Kan du ikke bare
> gå til en ny bank og få dem til at lade dig starte med en passende

Det mener jeg ikke er nødvendigt, havde engang flere banker på samme tid.

Tommy

Fra : MAndersen

Dato : 17-02-03 22:36

"Tommy Hasen" <tommyhh@XXXtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det mener jeg ikke er nødvendigt, havde engang flere banker på samme tid.
>
> Tommy

Forstår ikke helt hvad du skal bruge pengene til, det kommer heller ikke mig
ved, men en selvrisiko på 2500 kr. svarer jo bare til at du må vente med at
købe noget, det er jo bare en mindre erstatning du får for noget der er
stjålet? eller?

mvh
MAndersen

Fra : Tommy Hasen

Dato : 18-02-03 01:30

> [...]
at
> købe noget, det er jo bare en mindre erstatning du får for noget der er

Det eneste der blev stjålet er en sav, den plejer at stå i lejligheden, men
stod i et ulåst vaskehus.
Så forsikringsmæssig skal jeg lyve og sige døren var låst og skrive mere på
for overhoved at få nogle penge, og dette er absolut ikke en mulighed jeg
vil bruge.

Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-03 01:45

"Tommy Hasen" <tommyhh@XXXtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]

> for overhoved at få nogle penge, og dette er absolut ikke en mulighed jeg

Det er ligeved at det rent økonomisk bedre kan betale sig at låne pengene
hos et af de steder der er så mange af på nettet for tiden, ala
www.pengeautomaten.dk, der er nogen der tager folk fra RKI også. Men det
fordrer jo at har et fast arbejde.

Men at du gerne vil "snyde" banken men ikke forsikringen virker da sådan
lidt dobbelt moralsk ikke?

/Jesper

Fra : Tommy Hasen

Dato : 18-02-03 02:10

> Men at du gerne vil "snyde" banken men ikke forsikringen virker da sådan
> lidt dobbelt moralsk ikke?
>
> /Jesper

Forsikringssvindel er helt klart ulovligt. Jeg mener ikke jeg snyder banken,
de får deres penge med renter, det er vel det de lever af.

Tommy

Fra : Peter Hansson

Dato : 18-02-03 12:04

> Forsikringssvindel er helt klart ulovligt. Jeg mener ikke jeg snyder
banken,
> de får deres penge med renter, det er vel det de lever af.

Ubevilget overtræk er helt sikkert sanktioneret jf. bankens alm. betingelser
og/eller i den konkrete aftale. men ved at gøre det, påfører du banken en
risiko, de som sagt ikke selv ville tage. Er bankens risiko for at miste
alle pengene tilstrækkelig tydelig, kan der være tale om svig/bedrageri.

Du riskerer, at banken opsiger forholdet, samt lægger de i aftalen nænvte
gebyrer og renter til. Desuden risikerer du at blive registreret i check- og
kortmisbrugsregistret.

Vælger du den løsning, kan du lave en afdragsordning og måske slippe for
yderligere. Herefter kunne du jo få dig et Visa Electron, der er et
debetkort, der ikke kan overtrækkes. Så er du ude over disse overvejelser en
anden gang.

Mit råd er: Sælg noget, lån af venner eller skaf noget ekstra arbejde m.v.
Selvom det sikkert er et stort problem for dig her og nu, er 2500kr. ikke et
overvældende stort beløb.

PH

Fra : Tommy Hasen

Dato : 18-02-03 13:35

> [...]
> Selvom det sikkert er et stort problem for dig her og nu, er 2500kr. ikke

Tak for alle svarende, jeg vil benytte mig af PH´s råd.

Tommy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-03 21:11

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote in

> Visa Electron,

Er det ikke kun for folk under 18 ? (som er kunder hos Nordea)

Fra : Peter Hansson

Dato : 18-02-03 23:11

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote in

> Er det ikke kun for folk under 18 ? (som er kunder hos Nordea)

Hvad får dig til at tro det kun er for folk under 18. Jeg ved godt at Nordea
reklamerer kraftigt med at det er for unge mellem 15-17år, netop fordi det
er et debet-kort, modsat dankortet der jo er et kreditkort. Og kredit giver
man kun umyndige såfremt man er indstillet på at kunne miste pengene.

Det har været brugt af Visa i flere år i udlandet.

Såvidt jeg ved er det kun Nordea der i øjeblikket har det. Men jeg tror ikke
man behøver at være egentlig kunde hos Nordea. Det er vist nok at oprette en
konto hos dem til formålet.

Begyret er 150kr. årligt som "basiskunde". Desuden skal man hæfte sig ved
gebyrerne for hævning i andre pengeautomater og andre banker.

PH

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-03 23:35

> [...]
> godt at Nordea reklamerer kraftigt med at det er for unge mellem
> 15-17år, netop fordi det er et debet-kort, modsat dankortet der

Det er nok der hunden ligger begravet - og så lidt fordi jeg ikke kan
se fordelen ved det kort frem for et normalt dankort/visa-kort. (ikke
for mig selv i hvert fald!)

> Såvidt jeg ved er det kun Nordea der i øjeblikket har det. Men
> jeg tror ikke man behøver at være egentlig kunde hos Nordea. Det
> er vist nok at oprette en konto hos dem til formålet.

De reklamerer i hvert med at det kun er hos dem man kan få det.

Fra : Peter Hansson

Dato : 18-02-03 23:45

> Det er nok der hunden ligger begravet - og så lidt fordi jeg ikke kan
> se fordelen ved det kort frem for et normalt dankort/visa-kort. (ikke
> for mig selv i hvert fald!)

Hvis man er registreret i eksempelvis RKI eller bankernes
kort-misbrugsregister kan det være temmelig svært at få et dankort. Her er
et Visa Electron et godt alternativ.

Eller hvis man ikke ser sig istand til at styre den overtræksmulighed der
ligger i et Visa-dankort.

Visa Electron kan bruges en del steder efterhånden blandt andet i samtlige
hæveautomater samt eks. i IKEA.

PH

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-02-03 08:26

On 18/02/03 23:10, in article 3e52af74$0$131$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
> [...]

> er et debet-kort, modsat dankortet der jo er et kreditkort. Og kredit giver
> man kun umyndige såfremt man er indstillet på at kunne miste pengene.

Et Dankort er ikke et kreditkort - det er et hævekort (eller kalder de det
trækningskort eller betalingskort?). Du får ingen kredit, pengene trækkes
med det samme (eller føres i hvert fald valør på den pågældende dag).

Kreditkort giver dig - som ordet antyder - kredit.

Dankortet kan kombineres med en kassekredit, men det gør det ikke til et
kreditkort. Det kan et helt almindeligt hævekort til brug i banken jo også.

/kristian

Fra : Peter Hansson

Dato : 19-02-03 09:11

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:BA78F02E.12F5%kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk...

> Et Dankort er ikke et kreditkort - det er et hævekort (eller kalder de det
> trækningskort eller betalingskort?). Du får ingen kredit, pengene trækkes
> med det samme (eller føres i hvert fald valør på den pågældende dag).

Der er vi så ikke enige. På grund af den måde transaktionerne bliver kørt
på, er der mulighed for at overtrække udenfor bankens Kontrol. På den måde
er man istand til på egen hånd at stifte gæld. Derfor er det ikke muligt for
mindreårige at få et dankort.

> Kreditkort giver dig - som ordet antyder - kredit.

VisaDankort er da en kombination af hæve-kredit.

På grund at de tekniske muligheder bl-a- internettet giver vil tendensen nok
gå i retning af egentlige Debetkort med mulighed for realtime-saldokontrol
evt. med en kredit/overtræksmulighed tilknyttet.

Et kort der giver mulighed for at trække mere end der faktisk står på
kontoen vil jeg begrebsmæssigt betragte som et kreditkort.

PH

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-02-03 09:36

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> skrev:

> VisaDankort er da en kombination af hæve-kredit.

Et Visakort er normalt et hævekort ikke et kreditkort.

> Et kort der giver mulighed for at trække mere end der faktisk står
> på kontoen vil jeg begrebsmæssigt betragte som et kreditkort.

Kredit er udsætning af betalingen i en given periode.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Hansson

Dato : 19-02-03 09:44

> Kredit er udsætning af betalingen i en given periode.

Da et overtræk altid vil betyde en udsættelse af betalingen vil det derfor
efter din def. være kredit. Om den er bevilget eller ej er ikke relevant.

Dankort med mulighed for overtræk er derfor begrebsmæssigt et kort med
mulighed for kredit.

PH

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-02-03 10:57

> Da et overtræk altid vil betyde en udsættelse af betalingen vil
> det derfor efter din def. være kredit. Om den er bevilget eller ej
> er ikke relevant.

Når du får kredit udsættes betalingen i eksempelvis 30 dage. I disse 30
dage har du ingen tilbagebetalingsforpligtelser.

Ved overtræk skal tilbagebetalingen principielt set ske med det samme.

> Dankort med mulighed for overtræk er derfor begrebsmæssigt et kort
> med mulighed for kredit.

Nej. Din bank vil heller ikke være enig med dig.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Dan Mortensen

Dato : 18-02-03 11:42

> Det eneste der blev stjålet er en sav, den plejer at stå i lejligheden,
men
> stod i et ulåst vaskehus.

Jamen så kan det vel ikke betale sig at melde det til forsikringen ?

/Dan Mortensen

Fra : spf

Dato : 06-05-03 21:42

hvis behovet skulle opstå.. så prøv evt.
www.reko.dk

meningen er, at de meget snart kan låne penge ud...også til RKI
registrede. Og uden krav om fast ejendom osv. Ganske interessant...

Håb for mange...

http://www.kandu.dk/