opsigelse i lejet bolig ??
Fra : T - R6

Dato : 17-02-03 13:43

Hej
Vi bor til leje i et hus og er i tvivl om opsigelse, (vi har en
lejekontrakt) da jeg har hørt fra en ejendomsmægler at hvis man betaler
husleje og ellers overholder de krav der er i lejekontrakten, så har man 1
års opsigelse. er det korrekt og hvis kan man så finde det på skrift..??

Mvh Tommy

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-02-03 15:57

Scripsit "T - R6" <Sodborg@worldonline.dk>

> [...]
> husleje og ellers overholder de krav der er i lejekontrakten, så har man 1

Ja. Det fremgår af lejelovens §86 stk 2, jf §83 stk 1 litra a. De
bestemmelser gælder selvom udlejer skulle have fået lejer til at
"acceptere" kortere varsler i forvejen (§92).

Den eneste undtagelse er hvis huset skal rives ned (§83 stk 1 litra
b), men så har beboerne ret til en erstatningsbolig.

Lejeloven findes på http://www.retsinfo.dk/delfin/html/a2001/0034729.htm

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Jakob Paikin

Dato : 17-02-03 16:08

On 17 Feb 2003 15:56:37 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Ja. Det fremgår af lejelovens §86 stk 2, jf §83 stk 1 litra a. De
>bestemmelser gælder selvom udlejer skulle have fået lejer til at
>"acceptere" kortere varsler i forvejen (§92).

§ 86 mv. gælder dog kun udlejers opsigelse. Lejer er stillet noget
bedre...

--
Jakob Paikin

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-02-03 19:35

Scripsit Jakob Paikin <news@paikin.dk>
> On 17 Feb 2003 15:56:37 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>

> § 86 mv. gælder dog kun udlejers opsigelse. Lejer er stillet noget
> bedre...

Ja. Jeg læser spørgsmålet som drejende sig om opsigelse fra udlejers
side. Ellers giver forudsætningen om at leje bliver betalt til tiden
og husorden m.v. overholdes, ikke meget mening. Det ville jo være helt
i skoven hvis lejer kunne opnå bedre forhold mht opsigelse ved at
misligholde aftalen.

--
Henning Makholm "We can build reactors, we can melt
ice. Or engineers can be sent north for

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-02-03 16:11

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> Ja. Det fremgår af lejelovens §86 stk 2, jf §83 stk 1 litra a. De
> bestemmelser gælder selvom udlejer skulle have fået lejer til at
> "acceptere" kortere varsler i forvejen (§92).

Det er helt korrekt. Men det skal nok lige tilføjes, at opsigelse efter §
83, stk. 1, litra a, forudsætter, at udlejeren selv flytter ind i
lejligheden.

Herudover gælder nogle yderligere betingelser, jf. § 84:

"I opsigelsesretten efter § 83, stk. 1, litra a, gælder følgende
begrænsninger: a) Vedrører lejeforholdet en beboelseslejlighed, er det en
betingelse, at udlejeren selv agter at bebo lejligheden. Er denne en
ejerlejlighed, som udlejeren ikke tidligere har beboet, er det tillige en
betingelse, at lejemålet er indgået før 1. juli 1986.
b) Opsigelsen skal være rimelig ud fra en vurdering af begge parters
forhold. Ved afgørelsen skal der bl.a. tages hensyn til, hvor længe
udlejeren har ejet ejendommen, og - ved opsigelse af en lejer af en
beboelseslejlighed - lejerens muligheder for at finde anden passende bolig.
c) Lejeforhold om lokaler, der er udlejet til erhvervsformål, kan
udlejeren ikke opsige med henblik på at drive erhverv i samme branche som
lejerens.
d) Er det lejede en ejerlejlighed, omfattes lejeforholdet kun af
opsigelsesretten, hvis lejemålet er indgået efter ejendommens udstykning i
ejerlejligheder, og hvis lejeren ved lejeforholdets påbegyndelse var gjort
bekendt med, at det lejede er en ejerlejlighed, og at opsigelse kan ske
efter § 83, litra a.
e) En lejer kan ikke opsiges, så længe han er beboerrepræsentant.
f) Bebor udlejeren ved opsigelsens afgivelse en lejlighed i
ejendommen, skal udlejeren samtidig med opsigelsen tilbyde lejeren at
overtage denne lejlighed.
g) Såfremt ejendommen ejes af flere personer i fællesskab, kan ejerne
kun opsige lejeren af én beboelseslejlighed."

Såfremt der kun er to beboelseslejligheder i huset og ejeren selv bor i den
ene, kan I opsiges med 1 års varsel i medfør af lejelovens § 82, litra b,
jf. § 86, stk. 2. Her gælder de yderligere betingelser i § 84 ikke.

/Christian

Fra : Jakob Paikin

Dato : 17-02-03 16:08

On Mon, 17 Feb 2003 13:43:28 +0100, "T - R6" <Sodborg@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>års opsigelse. er det korrekt og hvis kan man så finde det på skrift..??

Opsigelse fra hvis side? Jeres eller udlejers? Når du skriver "har
_MAN_ ..." tyder det på at du mener fra lejers side.

Fra udlejers side er varslet 1 år - men kun hvis udlejer i øvrigt
opfylder betingelserne for at opsige.

Fra lejers side er fristen normalt 3 måneder (lejelovens § 86), men
kan være aftalt kortere, f.eks. 1 måned.

--
Jakob Paikin

Fra : Henning Lund

Dato : 17-02-03 16:50

Jakob Paikin skrev:

> Fra lejers side er fristen normalt 3 måneder (lejelovens § 86), men
> kan være aftalt kortere, f.eks. 1 måned.

Hvorledes ser sagen ud hvis der aldrig er skrevet en kontrakt?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Jakob Paikin

Dato : 17-02-03 17:15

On Mon, 17 Feb 2003 16:49:55 +0100, "Henning Lund"
<lund@myrealbox.com> wrote:

>Hvorledes ser sagen ud hvis der aldrig er skrevet en kontrakt?

Lejeloven gælder uanset om der er skrevet kontrakt eller ej. Dog kan
visse regler fraviges ved aftale - men det kan i princippet også være
en mundtlig aftale.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Henning Lund

Dato : 17-02-03 17:38

Jakob Paikin skrev:

> Lejeloven gælder uanset om der er skrevet kontrakt eller ej. Dog kan
> visse regler fraviges ved aftale - men det kan i princippet også være
> en mundtlig aftale.

Ok tak for svaret jeg synes bare at kunne huske at jeg engang havde
hørt, hvis en udlejer ikke havde lavet en kontrakt med lejer, så kunne
han næsten ikke blive "fri" for lejeren, eller er det en and?

Fra : Peter Hansson

Dato : 17-02-03 19:21

"Henning Lund" <lund@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hørt, hvis en udlejer ikke havde lavet en kontrakt med lejer, så kunne
> han næsten ikke blive "fri" for lejeren, eller er det en and?
Det er ikke helt ved siden af. Som Paikin skriver, så gælder lejeloven
selvom der ikke foreligger en skriftlig kontrakt. Da så godt som hele LL er
beskyttelsespræventiv i forhold til lejer er det oftest til lejers fordel
at der slet ikke foreligger en skriflig kontrakt.

På grund af princippet om uopsigelighed, er det i et sådan tilfælde svært at
"slippe af med" en lejer der ellers overholder sine forpligtigelser i
henhold til LL, d.v.s. betaler huslejen til tiden og ikke misligholder det
lejede.

PH

Fra : Henning Lund

Dato : 17-02-03 20:10

Peter Hansson skrev:

> [...]
> svært at "slippe af med" en lejer der ellers overholder sine
> forpligtigelser i henhold til LL, d.v.s. betaler huslejen til tiden

Jeg takker for svarene

Fra : Peter Hansson

Dato : 17-02-03 20:43

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

>. Da så godt som hele LL er
> beskyttelsespræventiv i forhold til lejer .---

Der skal selvfølgelig stå: "præceptiv" og ikke præventiv. .

PH

Fra : Peter G C

Dato : 17-02-03 20:50

Peter Hansson <phansson@mail.tele.dk> skrev i
3e513b54$0$197$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

[klip]

> Der skal selvfølgelig stå: "præceptiv" og ikke præventiv. .

ROFL

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-02-03 19:32

Scripsit "Henning Lund" <lund@myrealbox.com>

> Ok tak for svaret jeg synes bare at kunne huske at jeg engang havde
> hørt, hvis en udlejer ikke havde lavet en kontrakt med lejer, så kunne
> han næsten ikke blive "fri" for lejeren, eller er det en and?

Det er rigtigt nok. Lejelovens regler er temmelig stramme (og de
gælder i øvrigt også selv hvis man har lavet en konktrakt der gør det
lettere at opsige!). At opsigelsesfristen er 1 år, er nemlig ikke hele
historien - udlejer må kun opsige overhovedet hvis han selv har tænkt
sig at flytte ind i lejligheden.

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation

Fra : [4130] Co@ch

Dato : 18-02-03 10:16

Her er en sandfærdig historie:

Da min svigermor døde for nogle år siden, stod min kone og jeg tilbage med
et par huse.
Det ene skulle sælges og det andet, som var lejet ud, skulle vi selv flytte
ind i.

Men, men, det var ikke sådan lige.

Husets lejere kunne kun opsiges med 1 års varsel og KUN hvis arvtageren (min
kone) selv skulle bebo huset.

Fik en advokat til at ordne papirerne.
Lejerne prøvede på alle mulige måder at undgå dette, men det gik ikke, da vi
jo skulle bo i huset.

Så det kan kun lade sig gøre hvis udlejeren selv skal bo i huset (det er
ikke nok at han skal bruge huset), eller hvis du har misligholdt huset
(overset dine forpligtigelser).

mvh
Bri@n