Reklame fra IDEmøbler
Fra : Brian Sørup

Dato : 15-02-03 20:03

På forsiden af IDEmøblers reklamehæfte (også vist i tv, bl.a. på
TV2) står med store bogstaver : "14 dage med op til halv pris"
Det fortolker jeg som følger: jeg kan maksimalt blive afkrævet
det halve af normalprisen, siden der står *op* til halv pris.
Eksempelvis har de på bagsiden af reklamehæftet en boxmadras der
koster 1999,- *spar 599* - dvs. en normalpris på 2598,-
Hvis det der står på forsiden tages for pålydende skal jeg
betale *op_til* halv pris - dvs. 2598/2 = 1249,-
Eller er det mig der misforstår reklamen ...?
--
Brian Sørup

Fra : alexbo

Dato : 15-02-03 20:25

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev

> Eller er det mig der misforstår reklamen ...?

Eftersom du spørger i en juraNG, må spørgsmålet gå på,
om du kan hænge forretningen op på deres dårlige formulering af op til 50%
nedsættelse.

Jeg tvivler på det, du får næppe forretningen til at give dig det
frivilligt.

Hvis de nu havde skrevet 14 dg. med 10%, kan det så opfattes som varene
koster 10% af normalprisen.

mvh
Alex Christensen

Fra : RoJo

Dato : 15-02-03 20:33

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betale *op_til* halv pris - dvs. 2598/2 = 1249,-
> Eller er det mig der misforstår reklamen ...?

Det er dig, der tolker det forkert. Det lyder også lidt tricky.

Hvis der nu havde stået "spar op til 1000 kr." så havde du forstået det som
om du kunne spare fra 0 - 1000 kr. ikke ??

Mvh
RoJo

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-02-03 21:10

"RoJo" <rjonassen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
afkrævet
pris.

> Det er dig, der tolker det forkert. Det lyder også lidt

Det vil sige at *op* til halv pris er det samme som *ned* til
halv pris ?

> Hvis der nu havde stået "spar op til 1000 kr." så havde du
forstået det som
> om du kunne spare fra 0 - 1000 kr. ikke ??

Jo
--
Brian Sørup

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-03 21:39

Brian Sørup skrev:

>Det vil sige at *op* til halv pris er det samme som *ned* til
>halv pris ?

Ja. Når du sparer op til halv pris, betaler du ned til halv pris.

--
Bertel

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-02-03 22:07

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse

> Ja. Når du sparer op til halv pris, betaler du ned til halv
pris.

Jow-jow , men der står ikke noget om at *spare* op til halv
pris.

Jeg er ikke i tvivl om hvad IDEmøbler mener med det de
*skriver*, men jeg tror ikke de har skrevet det de *mener*...
--
Brian Sørup

Fra : alexbo

Dato : 15-02-03 22:15

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev

> Jeg er ikke i tvivl om hvad IDEmøbler mener

Det er så til gengæld ikke det du skriver.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-02-03 22:18

> "Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev

> Det er så til gengæld ikke det du skriver.

Jeg omformulerer mit spørgsmål så alle kan være med...

Er det lovligt at skrive *op* til halv pris, når der menes *ned*
til halv pris ?
--
Brian Sørup

Fra : Thomas W.

Dato : 15-02-03 22:33

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote in message

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg omformulerer mit spørgsmål så alle kan være med...
>
> Er det lovligt at skrive *op* til halv pris, når der menes *ned*
> til halv pris ?

Tja, det er muligt at ordet "spar" er udeladt, men det er vist temmeligt
underforstået for de fleste, ud fra den naturlige forståelse (for at holde
et minimum af jura inde i billedet ) af sådanne reklamer.

/Thomas W.

Fra : RoJo

Dato : 15-02-03 23:06

> [...]
>
> Jeg omformulerer mit spørgsmål så alle kan være med...
>
> Er det lovligt at skrive *op* til halv pris, når der menes *ned*

Ja, for det hedder det.
Det er besparelsen der tales om.
Man sparer op til ...
Man betaler ned til ... (i denne sammenhæng)

Mvh
Rojo

Fra : alexbo

Dato : 16-02-03 11:00

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev

> Jeg omformulerer mit spørgsmål så alle kan være med...

Man skulle måske give IDEmøbler samme mulighed.
Også i IDEmøbler er der folk der skal bruge flere forsøg, for at ramme
rigtigt.

Rent juridisk vil det også være nemmere at komme efter dem, hvis de efter at
have været gjort opmærksom på den uheldige formulering, kommer med nye
kampagner, med den samme fejl.

mvh
Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 18-02-03 18:03

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-02-03 18:03

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message
[klip]
> Efter at have læst resten af tråden, er det klart at IDEmøbler har lavet
> en tydelig fejl. Man (kunden) burde derfor vide at det er en fejl. Du er
> derfor i ond tro, og kan ikke kræve tingene til ½ pris.

Altså nu er "ond tro" ikke noget mantra, man kan bringe på banen i enhver
sammenhæng i den overbevisning, at det er relevant. Således har det i denne
sammenhæng ingen betydning.

En reklametryksag er en opfordring til at gøre tilbud - derom hersker der
ingen tvivl, hvorfor man under alle omstændigheder ikke kan støtte ret på
bladet, om man så er i den bedste tro i hele verden.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Peter G C

Dato : 18-02-03 20:02

Karina og Christian <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i
3e526768$0$24696$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

[klip]

> Altså nu er "ond tro" ikke noget mantra, man kan bringe på banen i
> enhver sammenhæng i den overbevisning, at det er relevant. Således
> har det i denne sammenhæng ingen betydning.

Kan vi få det i FAQ'en? Det er en guld-kommentar!

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-02-03 20:55

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
[klip]

> Kan vi få det i FAQ'en? Det er en guld-kommentar!

Hehe - "guld-kommentar" - minder mig i dén grad om Flemming Jensen - ja
altså ikke komikeren - men den anden - du ved .

Men jeg tænkte faktisk på, at der burde være noget om "ond tro". Det
udemærkede begreb bliver jo misbrugt i et omfang, der kunne få Torsten
Iversen til at gøre alvor af truslen om at hænge sig op til flere gange i op
til flere slips.

"Tillykke, du har 7 rigtige i Lotto, men desværre får du ikke din gevinst,
idet dine rigtige svar tyder på, at du var i ond tro".

Med venlig hilsen
og i god tro
Karina

Fra : Peter G C

Dato : 18-02-03 21:59

Karina og Christian <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i
3e528fab$0$24674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

[klip]

> Hehe - "guld-kommentar" - minder mig i dén grad om Flemming Jensen -
> ja altså ikke komikeren - men den anden - du ved .

"Årh hvad?" - ham havde jeg glemt. Sagde/siger han stadigvæk "shake it"?

*ROFL*

Det kører for dig!

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-03 20:53

> [...]

> har lavet en tydelig fejl. Man (kunden) burde derfor vide at det
> er en fejl. Du er derfor i ond tro, og kan ikke kræve tingene

Der tages forbehold for trykfejl... - du skal nok ikke regne med at
kunne få noget ud af det!

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-02-03 20:59

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in message
[klip]

> Der tages forbehold for trykfejl... - du skal nok ikke regne med at
> kunne få noget ud af det!

Det er ikke relevant. En reklametryksag er en opfordring til at gøre
tilbud - *ikke* et tilbud, hvorfor du - uagtet forbeholdet for trykfejl -
*ikke* kan støtte ret på reklamen.

Med venlig hilsen
Karina