Brugt laptop i firma regi -> privat
Fra : Andreas Næsager

Dato : 13-02-03 23:56

Hey NG.

Hvis et firma (IT relateret) køber en laptop til brug i firmaet
og senere vælger at sælge denne til en privatperson,
så SKAL firmaet levere 1 års garanti på produktet (altså som
nysalg) selvom der er tale om brugtsalg?

Sådan synes jeg at kunne læse mig frem til.

Venlig hilsen
Andreas Næsager

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-02-03 00:09

"Andreas Næsager" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> så SKAL firmaet levere 1 års garanti på produktet (altså som
> nysalg) selvom der er tale om brugtsalg?

Nej. Det er frivilligt, om de vil yde garanti.

Jf. købeloven har man 2 års reklamationsret.

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-02-03 00:21

In article <3e4c226f$0$10982$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Andreas Næsager wrote:
> [...]
> så SKAL firmaet levere 1 års garanti på produktet (altså som
> nysalg) selvom der er tale om brugtsalg?
>
> Sådan synes jeg at kunne læse mig frem til.

Den kan sælges som defekt computer, IT skrot eller lign.
Det er nok den nemmeste måde at slippe udenom.

Fra : Tommy Bruus-Jensen

Dato : 14-02-03 10:17

> [...]
> så SKAL firmaet levere 1 års garanti på produktet (altså som
> nysalg) selvom der er tale om brugtsalg?

Det kommer an på hvornår salget til privatpersonen er foregået. Men hvis de
ter efter den nye købelov, har privatpersonen 2 års reklamationsret - man
kan ikke ved aftale stilles dårligere end købeloven (gælder for
privatpersoner)

Mvh Tommy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-03 10:52

Tommy Bruus-Jensen skrev:

> [...]
>ter efter den nye købelov, har privatpersonen 2 års reklamationsret - man
>kan ikke ved aftale stilles dårligere end købeloven (gælder for

Det væsentlige at bemærke her er at sælger er et it-firma. Når et
sådant sælger computere, handler det som led i sit erhverv, og
derfor kan handelen blive et forbrugerkøb. Hvis samme firma havde
solgt deres gamle skraldespande, havde der ikke været tale om
forbrugerkøb.

Muligvis kan den specifikke firma-art være afgørende. Jeg er ikke
sikker på at et hjemmesidedesignerfirma betragtes som
professionelt i forbindelse med salg af computere, men jeg ved
det ikke. Hvad siger andre til det?

--
Bertel

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-02-03 20:42

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> derfor kan handelen blive et forbrugerkøb. Hvis samme firma havde
> solgt deres gamle skraldespande, havde der ikke været tale om

Jeg glæder mig jo lidt til at få svaret på den her :) jeg har nemlig
lige overtaget en laptop fra min gamle arbejdsplads (Telia), og den
har så fået hele to defekter på kun to måneder.. (knækket kabinet,
disk der larmer som et godstog).

Der står jo godt nok i kontrakten at den er købt som beset :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-02-03 21:06

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev :

>Der står jo godt nok i kontrakten at den er købt som beset :)

det er jo en brugt genstand - så en del slid kan forventes

du kan ikke købe en brugt genstand, og stille samme krav til den, som
til en ny - det har prisen vel også afspejlet

Grauslund har begået en lille artikel om emnet reklamationsret
http://www.dkfritidbil.dk/reklamationsret/reklamationsret.htm

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-02-03 23:25

jan@stevns.net wrote:
> det er jo en brugt genstand - så en del slid kan forventes
> du kan ikke købe en brugt genstand, og stille samme krav til den, som
> til en ny - det har prisen vel også afspejlet

Ja, prisen var god... det er iøvrigt også ligemeget da jeg har
opdaget at IBM giver garanti på den indtil marts 2004.. :)

Så nu skal den da lige fikses, og evt. have sig en ny harddisk..
(kombineret med at den fik ny skærm og bundkort 1½ måned før jeg
overtog den ender det med en ret god handel)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)