returnering og bytning af vare til andet m~
Fra : Peter T.

Dato : 12-02-03 11:45

Sidste år købte jeg en vare, som viste sig at være af dårlig kvalitet. Jeg
sender det retur og får en ny vare af samme mærke. Jeg oplever igen
problemer med den ny vare og returnerer også denne til forhandleren. Jeg
forespørger om jeg kan få samme type vare, men af et andet mærke, da jeg
har tiltro til, at det andet mærke er af bedre kvalitet.

Her kommer pointen så.

Da jeg købte den første vare, betalte jeg 1549 kr for sidste sommer. Den
vare er nu udgået og de tilbyder mig et andet mærke, som jeg ikke kender
til og vedholder, at jeg gerne vil bytte varen over til det mærke jeg
ønsker. Det mærke koster 1555 kr idag, og butikken siger, at de vil gå med
til en bytning, hvis jeg betaler en difference på 200 kr, hvilket i deres
øjne svarer til den markedspris, den returnerede vare ville have idag.
Ellers ville differencen kun være på 6 kr! :)

Det skal siges, at jeg allerede mundtligt har godkendt aftalen og at jeg
derfor har valgt at betale differencen, da jeg kan undvære de penge samt at
produktet er et grafikkort til pcen, hvor der jo er vedvarende prisfald.

Så af ren nysgerrighed. Er det lovligt at nedskrive en vares værdi, når
garantien gælder og det drejer sig om en regulær bytning pga. defekt?

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-03 18:39

Peter T. skrev:

>Så af ren nysgerrighed. Er det lovligt at nedskrive en vares værdi, når
>garantien gælder og det drejer sig om en regulær bytning pga. defekt?

Det er lovligt at foreslå og indgå den aftale som forretningen
har gjort. Men du kunne have insisteret på at du ville hæve
handelen fordi produktet var for dårligt og en ombytning ikke
hjalp. Derefter kunne du - mod en merpris på 6 kr. - have købt
det andet kort.

--
Bertel

Fra : Peter T.

Dato : 13-02-03 10:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er lovligt at foreslå og indgå den aftale som forretningen
> har gjort.

Aha.

> Men du kunne have insisteret på at du ville hæve
> handelen fordi produktet var for dårligt og en ombytning ikke
> hjalp. Derefter kunne du - mod en merpris på 6 kr. - have købt
> det andet kort.

Du har en pointe der. Mn lærer sålænge man lever.

Ps. Jeg havde det svært med at vælge den rigtige gruppe for mit indlæg, så
jeg valgte jura. Men hører det ind under jura- eller forbruger-gruppen og
hvorfor?

fut dk.admin.netikette