Skattespørgsmål - aktietab
Fra : Ejvind Munk Jensen

Dato : 09-02-03 19:02

Et familiemedlem er blevet "narret" til at tegne aktier i sin daværende
arbejdsplads - desværre er firmaet blevet erklæret konkurs, og alle pengene
er tabt. Har han nogen mulighed for at fradrage i skat - han har haft
aktierne i mindre en 3 år.

mvh
ejvind

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-02-03 19:18

In article <b26587$2qfa$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>, Ejvind Munk Jensen wrote:
> [...]
> arbejdsplads - desværre er firmaet blevet erklæret konkurs, og alle pengene
> er tabt. Har han nogen mulighed for at fradrage i skat - han har haft

Han modregner bare i has resterende aktieindkomst. Han kan overføre
tabet i nogle år frem.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 09-02-03 19:51

meddelelse news:slrnb4d6r1.4bt.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Han modregner bare i has resterende aktieindkomst. Han kan overføre
> tabet i nogle år frem.

Ja hvis han altså har aktieindkomst.
Tabet kan desværre ikke fradrages i personindkomst

/Dan Mortensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-02-03 19:56

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Han modregner bare i has resterende aktieindkomst. Han kan overføre
> tabet i nogle år frem.

Ubegrænset fremover, hvis det er fra 2002 eller senere.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 10-02-03 01:50

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ubegrænset fremover, hvis det er fra 2002 eller senere.

Ja, og nu man skal huske at tab på aktier skal selvangives til skattevæsenet
hvert år, for at kunne bruge dette senere.

Mvh - Martin

Fra : Poul Christensen

Dato : 09-02-03 21:37

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev
i en meddelelse
Munk Jensen wrote:

> Han modregner bare i has resterende aktieindkomst. Han kan
overføre
> tabet i nogle år frem.

Hm Du trænger vist til et brush-up kursus i skatteretten før du
svarer på flere skattespm.

Vedr. spm. så kan tab ikke modregnes i aktieindkomst generelt,
men alene modregnes i avancer på andre aktier ejet mindre end 3
år ved salget jf aktieavancebeskatningslovens § 2, stk. 2

Man skal dog være opmærksom på aktierne ikke skattemæssigt anses
for solgt før konkursboets afslutning, medmindre aktionæren rent
faktisk sælger aktierne, fmt. til nul kroner. Hvis der på dette
tidspunkt er gået mere end 3 år fra anskaffelsestidspunktet og
der ikke er tale om børsnoterede aktier, fragår tabet i
aktieindkomsten. Hvis denne bliver negativ, kan skatteværdien
heraf modregnes i øvrige skatter, jf personskattelovens § 8 a,
stk.5.

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 10-02-03 17:18

> [...]
> aktieindkomsten. Hvis denne bliver negativ, kan skatteværdien
> heraf modregnes i øvrige skatter, jf personskattelovens § 8 a,

Hmm - nu lugter jeg en mulighed for at spare lidt skat. Jeg er ejer af
40 aktier i varde bank til styk værdien 0,0000000 (Der kommer troligt en
oversigt hvert år). Dem har jeg erhvervet engang for ~20000kr. Dvs hvis
jeg sælger dem til kurs 0, og ikke har andre aktieindtægter kan jeg
trække dette tab fra.... Jeg må vist hellere igang med at læse
personskatteloven.

/A

Fra : Frantz

Dato : 10-02-03 23:46

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse news:b28jcm$6tr$1@sunsite.dk...

> [...]
> jeg sælger dem til kurs 0, og ikke har andre aktieindtægter kan jeg
> trække dette tab fra.... Jeg må vist hellere igang med at læse

Dengang 6.Juli Banken blev lukket af "The Smiley Killer" ham direktøren fra Københavns
Handelsbank
fik alle aktionærer lov til at fratrække deres aktietab, til den sidste kursfastsættelse
før "krakket", derved
tjente vi aktionærer en masse penge fordi vi selv fik aktierne meget billigt, førend de
kom på Børsen.

vh
Frantz

Fra : Poul Christensen

Dato : 11-02-03 22:04

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by
email)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> trække dette tab fra.... Jeg må vist hellere igang med at læse

Du skal nok først læse aktieavancebeskatningsloven og
overgangsbestemmelser fra 1993-ændringen. Jeg tvivler meget på at
du kan få fradrag, da Varde bank vel var børsnoteret og du har
ejet aktierne så længe.

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-02-03 08:25

> Du skal nok først læse aktieavancebeskatningsloven og
> overgangsbestemmelser fra 1993-ændringen. Jeg tvivler meget på at
> du kan få fradrag, da Varde bank vel var børsnoteret og du har
> ejet aktierne så længe.

Ja - det bliver lidt at sætte sig ind i - men hvis det skulle være
muligt at få et fradrag kan det jo godt blive en god timeløn alligevel
Og ja det var vist i 92/93 at banken krakkede.

Men du skriver at det ikke er muligt at fradrage tabet på børsnoterede
aktier - heller ikke i indtægter på andre børsnoterede aktier ?

/A

Fra : Poul Christensen

Dato : 14-02-03 21:35

> [...]
børsnoterede
> aktier - heller ikke i indtægter på andre børsnoterede aktier ?

Ikke hvis en gevinst er skattefri, dvs ejet mere end 3 år og del
af beholdning under 129.500 kr. (2003) . Tab ved afståelse før 3
års ejertid kan modregnes i fortjeneste på aktier (også
unoterede) solgt før 3 års ejertid. Tab på børsnoterede aktier
ejet mere end 3 år og den samlede beholdning af børsnoterede er
over 129.500 kr. kan modregnes i tilsvarende gevinster.

Se eventuelt:
http://www.pengenyt.dk/skemaer/sk_aktig.htm

Dog kan underskud i 2002 og fremover fremføres uden
tidsbegrænsning, som Erik skriver et andet sted i tråden.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 15-02-03 02:06

Poul Christensen wrote:

> [...]
> ejet mere end 3 år og den samlede beholdning af børsnoterede er
> over 129.500 kr. kan modregnes i tilsvarende gevinster.

Og så skal du yderligere være opmærksom på, at fra svjh 98 - 99
blev beløbet hævet til det dobbelte, hvis man er gift.
(de ca 130 kkr)

Fra : Poul Christensen

Dato : 15-02-03 15:15

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

aktier

> Og så skal du yderligere være opmærksom på, at fra svjh 98 - 99
> blev beløbet hævet til det dobbelte, hvis man er gift.
> (de ca 130 kkr)
Ja. det fremgår også af skemaet i Pengenyt, som jeg henviste til
Det dobbelte bundfradrag blev i øvrigt indført med virkning fra
og med 2000.

PoulC
poulc@ofir.dk