Årsberetninger
Fra : anders Jensen

Dato : 09-02-03 00:20

Hejsa
Jeg er helt ny herinde.
Jeg sidder i en forening i Sønderjylland, som varetager børnenes interesser
overfor kommunen. Vi vil gerne have at kommunen tilsender os
årsberetningerne fra daginstitutionerne så vi kan følge med i hvad der sker
på området.. Vi er en lovligt stiftet forening, som har generalforsamling
hvert år, og vedtægter..

Kan man få kommunen til at sende dem til os ?
Har vi ret til at "kræve" dem ?
Har kommunen pligt til at sende dem til os (hvis vi beder om det )

Jeg håber i kan hjælpe os i denne situation..
Vi kunne jo selvfølgelig bare spørge kommunen, men vi er ikke lige på
talefod i øjeblikket.. §

Anders

Fra : Peder Porse

Dato : 09-02-03 21:13

Hvis årsberetningerne findes - der er jo ikke noget krav om at en
kommunes institutioner skal lave den slags - kan I kræve dem efetr lov
om offentlighed i forvaltningen.

Jeg tror ikke I kan bruge forvaltningsloven, I er ikke parter i en sag...

Men som sagt offentlighedsloven.

pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 09-02-03 22:24

On 09/02/03 21:12, in article 3E46B63B.70908@pederporse.dk, "Peder Porse"
<pp@pederporse.dk> wrote:

> Jeg tror ikke I kan bruge forvaltningsloven, I er ikke parter i en sag...

Og en årsberetning hører nok heller ikke til i en afgørelsessag.

/kristian

Fra : K. Thomsen

Dato : 09-02-03 22:33

Jeg vidste ikke, at daginstitutioner indgav en årsberetning, men gør de det
er det er der tale om et officielt dokument, som du kan hente på kommunen.
Jeg kan ikke se nogen grund til at et sådant dokument ikke skulle være frit
tilgængeligt.

Venlig hilsen
Knud

Fra : alexbo

Dato : 09-02-03 22:47

"K. Thomsen" <knud@thomsenslet.dk> skrev

> Jeg kan ikke se nogen grund til at et sådant dokument ikke skulle være
frit
> tilgængeligt.

Så er det fordi du ikke kan se ret langt, sådanne årsrapporter indeholder
personfølsomme oplysninger, både hvad angår personale og brugere af
institutionen.

I det hele taget er der bunker af arbejdspapirer i kommunalt og statligt
regi, som offentligheden med god grund ikke har adgang til.

Offentlighed i forvaltningen betyder jo ikke at alle har ret til at se alt.

mvh
Alex Christensen