Fundet mangel efter huskøb - erstatningsan~
Fra : swingkid

Dato : 08-02-03 23:23

Står som sælger af en lejlighed, hvor køber lige er flyttet ind.
Køber har konstateret en utæthed imellem karm og vindue på 5-6 mm.således at
der ved særlige vindforhold eller regn fra nord, er nødvendige med klude for
at undgå at regndråber /vind ryger ind.
Jeg har igennem 14 måneder boet i lejligheden uden at ligge mærke til denne
utæthed eller gap imellem vindue og karm.
Køber har krævet 5000 kr til nyt vindue.

Kan køber kræve dette? - I købsaftalen står at lejligheden overtages som den
forefindes.

Venligst,
Niels.

Fra : ha

Dato : 09-02-03 10:30

> Kan køber kræve dette?

Næppe, men der kan jo diskuteres frem og tilbage om
hvorvidt det er en skjult mangel eller ej. Afhængig af
bygningens alder, må man vel forvente, at der kan være
små revner og sprækker nogle steder. Hvis der som du
skriver er en revne, skal den vel bare tætnes, og så burde
den sag være ude af verden. Du brugte vel advokat da
du solgte lejligheden, - hvad siger han?

mvh
ha

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-02-03 10:41

"swingkid" <nielsmark@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
denne
> utæthed eller gap imellem vindue og karm.
> Køber har krævet 5000 kr til nyt vindue.

Nej, det vil han med næsten 100% sikkerhed ikke få noget ud af.

Byretten tager normalt kun denne form for sager, hvis der er tale om en
skjult fejl eller mangel, og hvis skadens omfang udgør mindst 6-8% af
købssummen. Med mindre der er tale om en meget billig lejlighed, kan de to
ting næppe antages at være opfyldt her.

Det er endog tvivlsomt, om der er tale om en skjult fejl - men det kan man
naturligvis ikke tage stilling til, uden at have set den.