Datter strandet i USA
Fra : Per Juul Larsen

Dato : 08-02-03 19:17

Hej..

Min datter fandt sig en kæreste for et par år siden medens hun opholdt sig i
SF. Hun blev gift den 17 November 2002. Begge ville gerne til Danmark for at
besøge familien, men der er et problem. Min datter har ikke det Grønne kort.
Hun og manden har en advokat i LA til at fremlægge sagen, og han har fortalt
at hun først får sit Amerikanske statsborgerskab efter 5 mdr.
Er der nogen her som kender til reglerne for ud og indrejse i Amerika. Hvad
kan hun gøre for at komme hjem til familien i Danmark . ?

mvh pjl

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-02-03 20:28

In article <b23hh3$a14$1@news.cybercity.dk>, Per Juul Larsen wrote:
> [...]
> Er der nogen her som kender til reglerne for ud og indrejse i Amerika. Hvad
> kan hun gøre for at komme hjem til familien i Danmark . ?

Spørg ambassaden.

Normalt får man bare indrejse til USA når man er dansker. Der er dog
det problem, at såfremt hun har overskredet sit 6 mdrs turistvisum
(og det er et sådan hun opholder sig på), så bliver hun sandsynligvis
blacklistet i nogle år.

For at undgå dette problem skal man sikre at man rejser ud hvert
halve år, eksempelvis lige kører en tur over grænsen til Mexico.

Hvis turistvisa kun er 3 mdr, så juster ovenstående.

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 09-02-03 18:06

"Povl H. Pedersen" wrote:
> For at undgå dette problem skal man sikre at man rejser ud hvert
> halve år, eksempelvis lige kører en tur over grænsen til Mexico.
>
> Hvis turistvisa kun er 3 mdr, så juster ovenstående.

Hvis hun opholder sig på det såkaldte VWP (Visa Waiver Program),
dvs. ophold uden visum, er jeg ret sikker på, at det *ikke* er nok
at tage en tur til Mexico hver 3. måned. På ambassadens hjemmeside
står følgende:

"Visitors applying for entry under this program are allowed to remain
90 days (no extensions granted) and cannot change their status.
Travel to contiguous countries (Canada, Mexico, Caribbean) is
permitted during the 90 days, but travelers will not be granted an
additional 90 days after re-entry. Consistent with regulations
pertaining to B1/B2 temporary visitor visas, travelers coming under
the VWPP cannot work or study."

Kig på http://www.usembassy.dk for mere information. Klik på
"Visa Information" til højre på siden.

Mvh. Henrik

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 09-02-03 19:10

Tak for svaret..
Min datter søgte og betalte for en forlængelse. (300$) 2 dage før udløbet af
hendes ophold.
Hendes advokat har bedt om dokumentation for betaling, den har hun men der
er ingen dato på
hvornår den er afsendt.
Så du har nok ret i at hun opholder sig "ulovligt" selvom hun jo er blivet
gift i mellem tiden.
Det er vel ikke så smart for mig at rette henvendelse til ambassade, fordi
det måske kunne gå ud over hende
nu.
Alternativet er at hun tager hjem og tager risikoen for at måtte vente her i
landet et par år indtil hun kan komme tilbage!
Er det en mulighed at hun får nyt pas herhjemme med sit nye navn. ?
Amerikanerne har vel ikkepersonnumre
som vi har det her.?
mvh pjl

meddelelse news:slrnb4amhu.492.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-02-03 19:16

In article <b265fb$2tn2$1@news.cybercity.dk>, Per Juul Larsen wrote:
> [...]
> landet et par år indtil hun kan komme tilbage!
> Er det en mulighed at hun får nyt pas herhjemme med sit nye navn. ?

Hun kan godt fp et nyt pas. Hun kan smide det gamle væk og
købe et nyt. Man kan også få 2 pas (der er lande man ikke er
velkommen i hvis man har stempler fra visse andre lande).

Og jo, USA har SSN = Social Security Number = CPR nummer.

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 09-02-03 20:49

Tak igen...
Det var ikke ment at hun skulle "købe" nyt pas. Hun tænkte på om hun kunne
forny passet når hun kom hjem da det alligevel snart skal fornyes. Hun ville
herefter have sit nye navn i passet. Men det ser ud til at være lige fedt
idet du skriver at Amerikanerne registrerer efter cpr nummer.
Jeg vil foreslå hende at hun bliver i USA indtil hun har fået sit grønne
kort, altså om ca. 5 til 8mdr.

mvh pjl

meddelelse news:slrnb4d6nd.4bt.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Jens Juul

Dato : 09-02-03 21:05

Hej

Jeg kan tage fejl - men er der ikke noget med at amerikanerne kun får
tildelt SSN når de selv anmoder om det ??

Mvh Jens

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 10-02-03 12:18

"Per Juul Larsen" <fam.juul@larsen.dk> wrote in message news:<b23hh3$a14$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> Er der nogen her som kender til reglerne for ud og indrejse i Amerika. Hvad
> kan hun gøre for at komme hjem til familien i Danmark . ?

Jeg ville tro at hun kan udfylde form I-131 - Application for Advance
Parole[1] og faa tilladelse til at rejse ud af landet og ind igen
inden hendes groenne kort kommer.

Enten det, eller ogsaa kan det vaere at hun kan faa et temporaert
papir der siger at hendes groenne kort er paa vej. (Men hvis jeg ikke
husker meget galt er det netop en I-131).

- ask

[1] http://www.ins.usdoj.gov/graphics/formsfee/forms/i-131.htm

Fra : #2066

Dato : 11-02-03 22:34

> [...]
Hvad
> kan hun gøre for at komme hjem til familien i Danmark . ?

Forfatterne til artiklen http://www.dansk-oss.com/steder/usa/ er begge
medlemmer af e-mail-listen
http://www.dansk-oss.com/subscription/dansklisten/. Listen er paa dansk og
primaert for danskere bosat i udlandet. Hvis du tilmelder dig listen og
stiller dit spoergsmaal der, kan det vaere at en af forfatterne til artiklen
eller andre med viden paa omraadet svarer. Mange af listens medlemmer er
bosat i USA og nogle har muligvis vaeret i samme situation som du skitserer
her.

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 12-02-03 17:53

Tak for de mange svar...
Jeg har videresendt alle svar til min datter som bestemt kan blive lidt
klogere hen ad vejen.
mvh pjl