Skal en butik skilte med deres priser...
Fra : // Overby

Dato : 07-02-03 20:12

Gik rundt nede i en elektronik forretning har den anden dag, og faldt over
en samtale mellem en kunde og en ekspedient. Kunde himlede op om, at der
skulle være prisskilt på alle varer. Det var ulovligt andet! Kan det passe?

Daniel

Fra : René Jørgensen

Dato : 07-02-03 21:16

"// Overby" <danielFJERNES@FJERNESoverbyhansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en samtale mellem en kunde og en ekspedient. Kunde himlede op om, at der
> skulle være prisskilt på alle varer. Det var ulovligt andet! Kan det

ja, prismærkningsloven

§ 1. Den, der erhvervsmæssigt udbyder varer i detailsalg, skal ved mærkning,
skiltning eller på anden måde tydeligt give oplysninger om pris iberegnet
moms og andre afgifter for den udbudte vare eller vareenhed.

Hilsen

René

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-03 00:15

"René Jørgensen" <renerj@(fjerndette)oncable.dk> wrote in message

> [...]
> skiltning eller på anden måde tydeligt give oplysninger om pris iberegnet
> moms og andre afgifter for den udbudte vare eller vareenhed.

Hmm og hvad hvis dette ikke overholdes?
Er det nok at have stregkodeprisangivelsesapparat til rådighed for kunderne?

/Jesper

Fra : René Jørgensen

Dato : 08-02-03 01:13

"Jesper Nielsen" <jesper0808/hotmail.com> skrev i en meddelelse

> over

> mærkning,

> Hmm og hvad hvis dette ikke overholdes?

Prismærkningsloven

§ 12. Den, der undlader at give oplysninger eller giver mangelfulde eller
urigtige oplysninger om forhold, om hvilke han efter § 1, § 2 eller § 5 har
pligt til at give oplysning, straffes med bøde, medmindre strengere straf er
forskyldt efter anden lovgivning.

Hilsen

René

Fra : LR

Dato : 08-02-03 01:33

> [...]
> skiltning eller på anden måde tydeligt give oplysninger om pris iberegnet
> moms og andre afgifter for den udbudte vare eller vareenhed.

Jeg tvivler på, at den paragraf er relevant for spørgsmålet.

Paragraffen findes for at undgå at et eksisterende prisskilt kun viser
prisen uden moms, så kunden tror, at varen er billigere, end den er (der var
en del debat om dette for nogle år siden). Den skal også sikre, at
prisskilte på sodavand indeholder oplysninger om pant.

Mvh,

Lasse

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 08-02-03 02:05

On Sat, 8 Feb 2003 01:32:59 +0100, "LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>en del debat om dette for nogle år siden). Den skal også sikre, at
>prisskilte på sodavand indeholder oplysninger om pant.

Det gør de bare ikke, der plejer jo bare at stå excl pant. At folk så
kender pant satsen er så en anden side af sagen.
Flemming Jacobsen

Fra : NoTrabajo

Dato : 08-02-03 07:23

> [...]
> skulle være prisskilt på alle varer. Det var ulovligt andet! Kan det passe?

Det er altså også bare irriterende at gå rundt i en butik, der ikke har mærket sine varer
med pris. Det er specielt irriterende, hvis alt personalet er optaget af at ekspedere
andre kunder.

BUTIKKER! - Mærk dog jeres varer med tydelig pris.

NoTrabajo

Fra : // Overby

Dato : 08-02-03 09:30

> [...]
at ekspedere
> andre kunder.
>
> BUTIKKER! - Mærk dog jeres varer med tydelig pris.

Ja, du synes nok det er irriterende, men jeg er nu mere interesseret i
jura'en. Finder primærkningsloven §1 anvendelse i føromtalte situation.

Daniel