Brug af billetter mere end én gang ?
Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 06-02-03 09:56

Er det direkte ulovligt (eller er det kun umoralsk) at bruge billetter til et
transportmiddel mere end én gang, såfremt de ikke blev klippet/mærket
ved første benyttelse?

Nu ved jeg godt, at det ikke er aktuelt ved de fleste billettyper, da en stor del at de
billettyper der sælges udløber af sig selv efter 1-2 timer (typisk for de amtslige
trafikselskaber) eller med udgangen af det pågældende døgn (typisk for DSB). Der
findes dog stadig enkelte billettyper, hvor man ikke behøver at rejse på én bestemt
dag, men hvor billetten er gyldig til at foretage rejsen inden for et tidsinterval på én
til to måneder. Hvis en sådan billet ikke klippes/mærkes ved første rejse, er det da
direkte ulovligt - eller bedragerisk i juridisk forstand - at foretage yderligere rejser
hvor man endnu en gang bruger billetten som rejsehjemmel?

/michael

Fra : Martin

Dato : 06-02-03 10:37

"Michael C. Nielsen" <send.ingen@mails.tak> wrote in message
> [...]
yderligere rejser
> hvor man endnu en gang bruger billetten som rejsehjemmel?

efter som du er nødt til at spørge her, kan du ikke vare i god tro.
så svaret er JA det ER ulovligt..

Beviseligt ??? er så en helt anden snak........

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 06-02-03 11:54

"Martin" <Maximus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Michael C. Nielsen" <send.ingen@mails.tak> wrote in message

> efter som du er nødt til at spørge her, kan du ikke vare i god tro.
> så svaret er JA det ER ulovligt..

Er noget ulovligt blot fordi man er "i ond tro"? Det kunne jo være at "den onde tro" var
ganske uberettiget, og det gør vel ikke ens forehavende ulovligt, vel?

> Beviseligt ??? er så en helt anden snak........

Hvis nu togbetjenten påstår, at han kan huske én fra den tidligere rejse, hva' så?

/michael

Fra : Reino Andersen

Dato : 06-02-03 12:17

Martin skrev:

> efter som du er nødt til at spørge her, kan du ikke vare i god tro.
> så svaret er JA det ER ulovligt..

Det var da en pudsig argumentation.

Nu vi er i jura-gruppen, så kan du måske også fortælle, hvilken lov man
overtræder...

--
Reino

Fra : Per

Dato : 06-02-03 12:22

Hej NG!

Dette er lidt i samme tråd.

Må man bruge et frimærke mere end en gang hvis det ikke er blevet stemplet
første gang et brev blev sendt?

Det er vel samme problemstilling.

Mvh. Per!

Og det er ikke et provokationsspørgsmål

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 06-02-03 13:13

> [...]

> Dette er lidt i samme tråd.

> Må man bruge et frimærke mere end en gang hvis det ikke er blevet stemplet

Ja, det er det da, men man kunne godt forestille sig et det ene (eks. billetterne) kunne
være lovligt, mens det andet (eks. frimærkerne) kunne være ulovligt - eller omvendt.

> Mvh. Per!

> Og det er ikke et provokationsspørgsmål

Det er da en rimelig parallel. Dog vil jeg mene at man med frimærkerne gør en større
indsats for "at snyde", og at man derfor kunne være i endnu mere ond tro end med
billetterne, hvilket kunne udgøre grænsen mellem lovligt og ulovligt.

/michael

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 06-02-03 19:18

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> Må man bruge et frimærke mere end en gang hvis det ikke er blevet stemplet
> første gang et brev blev sendt?

Jeg havde engang et frimærke, som havde været klistret på et brev, som dog
aldrig blev sendt. Det satte jeg så på et brev et dag, hvor jeg ikke havde
andre frimærker. Man kunne godt se lidt af kuverten under frimærket. Der fik
jeg skam en portobøde fra Post Danmark (I ved, den med over 20,- i gebyr),
og da jeg så ringede og spurgte, hvorfor jeg dog fik det, svarede de, at de
kunne se, at frimærket havde været brugt før, og det måtte man altså ikke.
Jeg fik hende så til sidst overbevist om, at det var det altså ikke - og
slap for regningen.

/Anne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-03 19:38

Anne Lindholt Ottosen skrev:

> [...]
>Jeg fik hende så til sidst overbevist om, at det var det altså ikke - og

Hvis du fortæller os hvad frimærket lød på, så ved vi hvor stor
pris du sætter på din moral.

--
Bertel

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-02-03 20:20

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis du fortæller os hvad frimærket lød på, så ved vi hvor stor
> pris du sætter på din moral.

Annes moral fejler da ikke noget. Overså du "som havde været klistret på
et brev, som
dog aldrig blev sendt"?

--
Mvh. Peter
"I am the man with no name, Zap Brannigan at your service."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-03 21:58

Peter Bjerre Rosa skrev:

>Annes moral fejler da ikke noget. Overså du "som havde været klistret på
>et brev, som dog aldrig blev sendt"?

Ja, og hermed min ydmygste undskyldning til Anne.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-02-03 20:22

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis du fortæller os hvad frimærket lød på, så ved vi hvor stor
> pris du sætter på din moral.

Ikke forstået. Havde du overset de to linjer, du ikke citerede?

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Martin

Dato : 06-02-03 13:39

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> wrote in message

> Det var da en pudsig argumentation.
>
> Nu vi er i jura-gruppen, så kan du måske også fortælle, hvilken lov man
> overtræder...
>
> --
> Reino

nej ok... (skolastikker)

det kan kun tolkes som en bevidst omgåelse af DSB regler om rejsehjemmel.

Om der lige er en § der siger noget om "utilsigtet gen-brug af rejse
hjemmel"
en jeg sku meget i tvivl om.

Fra : Martin

Dato : 06-02-03 13:42

> [...]
yderligere rejser
> hvor man endnu en gang bruger billetten som rejsehjemmel?

Hvilken slags billet er der tale om ???

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 06-02-03 15:58

"Martin" <Maximus@hotmail.com> skrev i en meddelelse