Fagforening
Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 05-02-03 22:42

Må en virksomhed kræve at en medarbejder melder sig ind i fagforeningen?

Mvh. Lars

Fra : Ole Stigaard

Dato : 05-02-03 22:48

"Lars Lienhøft Larsen" <lars.lienhoeft.larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3e418511$0$153$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Må en virksomhed kræve at en medarbejder melder sig ind i fagforeningen?

Hvis det er en privat virksomhed: Ja
Er det en offentlig: I nogle tilfælde. Generelt er der et forbud på det offentlige område mod eksklusivaftaler, men advokater, læger
og et par grupper mere er undtaget.

Arbejder man på et overenskomstdækket område bør man efter min mening melde sig ind i den fagforening som varetager ens interesser.
Det er dem, som forhandler overenskomsten for dig, dem der kan hjælpe dig hvis der opstår problemer.

--
mvh Ole S

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 06-02-03 10:08

Ole Stigaard wrote:
> [...]
> Er det en offentlig: I nogle tilfælde. Generelt er der et forbud på
> det offentlige område mod eksklusivaftaler, men advokater, læger og

Advokater og læger er ikke offentlige arbejdspladser. De er det man kalder
liberale erhverv

Peter K. Nielsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-02-03 10:12

"Peter K. Nielsen" <peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> wrote in message

> Advokater og læger er ikke offentlige arbejdspladser. De er det man kalder
> liberale erhverv

Der sigtes nok til læger mv. ansat i den offentlige sektor, - hospitaler og
den slags.

/Per

Fra : Ole Stigaard

Dato : 06-02-03 10:46

"Peter K. Nielsen" <peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse news:b1t8jq$hm$1@sunsite.dk...

> Advokater og læger er ikke offentlige arbejdspladser. De er det man kalder
> liberale erhverv

Korriger mig endelig hvis jeg tager fjl. Jeg mener nu, at praktiserende læger for at få en aftale med den offentlige sygesikring
_skal_ være medlem af en specifik organisation.
Det er muligt at det ikke er en offentlig arbejdsplads, men det er i hvert fald en ydelse i offentligt regi.

--
Ole S

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 06-02-03 10:39

Hej Gruppe

> Hvis det er en privat virksomhed: Ja
> Er det en offentlig: I nogle tilfælde. Generelt er der et forbud på det offentlige område mod eksklusivaftaler, men advokater, læger
> og et par grupper mere er undtaget.

Men er det ikke en grotesk situation? Og harmonerer det ikke dårligt med ånden i grundlovens foreningsfrihed?

> [...]
> Det er dem, som forhandler overenskomsten for dig, dem der kan hjælpe dig hvis der opstår problemer.

Men hvis nu man ikke føler at fagforeningen gør det på den rigtige måde, eller man måske bedre selv kan gøre det? Jeg mener man skal
være meget forsigtig med at fortælle andre hvad de bør gøre for at fremme deres egen sag.

/Kim

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-02-03 10:46

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message
> Hej Gruppe

offentlige område mod eksklusivaftaler, men advokater, læger

> Men er det ikke en grotesk situation? Og harmonerer det ikke dårligt med
ånden i grundlovens foreningsfrihed?

Det er en meget omfattende diskussion...
For nogle arbejdsgivere (feks. COOP) vil gerne have deres aftalefrihed
bevaret, så de kan indgå aftaler med de fagforeninger de gerne vil
samarbejde med.
Og hvilken frihed skal så vinde?

/Per

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-02-03 11:10

In article <3e422e77$0$242$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Per Christoffersen wrote:

[klip]

> [...]
> For nogle arbejdsgivere (feks. COOP) vil gerne have deres aftalefrihed
> bevaret, så de kan indgå aftaler med de fagforeninger de gerne vil

friheden til at politiske diskussioner foregår i dk.politik, og ikke
dk.videnskab.jura ? ;-D

JonB

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-02-03 11:17

Christoffersen wrote:

> [klip]

> friheden til at politiske diskussioner foregår i dk.politik, og ikke
> dk.videnskab.jura ? ;-D

Jeg har ikke lyst til at diskutere sagen her, - jeg ville blot påpege at der
er flere (juridiske) aspekter i den, end den først anførte
grundlovsbetingede foreningsfrihed.

Hvilke aspekter man vælger at fremme, er i højeste grad en politisk
diskussion.

/Per

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-02-03 11:09

On 06/02/03 10:38, in article 3E422D32.BE69089@hum.auc.dk, "Kim Vestergaard
Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote:

> Og harmonerer det ikke dårligt med ånden i grundlovens foreningsfrihed?

Grundloven regulerer ikke den negative foreningsfrihed - d.v.s. retten til
IKKE at være med i en forening. EMRK snakker lidt om det.

/kristian

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 06-02-03 12:41

Hej Kristian
Hvad er EMRK?
/Kim

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-02-03 13:31

On 06/02/03 12:40, in article 3E4249C4.D26A2DBC@hum.auc.dk, "Kim Vestergaard
Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote:

> Hvad er EMRK?

Den Europæiske MenneskerettighedsKonvention. Jeg kan ikke huske i hovedet,
hvilken artikel det er.

Den foreningsfrihedslov (Lovbekendtgørelse 1990-06-13 nr. 443
om beskyttelse mod afskedigelse på grund af foreningsforhold) er lavet for
at Danmark skulle leve op til EMRK i denne henseende. Det er dog tvivlsomt
om den i dag lever op til Domstolens praksis vedr. den tilsvarende
EMRK-bestemmelse.

/kristian

Fra : Frantz

Dato : 06-02-03 00:22

"Lars Lienhøft Larsen" <lars.lienhoeft.larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Må en virksomhed kræve at en medarbejder melder sig ind i fagforeningen?

Hvis der er en eksklusivaftale JA ellers skal arbejdsgiver ikke blande sig i hvad
medarbejder gør,
hvem har eksklusivaftale bl.a. FDB nu Coop's butikker og SiD m.flere.

Hvis du er usikker bør du melde dig ind i en organisation der varetager dit fag, specielt
hvis du er
timelønnet ellers er der frit valg, hvor du vil "stå" idag.

vh Frantz

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-02-03 08:22

On 06/02/03 0:22, in article b1s6c3$cs$1@sunsite.dk, "Frantz"
<ullered@sunsite.dk> wrote:

> Hvis der er en eksklusivaftale JA ellers skal arbejdsgiver ikke blande sig i
> hvad
> medarbejder gør,

Men det er et krav at du oplyses om aftalen før ansættelsen jf.
foreningsfrihedsloven § 2 stk. 2.

/kristian

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 06-02-03 10:53

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en

> Men det er et krav at du oplyses om aftalen før ansættelsen jf.
> foreningsfrihedsloven § 2 stk. 2.

Det mente jeg nok. Det var nu specielt en fritidsklub jeg tænkte på, altså
BUPL. Da det ikke er et sted jeg skal være for evigt, måske et års tid eller
to, føler jeg ikke specielt at jeg skal støtte op om foreningens arbejde.
Det kan godt ske de forhandler løn, men kontra det jeg skal betale i
kontingent kan det jo aldrig svare sig. Hvis jeg bliver uretmæssigt fyret,
vil jeg heller ikke komme i de store vanskeligheder, da jeg alligevel er på
vej videre i mit "endelige job".

Kommentarer modtages meget gerne!

Lars

Fra : Klaus

Dato : 06-02-03 19:46

Det kan godt ske de forhandler løn, men kontra
> det jeg skal betale i kontingent kan det jo aldrig svare sig.

Nej det kan det ikke.
Hvis alle havde sagt sådan gennem tiden, var din timeløn i dag sikkert ca.
50 kr; ferien 2 uger o måret og ingen betaling under sygdom.

Klaus

Fra : Ole Stigaard

Dato : 06-02-03 19:58

"Klaus" <hebs@besenet.dk> skrev i en meddelelse news:3e42ad7b$0$242$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Det kan godt ske de forhandler løn, men kontra
>
> Nej det kan det ikke.
> Hvis alle havde sagt sådan gennem tiden, var din timeløn i dag sikkert ca.
> 50 kr; ferien 2 uger o måret og ingen betaling under sygdom.

Nej, nærmere en timeløn på 8-12 kr, ingen ferie, jobbet kan kun opsiges fra din side 1 måned før "skiftedag", men med øjeblikkeligt
varsel fra arbejdsgiverens, syv dages arbejdsuge med 16 timers arbejdsdage, Penison -hvad er det?, find selv på mere!
Du kan sammenligne med situationen før 1.internationale, og glem så endelig alt om socialstaten. Ingen fagbevægelse=>intet
socialdemokrati og hvad de har skaffet af rettigheder til alle i landet.

Vi er kommet over i politikken her, x-FUT sat til news://dk.politik
--
Ole S

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-03 23:08

In article <3e418511$0$153$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Lars Lienhøft Larsen wrote:
> Må en virksomhed kræve at en medarbejder melder sig ind i fagforeningen?

De må kræve det ved ansættelsen. Såfremt de senere ønsker at kræve
det, så er det en væsentlig ændring af ansættelsesvilkårene, og
du bør så genforhandle løn.

Hvis i ikke kan blive enige, så er virksomheden nødt til at opsige dig
med almindelig opsigelsesvarsel.