Hjælp min kone har fået job
Fra : Holten

Dato : 03-02-03 20:31

Måske ikke den rigtige gruppe, men jeg kunne ikke finde nogen passende.

Min kone har efter 1 års arbejdsløshed endelig fået et job på et kontor.

Hun startede i dag, men har ikke meldt noget til a-kassen endnu.
Nu viser det sig at være et job hun absolut ikke er eller vil blive glad
for, da hun ikke har kvalifikationer til det, og absolut ikke nogen hjælp
får til at komme igang.
Hun var også lovet en samtale om arbejdstider samt en ansættelseskontrakt så
snart hun mødte, men det udeblev.
Sagt på jævnt dansk; hun vil ikke blive der !!

Så går mit spørgsmål på; kan hun nu risikere 5 ugers karantæne ??
Hun vil i morgen ringe til a-kassen for at forklare dem problemet, da hun
ikke vil risikere at chefen bliver sur og ringer til a-kassen for at
fortælle, at hun har sagt nej til et job.

Hjælp er der nogen gode råd.

Hun er for resten tilmeldt et EDB kursus (igennem arbejdsformidlingen), som
hun skulle have startet på d. 10 i denne måned, ryger det måske også, når
hun nu har sagt nej til et job ??

MVH

HH

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-02-03 22:05

"Holten" <dddddd@ddd.dk> skrev i en meddelelse
> Måske ikke den rigtige gruppe, men jeg kunne ikke finde nogen
passende.

> Min kone har efter 1 års arbejdsløshed endelig fået et job på
et kontor.

Tillykke med det :)

> [...]
ansættelseskontrakt så
> snart hun mødte, men det udeblev.
> Sagt på jævnt dansk; hun vil ikke blive der !!

Det er godt nok en dygtig kone du har - der helt uden hjælp kan
bestride et job hun ikke er kvalificeret til ...

Nej - tag lige og klap hesten, man kan efter min bedste
overbevisning *ikke* vurdere nogetsomhelst job på den første
dag.

> Så går mit spørgsmål på; kan hun nu risikere 5 ugers karantæne
??
Ja.

> [...]
> ikke vil risikere at chefen bliver sur og ringer til a-kassen
for at
> fortælle, at hun har sagt nej til et job.

Tag et par dage mere på det nye job og se om ikke det bliver
bedre efterhånden som hun kommer ind i opgaverne.

Læs ovenfor...

Jeg håber hun bliver glad for jobbet...
--
Brian Sørup
fjern XXX fra min mailadresse

Fra : Holten

Dato : 04-02-03 08:38

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote in message

Snip en masse .......................

Tak for opbakningen, men det er egentlig ikke en jobvurdering jeg ønsker.
Du har sikkert ret i en del, men det er ikke det mine spørgsmål går på !!!

MVH

Holten

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-02-03 08:51

"Holten" <virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg ønsker.
> Du har sikkert ret i en del, men det er ikke det mine

Du har ikke fået en jobvurdering, jeg kender ikke din kones nye
(gamle?) jobbeskrivelse.
Jeg svarede at der er en risiko for hun får karantæne hvis hun
stopper....
Med hensyn til EDB-kurset, er det sandsynligvis en betingelse
man er ledig for at kunne deltage.

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 04-02-03 11:25

brian.sorupXXX@privat.dk writes:
>??
>Ja.

Du skal ikke tro på Brian. Han har hørt noget et eller andet sted og nu
giver han dig en juridisk vejledning, der ikke passer.

For det første er der ikke noget der hedder 5 ugers karantæne længere, og
for det andet selv om vi gik efter de gamle regler, så var der forskel på,
om der var tale om formidlet arbejde = 1 uges karantæne, eller arbejde man
selv havde fundet = 5 ugers karantæne.

I dag hedder det 3 ugers karantæne, og det er der stor sandsynlighed for,
at din kone får, hvis hun stopper i jobbet.

Yderst fornuftigt, da de er de eneste der kan give hende et svar hun
konkret kan bruge til noget. Det er nemlig dem der fortolker loven, og det
kan være, at de kan se nogle aspekter, som vi andre ikke har mulighed for
at gennemskue.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-02-03 13:34

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
..
karantæne

> Du skal ikke tro på Brian. Han har hørt noget et eller andet
sted og nu
> giver han dig en juridisk vejledning, der ikke passer.

Han spurgte om hun kunne *risikere* at få karantæne, og det
svarede jeg på - du vil måske benægte der er en *mulighed* for
hun får karantæne ?

> [...]
>
> I dag hedder det 3 ugers karantæne, og det er der stor
sandsynlighed for,
> at din kone får, hvis hun stopper i jobbet.

Her svarer du så det samme, men du siger til Holten han ikke
skal tro på mig ....

Fra : Holten

Dato : 04-02-03 14:49

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> wrote in message

> [...]
> kan være, at de kan se nogle aspekter, som vi andre ikke har mulighed for

Tak for dit svar, hun har her til morgen snakket med både ny arbejdsgiver og
a-kassen.
Begge var positive, og a-kassen kaldte hendes arbejdsdag i går for en
"ekstra jobsamtale" der ikke gik.
Så hun får ingen karantæne, og kurset er ok.

En glad hilsen

HH

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-02-03 17:40

> [...]
for en
> "ekstra jobsamtale" der ikke gik.
> Så hun får ingen karantæne, og kurset er ok.

Så lykkedes det endnu engang at snyde systemet ...... suk :(

Fra : Holten

Dato : 04-02-03 18:49

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Holten" <virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse

> arbejdsgiver og
> for en

> Så lykkedes det endnu engang at snyde systemet ...... suk :(

Faktisk, synes jeg du burde holde dig for god til at komme med sådanne
komentarer.

MVH

Holten

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-02-03 19:00

"Holten" <ddddd@mailer.dk> skrev i en meddelelse

> "Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
>

> Faktisk, synes jeg du burde holde dig for god til at komme med
sådanne
> komentarer.

Det gør jeg normalt også, men dette er for mig et åbenlyst
forsøg på at slippe for at arbejde.
Hvis hun var så hooked på det EDB-kursus, hvorfor accepterede
hun så at starte på et job hun på forhånd vidste hun ikke ville
have.
--
Brian Sørup

Fra : Holten

Dato : 04-02-03 19:18

> [...]
> Hvis hun var så hooked på det EDB-kursus, hvorfor accepterede
> hun så at starte på et job hun på forhånd vidste hun ikke ville

Nu skal du høre her min tidl. ven )

Min kone vil gerne have et job, blot skal det være et job hun bliver glad
for.
Hun har på ganske kort tid vurderet at ovenstående ikke er det.
Hun har nok nemmere ved at vurdere det en dig.
Havde det været et godt job, havde hun naturligvis takket nej til det
kursus.

Hun har inden for de sidste 4 måneder sendt over 50 ansøgninger !!
Så du skal ikke kommer og fortælle mig noget om, at hun snyder nogen som
helst, for ikke at komme i arbejde.

Da hun nedkom med begge vores børn, tog hun orlov i et år pr. barn, og her
får man 60% af understøttelsen.
Andre i vores omgangskreds, gik på understøttelse i stedet, da de så fik
langt mere udbetalt, se det er snyd !!

At man så tolker reglerne forskelligt, er en anden ting.

Har du aldrig fået lavet/lavet sort arbejde ??
Kørt for stærk ?
Snuppet en flaske sprut/en pakke cigaretter for meget med over grænsen ?
Osv. osv. osv.

Kan du svare nej til ovenstående, er du vel ikke bedre eller hvad ??

MVH

Holten

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-02-03 23:08

> [...]
grænsen ?
> Osv. osv. osv.
>
> Kan du svare nej til ovenstående, er du vel ikke bedre eller

Jeg tror vi er kørt lidt af sporet her...

Det jeg prøver at sige er, at man ikke, efter min mening, kan
vurdere et nyt job på den første dag og kassere det fordi det
ikke har været
interessant/spændende/sjovt/underholdende/udfordrende nok.
Du forlanger jo heller ikke skilsmisse første gang konen har
"morgenhår" vel ?

Jeg er ked af hvis du og din kone føler jer stødt over mine
indlæg og du får her min uforbeholdne undskyldning, hvis du
mener jeg er *gået_over_stregen*
--
Brian Sørup

Fra : NoTrabajo

Dato : 08-02-03 07:31

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Så lykkedes det endnu engang at snyde systemet ...... suk :(

Hellere snyde systemet end at blive snydt af systemet

NoTrabajo

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 04-02-03 15:26

brian.sorupXXX@privat.dk writes:
>Han spurgte om hun kunne *risikere* at få karantæne, og det
>svarede jeg på -

Nej, han spurgte om hun kunne risikere at få 5 ugers karantæne, og det
svarede du "ja" til, og eftersom reglerne er lavet om, så er det forkert.

>du vil måske benægte der er en *mulighed* for
>hun får karantæne ?

Nej, muligheden er der, men det kommer an på, hvordan a-kassen takler
sagen.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 07-02-03 20:57

Holten wrote:

> [...]
> for, da hun ikke har kvalifikationer til det, og absolut ikke nogen hjælp

Jeg er enig med Brian.

Ingen kan efter 1 dag sige at man ikke er egnet til jobbet.

--
Jørgen

Fra : Holten

Dato : 08-02-03 16:24

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er enig med Brian.
>
> Ingen kan efter 1 dag sige at man ikke er egnet til jobbet.

Det har du sgu ikke nogen forudsætninger for at svare på, så lad være med
det.

MVH

Holten

Fra : ronnie gasseholm

Dato : 08-02-03 22:43

1 dag er da ikke nok til at vurdere et nyt job, og da slet ikke efter
en arbejdsløshed på 1 år.....

Man skal jo lige igang igen....