Privat salg af bil
Fra : Peter

Dato : 02-02-03 10:57

Hej NG

Jeg ejer en et år gammel bil som skal sælges i løbet af næste måned.
Jeg skal ikke købe en anden bil og vil gerne sælge den privat.
Et finasieringsselskab har sikkerhed i bilen for restgælden, der er mindre
end bilens værdi.
Hvordan griber man et sådant salg an rent praktisk?.
Jeg tænker her på indfrielse af restgælden, omregistrering af bilen osv.

Igår spurgte jeg vedr. forsikringsdækning ved stenslag fra bil og fik en
masse svar - tak for det.
Revnen i forruden er ret ærgelig, nu hvor bilen skal sælges.

Hilsen Peter.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 02-02-03 13:42

On Sun, 2 Feb 2003 10:57:27 +0100, "Peter" <elsbaFJERN@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>masse svar - tak for det.
>Revnen i forruden er ret ærgelig, nu hvor bilen skal sælges.

1 Du får pengene af sælger og så tager i begge 2 ind til dit
finasieringsselskab og afleverer pengene.

Jeg ved godt at dette er besværligt, men nogle købere er meget
betænkelige med at købe en bil med restgæld idet at du jo sagtens bare
kan stikke pengene i dine egne lommer og så være ligelgad når at
forsikringsselvskabet vil gøre udlæg i bilen da de har pant i den.

Men dette får dog ingen betydning med henblik på selv omregistreringen
af bilen.
Flemming Jacobsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-03 16:58

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev:

>1 Du får pengene af sælger og så tager i begge 2 ind til dit
>finasieringsselskab og afleverer pengene.

Hvad med om sælger får forskellen af køber, begge tager ind og
køber bilen fri, og køber derefter får registreringsattesten?

--
Bertel

Fra : Gert Dyrn

Dato : 02-02-03 13:52

Hej.

Hvis du har indgået en købekontrakt, hvor finansieringsselskabet har taget
ejendomsforbehold, kan du have mulighed for at levere bilen tilbage til
finansieringsselskabet uden at betale en krone. Ejendomsforbeholdet udgør
finansieringsselskabets eneste sikkerhed - dvs. bilen dækker deres restkrav
uanset bilens værdi. Ikke videre etisk, men så vidt jeg er orienteret fuldt
legalt. I princippet kører du ned og smider nøglerne hos selskabet.

Jeg vil dog gerne have andre synspunkter på dette. Så hvis nogen har
konkrete erfaringer med tilbagelevering af biler med ejendomsforbehold,
opfordres I til at give jeres besyv med.

Venlig hilsen
/Dyrn

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 02-02-03 14:35

On 02/02/03 13:51, in article b1j41e$vi2$1@news.net.uni-c.dk, "Gert Dyrn"
<gert.dyrn@midtfyn.net> wrote:
> [...]
> uanset bilens værdi. Ikke videre etisk, men så vidt jeg er orienteret fuldt
> legalt. I princippet kører du ned og smider nøglerne hos selskabet.

Men hvad er pointen i det, når manden både er interesseret i at sælge bilen
og oplyser at restgælden er mindre en bilens værdi?

> Jeg vil dog gerne have andre synspunkter på dette. Så hvis nogen har
> konkrete erfaringer med tilbagelevering af biler med ejendomsforbehold,
> opfordres I til at give jeres besyv med.

Jeg har ingen konkrete erfaringer, men den metode du beskriver er ikke helt
korrekt. Tilbagelevering kan IKKE benyttes som en "fortrydelsesret". Det
kræver at man savner evne (og ikke kun vilje) til at betale afdragene.

/kristian

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 02-02-03 15:22

On Sun, 02 Feb 2003 14:34:47 +0100, Kristian Storgaard
<kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> [...]
>korrekt. Tilbagelevering kan IKKE benyttes som en "fortrydelsesret". Det
>kræver at man savner evne (og ikke kun vilje) til at betale afdragene.

Det er ikke helt rigtigt. Men kammerat havde købt en bil på afbetaing.
Efter noget tid leverede han den tilabge da han ikke gad betale så meget
pr måned for dem. Og han gjorden netop det at han kørte ned og
afleverede den til finansieringsselskabet.
Flemming Jacobsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 02-02-03 15:52

On 02/02/03 15:21, in article 4aaq3vsndfrlaihfpr0g5n523u4d7aj46m@4ax.com,
"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote:

> [...]
> pr måned for dem. Og han gjorden netop det at han kørte ned og
> afleverede den til finansieringsselskabet.

OK, jeg var nok ikke præcis nok. Jeg snakker om den situation, hvor
restgælden er større end bilens værdi. Hvis bilens værdi fuldt ud dækker
restgælden er der ikke noget problem.

/kristian

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 02-02-03 17:10

On Sun, 02 Feb 2003 15:52:27 +0100, Kristian Storgaard
> [...]

>OK, jeg var nok ikke præcis nok. Jeg snakker om den situation, hvor
>restgælden er større end bilens værdi. Hvis bilens værdi fuldt ud dækker

Så har finansieringselskabet kalkuleret forkert. Normalt så passer
restgæd og værdi sammen når at man snakker billån.
Flemming Jacobsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-02-03 08:39

On 02/02/03 17:09, in article 5lgq3vc805rhecjtltvb2vfg3139tbls44@4ax.com,
"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote:

> Så har finansieringselskabet kalkuleret forkert. Normalt så passer
> restgæd og værdi sammen når at man snakker billån.

Også fx på en 4 mdr. gammel bil? Der skal afdragene da være rimeligt høje,
for at det første værditab opvejes. Man kan jo heller ikke vide hvor langt
bilen har kørt.

Er billån for øvrigt ikke normalt annuitetslån, således at de første (mange)
afdrag næsten udelukkende går til renter?

/kristian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-02-03 10:13

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse
> Også fx på en 4 mdr. gammel bil?

Ja, der bliver jo lagt min. 20 % i udbetaling..

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk

Fra : Dan Mortensen

Dato : 03-02-03 12:45

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BA63DB0F.15FD5%> Også fx på en 4 mdr. gammel bil? Der skal
afdragene da være rimeligt høje,

Den min 20%'s udbetaling skulle gerne dække et stykke tid

> Er billån for øvrigt ikke normalt annuitetslån, således at de første
(mange)
> afdrag næsten udelukkende går til renter?

Så galt er det nu ikke..... normalt snakker man et 5 årigt lån så der skal
altså lægges pænt mange penge om måneden, så vel omkring 33 procent er
renter, resten afdrag.

/DM

Fra : Peter G C

Dato : 02-02-03 15:41

Gert Dyrn skrev i news:b1j41e$vi2$1@news.net.uni-c.dk

[klip]

> Jeg vil dog gerne have andre synspunkter på dette. Så hvis nogen har
> konkrete erfaringer med tilbagelevering af biler med
> ejendomsforbehold, opfordres I til at give jeres besyv med.

Den fremgangsmåde du omtaler er næppe farbar længere. Det ligger nogle
domstolsafgørelse som støtter dette synspunkt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Møller

Dato : 02-02-03 20:32

"Gert Dyrn" <gert.dyrn@midtfyn.net> wrote in message
> [...]
fuldt
> legalt. I princippet kører du ned og smider nøglerne hos selskabet.

Nop der er domme der har stat en stopper for denne trafik.
--
Møller

Fra : Gert Dyrn

Dato : 03-02-03 12:44

Ok. Har I referencerne til dommene? Dem kunne jeg godt tænke mig at læse.

/Dyrn

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-02-03 18:09

On 03/02/03 12:44, in article b1lkf4$13p4$1@news.net.uni-c.dk, "Gert Dyrn"
<gert.dyrn@midtfyn.net> wrote:

> Ok. Har I referencerne til dommene? Dem kunne jeg godt tænke mig at læse.

Det er to utrykte domme fra 2002 fra byretterne i hhv. Århus og Varde, så du
kan nok ikke lige finde dem nogen steder.

/kristian

Fra : Bo

Dato : 02-02-03 16:14

> [...]
> masse svar - tak for det.
> Revnen i forruden er ret ærgelig, nu hvor bilen skal sælges.

Få den revne lavet inden salg, hvis du vel at mærke kan finde en køber. HUSK det er købers
marked dvs brugtvognspriserne er særdeles lave og du må forvente at skulle have penge med
hjemmefra, når du/I skal indfri restgælden