Digital kopiering
Fra : David Lebech

Dato : 30-01-03 18:55

Hej,

Spørgsmålene har sikkert været oppe at vende et par gange, men jeg kunne
ikke lige finde dem, så jeg prøver engang:

1. Ifølge loven om digital kopiering, må man gerne kopiere en cd over på
computeren, men man må ikke lave en kopi af en kopi. Vil det så sige, at det
er ulovligt, hvis man først overfører til .wav-formatet og herefter
komprimerer til MP3, da det jo i princippet er en kopi til en kopi? Er det
ligeledes ulovligt at kopiere en lovlig MP3 til sin MP3-afspiller? Det er jo
også kopi-til-kopi...

2. Ifølge loven om digital kopiering, må man gerne kopiere en DVD som er
lånt på biblioteket, men hvad hvis DVD'en er lejet i Blockbuster? Så må man
vel ikke?

Håber der er nogen, der kan svare på ovenstående.

Mvh
David Lebech

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-01-03 20:28

Scripsit "David Lebech" <lebech@privat.dk>

> 1. Ifølge loven om digital kopiering, må man gerne kopiere en cd over på
> computeren, men man må ikke lave en kopi af en kopi.

Det er misforstået. Jeg har selv været med til at udbrede
misforståelsen, men senere er jeg blevet opmærksom på at det af
forarbejderne til ændringen af ophavsretsloven (der findes ingen "lov
om digital kopiering") fremgår at man stadig godt må bruge lovligt
hjemmefremstillede eksemplarer som grunlag for sin egen videre
hjemmefremstilling.

> 2. Ifølge loven om digital kopiering, må man gerne kopiere en DVD som er
> lånt på biblioteket, men hvad hvis DVD'en er lejet i Blockbuster?

Det er rent ophavsretligt det samme. Det er muligt at din aftale med
Blockbuster indeholder et udtrykkeligt forbud mod at bruge de lejede
eksemplarer som grundlag for privat eksemplarfremstilling, men det må
du kigge i aftalen efter.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Brian Neuman

Dato : 31-01-03 01:42

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> Blockbuster indeholder et udtrykkeligt forbud mod at bruge de lejede
> eksemplarer som grundlag for privat eksemplarfremstilling, men det må

Man kan vel ikke stilles ringere end loven? Heller ikke ved aftale eller
hva?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-01-03 09:53

"Brian Neuman" <Neuman@hotmail.com> wrote in message

> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> Man kan vel ikke stilles ringere end loven? Heller ikke ved aftale eller
> hva?

Jo.
Hvad du må foretage dig med/i lejede lånte genstande kan sagtens være mindre
end hvad du kan gøre med genstandene hvis de var dine egne.
F.eks. var det en del af aftalen med biludlejeren, at den Ford Galaxy jeg
kørte i forleden dag ikke måtte køre i østeuropa.

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-01-03 10:14

"Brian Neuman" <Neuman@hotmail.com> skrev:

> Man kan vel ikke stilles ringere end loven? Heller ikke ved aftale
> eller hva?

Man kan formentligt godt fravige visse af bestemmelserne i lov om
ophavsret ved aftale.

--
Morten http://miljokemi.dk