/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Må TeleDanmark det?
Fra : Troels Plougmann Ols~


Dato : 26-01-03 21:38

Jeg er snart ved at være træt af at modtage flg. mail:

"KaZaa har lavet en aftale med TeleDanmark om at udlever alt (ip adresser og
trafik info) til Politiet. Bruger du KaZaa vil jeg anbefalde du ikke henter
mere, ryder op på din harddisk og fjerne evt. ulovlig filer. "

Hvad går det ud på? Passer ovenstående egentlig overhovedet?

Må TeleDanmark juridisk set gøre dét? Og er aftalen eksisterende?

// Troels Plougmann Olsen




 
 
Chuke Mimergolf (26-01-2003)
Kommentar
Fra : Chuke Mimergolf


Dato : 26-01-03 21:52

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev
> Jeg er snart ved at være træt af at modtage flg. mail:
>
> "KaZaa har lavet en aftale med TeleDanmark om at udlever alt (ip
adresser og
> trafik info) til Politiet. Bruger du KaZaa vil jeg anbefalde du ikke
henter
> mere, ryder op på din harddisk og fjerne evt. ulovlig filer. "
>
> Hvad går det ud på? Passer ovenstående egentlig overhovedet?

Hvem er afsenderen? Det er i hvert fald ikke én der kan stave, og det
svækker efter min mening troværdigheden noget. Desuden er det snart et
stykke tid siden at TeleDanmark har kaldt sig TeleDanmark. I dag hedder
firmaet TDC.

> Må TeleDanmark juridisk set gøre dét?

Politiet kan med en dommerkendelse i hånden kræve at få udleveret de
trafikoplysninger de skal bruge fra TDC. Men at TDC laver en aftale med
KaZaa, sådan som mailen skriver, er der jo ingen idé i, og vil næppe
være lovligt.

> Og er aftalen eksisterende?

Næppe.

mvh
Peter



Lasse Hedegaard (26-01-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 26-01-03 22:28

Troels Plougmann Olsen skrev:

>Jeg er snart ved at være træt af at modtage flg. mail:

Du har modtaget den flere gange?

>"KaZaa har lavet en aftale med TeleDanmark om at udlever alt (ip adresser og
>trafik info) til Politiet. Bruger du KaZaa vil jeg anbefalde du ikke henter
>mere, ryder op på din harddisk og fjerne evt. ulovlig filer. "

Jeg har ikke set TDC udtale sig som "jeg" før - og TeleDanmark hedder
det da vidst slet ikke mere. Desuden kan afsenderen ikke rigtig stave.

>Hvad går det ud på? Passer ovenstående egentlig overhovedet?

Det tror jeg ikke.

>Må TeleDanmark juridisk set gøre dét?

Aner det ikke (det er der andre der kan svare på).

>Og er aftalen eksisterende?

Det tror jeg ikke du skal regne med - hvem er afsender - lad os evt.
se HELE mailen (inkl. headers).

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Morten Kjaer Nielsen (26-01-2003)
Kommentar
Fra : Morten Kjaer Nielsen


Dato : 26-01-03 22:30

On Sun, 26 Jan 2003 22:28:19 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Jeg har ikke set TDC udtale sig som "jeg" før - og TeleDanmark hedder
>det da vidst slet ikke mere. Desuden kan afsenderen ikke rigtig stave.

Bemærk, brugeren skriver ikke at det er TDC der har udsendt den
pågældende mail.


--
Morten!

Troels Plougmann Ols~ (26-01-2003)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann Ols~


Dato : 26-01-03 22:29

> Bemærk, brugeren skriver ikke at det er TDC der har udsendt den
> pågældende mail.

Nemmlig

// Troels



Lasse Hedegaard (26-01-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 26-01-03 22:45

Morten Kjaer Nielsen skrev:

>Bemærk, brugeren skriver ikke at det er TDC der har udsendt den
>pågældende mail.

Ahh, men han skriver:

|Må TeleDanmark juridisk set gøre dét? Og er aftalen eksisterende?

Så tolker jeg det som om, at Troels tror, at det er TDC der udsender
den - men det kan da godt være at spørgsmålet mere går på, om en eller
anden må gøre det for at skræmme/drille.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Morten Kjaer Nielsen (26-01-2003)
Kommentar
Fra : Morten Kjaer Nielsen


Dato : 26-01-03 23:09

On Sun, 26 Jan 2003 22:45:22 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Så tolker jeg det som om, at Troels tror, at det er TDC der udsender
>den

Jeg tolker det som om han spørger om TDC må lave en aftale som
beskrevnt i den mail han har modtaget fra en eller anden.



--
Morten!

Claus P. (26-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus P.


Dato : 26-01-03 23:23


"Morten Kjaer Nielsen" <nospam.5juni2002.dk@gummiand.dk> skrev i en
meddelelse news:j2n83v4q8jbc5bsev4p2rsdpj5h1bpokab@4ax.com...
> On Sun, 26 Jan 2003 22:45:22 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
> wrote:
>
> >Så tolker jeg det som om, at Troels tror, at det er TDC der udsender
> >den
>
> Jeg tolker det som om han spørger om TDC må lave en aftale som
> beskrevnt i den mail han har modtaget fra en eller anden.
>
En sådan aftale er ikke i TDC's interesse og den ville også være
meningsløs, da rettighedskrænkelser ikke er en politiopgave men
overladt til privat påtale. Se bare julekortsagen.

MVH CP



Rasmus (27-01-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 27-01-03 00:32


"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> wrote in message
news:3e34489b$0$83833$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg er snart ved at være træt af at modtage flg. mail:
>
> "KaZaa har lavet en aftale med TeleDanmark om at udlever alt (ip adresser
og
> trafik info) til Politiet. Bruger du KaZaa vil jeg anbefalde du ikke
henter
> mere, ryder op på din harddisk og fjerne evt. ulovlig filer. "

Så vidt jeg ved registrere TDC ikke trafik...., det ville give nogle enorme
logfiler

Se dette link der står lidt mere om hvad TDC gør, dette er dog en gammel
artikel, men mon det ikke gælder stadig
http://tdcinternet.dk/artikel.php?id=39566

mvh
Rasmus



Thore Sorensen (27-01-2003)
Kommentar
Fra : Thore Sorensen


Dato : 27-01-03 12:19

On Mon, 27 Jan 2003 00:31:35 +0100, "Rasmus" <maximreality@ofir.dk>
wrote:

>Så vidt jeg ved registrere TDC ikke trafik...., det ville give nogle enorme
>logfiler

Jo, det gør de da...alle de kunder der kører med Nettid skal jo
afregnes...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj
(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Carsten Riis (27-01-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 27-01-03 12:38

Thore Sorensen wrote:
>
> Jo, det gør de da...alle de kunder der kører med Nettid skal jo
> afregnes...

Men registrerer de hvilken trafik det er? Med hensyn til nettid skal
de kun registrere at trafikken (tiden) bliver brugt, men ikke til hvad
den bliver brugt.



--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Rasmus (27-01-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 27-01-03 14:36


"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message
news:3E351A23.9B5DA62C@carben.dk...
> Thore Sorensen wrote:
> >
> > Jo, det gør de da...alle de kunder der kører med Nettid skal jo
> > afregnes...
>
> Men registrerer de hvilken trafik det er? Med hensyn til nettid skal
> de kun registrere at trafikken (tiden) bliver brugt, men ikke til hvad
> den bliver brugt.

Det vil jeg nu også mene....de registrere bare hvor længe personen har været
på og hvilken ip der har været tildelt, de samme oplysninger som de
registrere ved alle andre opkaldsforbindelser...(ifølge dem selv)

mvh
Rasmus



Thomas B. Maxe (27-01-2003)
Kommentar
Fra : Thomas B. Maxe


Dato : 27-01-03 12:56

"Troels Plougmann Olsen" skrev:
> Jeg er snart ved at være træt af at modtage flg. mail:
>

Det kan jeg godt forstå...

> "KaZaa har lavet en aftale med TeleDanmark om at udlever alt (ip
adresser og
> trafik info) til Politiet. Bruger du KaZaa vil jeg anbefalde du ikke
henter
> mere, ryder op på din harddisk og fjerne evt. ulovlig filer. "
>
> Hvad går det ud på? Passer ovenstående egentlig overhovedet?
>
Nej, det passer ikke. Der eksisterer INGEN aftale om udlevering af data
til AntiPiratGruppen, KaZaa, Politiet, PET, FE, CIA, FBI, DLG, KFUM
eller nogen som helst andre.

> Må TeleDanmark juridisk set gøre dét? Og er aftalen eksisterende?
>

Nej, det må TDC ikke. Det ville være en overtrædelse af Persondataloven.

Den eneste måde for udenforstående at få adgang til oplysninger om
TDC-kunder er at gå til domstolene. I visse tilfælde kan en domstol
pålægge TDC at udlevere data. Det sker f.eks. i sager om børneporno.
Selv her skal politiet gå til domstolene først, inden der udleveres
data. Det foregår smertefrit, men der skal jo være orden i sagerne.

Informationen her er stadig aktuel:
http://tdcinternet.dk/artikel.php?id=39566

Eneste opdatering er, at Antiterrorlovpakken i mellemtiden er vedtaget.
Der bliver ikke registreret mere af den grund, men internetudbyderne vil
i nær fremtid blive pålagt at gemme de sædvanlige trafikdata (som
allerede nu opsamles) i mindst 12 måneder. Ifølge Datatilsynets regler
skal persondata slettes eller anonymiseres, når de ikke længere er
relevante for databehandlingen.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som arbejder for TDC, men som i denne nyhedsgruppe - af formelle
grunde - repræsenterer sig selv)



Søren Jørgensen (28-01-2003)
Kommentar
Fra : Søren Jørgensen


Dato : 28-01-03 14:35

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> skrev i en meddelelse:

> Nej, det må TDC ikke. Det ville være en overtrædelse af Persondataloven.

Ihhh. Nu blev jeg sørme beroliget. En overtrædelse af person data
loven!!!!!!!!!!
Hvad er det lige TDC har gjort, mht. til overtrædelse af person data loven?
Læs eventuelt følgende artikkel:

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=253593

--

Med Venlig Hilsen

Søren Jørgensen
www.smukkeagner.dk



Claus Fabritius (28-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus Fabritius


Dato : 28-01-03 19:40

"Søren Jørgensen" <soeren@smukkeagner.dk> wrote in message
news:b160un$lcg$1@sunsite.dk...

> Hvad er det lige TDC har gjort, mht. til overtrædelse af person data
loven?
> Læs eventuelt følgende artikkel:
>
> http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=253593

Er det kun mig, der synes at det er lettere komisk at der er en
sonofon-reklame nederst på siden du henviser til? :)

/Claus
--
Man træder ud på vejen,
og hvis man ikke holder sine fødder tilbage,
er det ikke til at sige, hvorhen man bliver ført.
- Citat Bilbo Sækker



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408605
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste