Send anonyme mails - lovlig?
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 26-01-03 01:57

http://sendmail.webfirmaet.dk/

Er sådan en side lovlig - hvad hvis side "misbruges", hvem har så ansvaret?

Har egentligt kun lavet siden fordi min webmail tager en krig at logge ind
i.

Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-01-03 08:29

In article <b0vblp$1l8o$1@news.cybercity.dk>, Jan Emil Christiansen wrote:
> http://sendmail.webfirmaet.dk/
>
> Er sådan en side lovlig

Den er lige så lovlig som andre e-mail klienter, hotmail m.m.

>- hvad hvis side "misbruges", hvem har så ansvaret?

Ligesom normalt i Danmark, personen med den onde hensigt. Men du
risikerer at du må udlevere webserver loggen til politiet hvis de kommer
med en kendelse.

Noget helt andet er, at du bør tilføje en X-header med afsenderens IP
adresse som webserveren ser den.

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 26-01-03 11:44

> Noget helt andet er, at du bør tilføje en X-header med afsenderens IP
> adresse som webserveren ser den.

Det vil jeg gøre. Takker.

Jan

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 26-01-03 11:44

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-01-03 15:45

Povl H. Pedersen skrev:

>Noget helt andet er, at du bør tilføje en X-header med afsenderens IP
>adresse som webserveren ser den.

Yup, og der bør nok også sættes en begrænsning på, fx. kun 1 mail pr.
10 sekund - og max. 10 i træk eller sådan noget - ellers kunne man
være bange for, at spammere ville bruge den til at sende igennem (det
er blot at lave et lille script, så er der sendt tusindsvis af mails).

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Fra : PerX ...

Dato : 27-01-03 22:13

In article <slrnb373h9.hd.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
povlhp@povl-h-pedersens-computer.local says...

> [...]
> med en kendelse.
>
> Noget helt andet er, at du bør tilføje en X-header med afsenderens IP

Hvilket jeg ville mene er en krænkelse af privat livets fred.

(Noget andet er at folk kan så kan bruge en proxy til at logge ind, men
alligevel)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-01-03 22:24

In article <MPG.189fbf2fe08bedf898986e@64.154.60.185>, PerX . . . wrote:

> Hvilket jeg ville mene er en krænkelse af privat livets fred.
>
> (Noget andet er at folk kan så kan bruge en proxy til at logge ind, men
> alligevel)

Når du bruger din ISPs mailserver, så stempler han også med din IP
adresse. Og en sådan stempling giver mulighed for at finde misdæderen
såfremt han benytter denne service.

Hvis du ikke ønsker at benytte den, så brug en anden.

Fra : PerX ...

Dato : 28-01-03 17:23

In article <slrnb3b8qu.n7.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
povlhp@povl-h-pedersens-computer.local says...

> Når du bruger din ISPs mailserver, så stempler han også med din IP
> adresse.

Hvilket er grunden til jeg ikke bruger den. Og det er også en unødvendig
krænkelse.

>Og en sådan stempling giver mulighed for at finde misdæderen
> såfremt han benytter denne service.

Det er der også rig mulighed for uden at sætte IP nummeret I.

> Hvis du ikke ønsker at benytte den, så brug en anden.

Bare trist det skulle være nødvendigt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-01-03 17:39

PerX ... <hyp1999@hotmail_removethis_.com> wrote in

> Hvilket er grunden til jeg ikke bruger den. Og det er også en
> unødvendig krænkelse.

En unødvendig krænkelse ? - den må du godt uddybe...

> Det er der også rig mulighed for uden at sætte IP nummeret I.

Hvordan ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : PerX ...

Dato : 29-01-03 02:42

In article <Xns9311B38B7C710HS235DK@130.225.247.90>,
idontwantnospam@hs235.dk says...
> PerX ... <hyp1999@hotmail_removethis_.com> wrote in

> En unødvendig krænkelse ? - den må du godt uddybe...

Telefon selskaber respekere at folk gerne vil have hemmeligt nummer eller
udeladt nummer, det mener jeg også man skylder

> Hvordan ?

Nu tænkte jeg primært på private internet udbydere som bare kan slå op i
deres log hvem der har sent en mail på det tidspunkt. Men ellers kan man
fx sætte en extra header ind, med encodet bruger login eller IP nummer -
sådan så internet udbyderen selv kan se hvem det er, men ikke gud og hver
hacker. Indrømmet, det er måske knap så meget et problem med email som
news, men alligevel.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-01-03 12:14

PerX ... skrev:

>Telefon selskaber respekere at folk gerne vil have hemmeligt nummer eller
>udeladt nummer, det mener jeg også man skylder

Jeg kan godt forstå hvorfor nogen vil have udeladt nummer (et der ikke
står opgivet i telefonbogen), men det er mig stadig en gåde hvorfor
nogen ikke vil vise deres nummer når de ringer.

Hvad er meningen med det? Siger de heller ikke hvem de er når røret
bliver taget i den anden ende?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Those who understand binary, and those who don't.

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-01-03 18:07

Scripsit Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>

> Jeg kan godt forstå hvorfor nogen vil have udeladt nummer (et der ikke
> står opgivet i telefonbogen), men det er mig stadig en gåde hvorfor
> nogen ikke vil vise deres nummer når de ringer.

Måske netop af den grund: Jeg vil ikke have at svigermor ringer til
mig på mærkelige tidspunkter af døgnet, så jeg får hemmeligt nummer,
og aftaler så med hende at det er mig der ringer op når der er noget
vi absolut skal tale med. Så er det nødvendigt at kunne skjule
nummeret når man ringer, for ellers er det jo ikke hemmeligt mere.

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-01-03 19:18

Henning Makholm skrev:

> [...]
>vi absolut skal tale med. Så er det nødvendigt at kunne skjule
>nummeret når man ringer, for ellers er det jo ikke hemmeligt mere.

Det lyder som et meget trist/kedeligt familieforhold.

Well, hemmeligt nummer i telefonbøgerne forstår jeg udemærket, men
skjult nummer når man ringer, det fatter jeg ikke. HVIS man en enkelt
gang vil skjule det, så taster man blot *31*.

PS! Hvad gør svigermor den dag hun har noget livsvigtigt at fortælle?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-01-03 19:52

Scripsit Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>

> Det lyder som et meget trist/kedeligt familieforhold.

Jamen så sæt en eller anden anden ind på svigermors plads.

> HVIS man en enkelt gang vil skjule det, så taster man blot *31*.

Jeg troede det var det du ikke kunne forstå.

> PS! Hvad gør svigermor den dag hun har noget livsvigtigt at fortælle?

Det ved jeg ikke. Sender et telegram, måske. Hvad gør hun til
slægtninge der slet ikke har telefon?

--
Henning Makholm "So? We're adaptable. We'll *switch missions*!"

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-01-03 20:10

Henning Makholm skrev:

>Jeg troede det var det du ikke kunne forstå.

Det kan jeg egentlig heller ikke - men det er da fint nok at
muligheden er der. Det jeg undrer mig mest over, at det er folk der
har skjult nummer på som "default".

>Det ved jeg ikke. Sender et telegram, måske.

Dit eksempel er dårligt. Jeg kan ikke forestille mig, at familier (der
snakker sammen) ikke har hinandens telefonnumre.

>Hvad gør hun til
>slægtninge der slet ikke har telefon?

Vi ryger lidt væk fra det oprindelige emne (eller rettere, det om
udeladt nummer).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 29-01-03 13:29

"Lasse" == Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> writes:

> Jeg kan godt forstå hvorfor nogen vil have udeladt nummer (et der ikke
> står opgivet i telefonbogen), men det er mig stadig en gåde hvorfor
> nogen ikke vil vise deres nummer når de ringer.

Jeg arbejder i mit firmas hotline. Den er implementeret ved hjælp af
et TDC produkt der hedder "udvidet personligt nummer". Når kunderne
ringer på hotline nummeret bliver det stillet hjem til den af os der
nu har hotlinen. I den situation er det ikke ønskværdigt at vi deler
vores private numre ud til kunderne, da vi så risikerer at de ringer
tilbage på det samme nummer dagen efter.

> Hvad er meningen med det? Siger de heller ikke hvem de er når røret
> bliver taget i den anden ende?

Faktisk ikke. Hos mig besvarer man den telefon med [Horribelt langt
firmanavn(1)]-Hotline, how may i help you?

(1) Vi er blevet opkøbt af et andet firma, der tidligere blev borget
ind i et konglomerat, så konstruktionen er
<Konglomerat> <Opkøbsfirma> <Oprindeligt firmanavn>
--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/index.html>

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-01-03 19:21

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> [...]
>vores private numre ud til kunderne, da vi så risikerer at de ringer
>tilbage på det samme nummer dagen efter.

Men ringer DU til kunderne? Det er da kunderne der ringer til hotline
(som så viderestilles), ikke?

Selvom det skulle være tilfældet, at DU ringede ud, så kan det nu godt
lade sig gøre at lave et system, så det er hotline-nummeret der vises.

> Faktisk ikke. Hos mig besvarer man den telefon med [Horribelt langt
>firmanavn(1)]-Hotline, how may i help you?

Jaja - forstå mig ret - så har du også fortalt hvem de har ringet til.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 29-01-03 21:41

"Lasse" == Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> writes:

> Men ringer DU til kunderne? Det er da kunderne der ringer til hotline
> (som så viderestilles), ikke?

Både og. Jeg ringer nogle gange tilbage til dem efter jeg har rodet
rundt i deres anlæg. Det er sjældent produktivt at skulle holde gang i
en konversation, mens der laves fejlsøgning, og hvis der skal holdes i
hånd, så har jeg en 1st-level hotline til det formål

> Selvom det skulle være tilfældet, at DU ringede ud, så kan det nu godt
> lade sig gøre at lave et system, så det er hotline-nummeret der vises.

Ja, men sådan et system har vi desværre ikke.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/index.html>

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-01-03 04:50

Lasse Hedegaard wrote:
> Jeg kan godt forstå hvorfor nogen vil have udeladt nummer (et der ikke
> står opgivet i telefonbogen), men det er mig stadig en gåde hvorfor
> nogen ikke vil vise deres nummer når de ringer.

Hehe, jeg tager altid bare røret og siger 'Hvad?' når der står
hemmeligt nummer, eller dvs. lige for tiden gør jeg ikke da jeg
søger arbejde, og det kunne jo være en potentiel arbejdsgiver :)

> Hvad er meningen med det? Siger de heller ikke hvem de er når røret
> bliver taget i den anden ende?

Nej, det gør de faktiks ofte ikke :)

// Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-01-03 15:44

> Telefon selskaber respekere at folk gerne vil have hemmeligt
> nummer eller udeladt nummer, det mener jeg også man skylder

Det kan du overhovedet ikke sammenligne. Det er *umuligt* får private
at henføre et IP nummer til en bestemt person. (ja, der er muligheder
- f.eks. hvis man kører webserver eller man selv skriver sit navn i
den mail man sender)

> [...]
> kan se hvem det er, men ikke gud og hver hacker. Indrømmet, det
> er måske knap så meget et problem med email som news, men

IP'en bruges jo bl.a. til at finde ud af hvilken udbyder det er der
f.eks. skal klages til.
Hvis du er så hunderæd for at blive opdaget, hvorfor har du så en
emailadresse i dit news-indlæg ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/cracks

Fra : PerX ...

Dato : 30-01-03 00:50

In article <Xns9312A00B244E1HS235DK@130.225.247.90>,
idontwantnospam@hs235.dk says...

> Hvis du er så hunderæd for at blive opdaget, hvorfor har du så en
> emailadresse i dit news-indlæg ?

Den nedsættende tone gør jeg ikke gider svare dig.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-01-03 03:09

> Den nedsættende tone gør jeg ikke gider svare dig.

Sorry, det var ikke nedladene ment.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-01-03 23:35

PerX ... skrev:

>Hvilket er grunden til jeg ikke bruger den. Og det er også en unødvendig
>krænkelse.

Hvorfor? Forklar forklar.

>Det er der også rig mulighed for uden at sætte IP nummeret I.

Hvordan? Forklar forklar.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-01-03 10:11

PerX ... skrev:

>Hvilket jeg ville mene er en krænkelse af privat livets fred.

Hvorfor det? Når du sender emails via din udbyders SMTP-server (alm.
email), så stemples mailen også med din IP-adresse. Det gøres
(heldgivis) også i de fleste webmails.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--