Apotekeruddannelsen - og udvandrer på besø~
Fra : Lise Tauber

Dato : 11-03-03 10:36

Findes der en bog eller lign. over uddannede farmaceuter, som det for
eksempel er tilfældet med dyrlæger?
Jeg har en apoteker Hans Peter Tauber, født 1868, som er udvandret til
USA i 1897. Jeg går ud fra at han er uddannet i Danmark, men ved det
ikke med sikkerhed.

I udvandrerdatabasen er han udvandret 25.06.1897 (forevisningsdato).
På Ellis Island kan jeg finde ham i 1921, hvor han sammen med sin kone
Bertha Jane Tauber er kommet til Ellis Island. Han skulle da være
bosiddende i Brooklyn, N.Y. Han er 52 år og hun er 42.
Kan han have været hjemme i Danmark på besøg?
Kan jeg se det nogen steder i danske arkivalier? - Helst på
Internettet, da jeg på grund af allergi (noget i microkortene) ikke
selv kan komme på Landsarkiverne.

Kan nogen hjælpe?

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Lise Tauber

Fra : Hugh Watkins

Dato : 11-03-03 11:24

"Lise Tauber" <lisetauber@get2net.dk> wrote

klip

> Kan han have været hjemme i Danmark på besøg?

det kan man godt se på Ellis Island ships lists

many of the passengers are business men making frequent trips
and family groups visiting relatives in USA

the upper class ones have 2 lady's maids with them for example

> Kan jeg se det nogen steder i danske arkivalier? - Helst på
> Internettet, da jeg på grund af allergi (noget i microkortene) ikke
> selv kan komme på Landsarkiverne.

Nor Rigsarkiv
I met one breathless lady there

you should be able to wear a dust filter or micro filter as used by painters for example

if it was me i would love to make a freak show or street theatre in such an august place.

It would also be making a point about environmental health

I used to wear my 4 x 35 taxi driver uniform just to irritate the snobs at RA
too lazy to transfer evrerything from the pockets too

If the service is poor I just switch to my best RP english accent to get their attention
'''''

the lack of adequate online catalogues of Rigsarkivet for use by all is a scandal
and in house computerised catalogues should be available to all
along with www machines for quick refrence to Crabsen for example

AT PRO Kew http://www.pro.gov.uk/default.htm
alle bestilling af arkiverne forgore igennem terminallerne
man har et adgangs kort til log on til terminallerne

http://www.pro.gov.uk/online/pro-online.htm
man kan hente mange stifte her
images of wills or probates

Der fra har jeg et stift av Thomas Watkins * Abt. 1753 + August 20, 1837
my great great grandfather or 2nd great grandfather
og hvordan sige man det på dansk ???

tak

catalogues http://www.pro.gov.uk/catalogues/default.htm

http://www.pro.gov.uk/catalogues/procat.htm

http://catalogue.pro.gov.uk/

PROCAT
Our online catalogue, PROCAT, contains details of our holdings of over 9 million files, organised by creating department.

Search these to identify the PRO reference of documents you wish to consult.
You can then order these or request copies

ONLY England
Wales lags behind

but Scotland is even further ahead with digitising kilomters of record shelves

I use http://catalogue.pro.gov.uk/ daily to check place names in censuses for example

VÅGN OP DANSKER

BANG PÅ KULTUR MINISTER

OG KRAV ET ORDERLIGT KATALOG TIL JERES KULTUREALT ARV

mvh

Hugh W

--

in Birmingham on a grey morning

Fra : erik

Dato : 15-03-03 12:11

> [...]
> too lazy to transfer evrerything from the pockets too
>
> If the service is poor I just switch to my best RP english accent to get their

In rare occations and let me be earnest with you, in very rare occations - one get
the attention one deserve

Erik Reinert Nielsen

Fra : Bent Fleron

Dato : 11-03-03 11:44

Lise Tauber wrote:

> [...]
> Kan han have været hjemme i Danmark på besøg?
> Kan jeg se det nogen steder i danske arkivalier? -

Med mindre de har været 24 år undervejs (det har de nok ikke eftersom de
har adresse i New York ) så er der helt afgjort tale om et besøg i
Danmark. Den slags besøg har jeg adskillige af. De kan endda have været
i Danmark flere gange og alligevel være opført i udvandrerdatabasen for
hver gang, det er alene et spørgsmål om kontraktforhold.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Lars Frandsen

Dato : 11-03-03 16:07

"Lise Tauber" <lisetauber@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan jeg se det nogen steder i danske arkivalier? - Helst på
> Internettet, da jeg på grund af allergi (noget i microkortene) ikke

Du kan evt. prøve Danmarks Farmaceutiske Universitet og høre, om de kan
hjælpe dig.

Danmarks Farmaceutiske Universitet
Universitetsparken 2
2100 Kbh. Ø
Tlf.: 35 30 60 00
dfh@dfh.dk
--
Mvh. Lars Frandsen, Bramming
http://home.tiscali.dk/larsfr/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 11-03-03 17:52

27093 DANSK FARMACEUTISK STAT 1964. Udarbejdet af S.A.Simonsen. 1965, 983s.
ill. ib. fåes antikvarisk for 120 kroner I Fyns Antikvariat.
(Skynd dig inden jeg køber den
Hilsen Flemming Svendsen, udi Korsør

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 11-03-03 21:57

> [...]

FS> 983s. ill. ib. fåes antikvarisk for 120 kroner I Fyns
FS> Antikvariat. (Skynd dig inden jeg k¢ber den Hilsen Flemming

- og det er 6. udgave.

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Svend Aage Mikkelsen

Dato : 11-03-03 22:47

> [...]
> Kan jeg se det nogen steder i danske arkivalier? - Helst på
> Internettet, da jeg på grund af allergi (noget i microkortene) ikke

I Dansk Farmaceutisk Stat fra 1964 står han nævnt på side 968:
Tauber, Hans Peter. Fødselsår 168. Medhj.-Kand.- 1888. Kand.-eksamen 1889.
Dødsdato 5-7-1945.

Oplysninger om uddannelsessted mm står først for kandidaterne fra 1890 og
nyere.

Svend Aage

Fra : Lise Tauber

Dato : 12-03-03 08:11

> [...]
> Dødsdato 5-7-1945.
>
> Oplysninger om uddannelsessted mm står først for kandidaterne fra 1890 og

Tusind tak for hjælpen til alle. Jeg har nu fået nogle nye spor og en
dødsdato på Hans Peter. Tusind tak for det!

Jeg mangler stadig svar på, om man nogen steder i DK har registreret,
at han har været på besøg i Danmark.
Jeg kan se på Ellis Island at han i 1921 tilsyneladende har været i
København. Der er han statsborger i USA.
Til gengæld er der ikke noget på Ellis Island på hans første (tror
jeg) udvandring i 1897. Er den ikke færdigindtastet?

Måske spørger jeg lidt dumt, synes nogen, men jeg er altså ikke
klogere!

Venlig hilsen
Lise Tauber

Fra : Hugh Watkins

Dato : 12-03-03 14:28

"Lise Tauber" <lisetauber@get2net.dk> wrote in message news:816cf25e.0303112311.1cc207dd@posting.google.com...

> [...]
> Til gengæld er der ikke noget på Ellis Island på hans første (tror
> jeg) udvandring i 1897. Er den ikke færdigindtastet?

der er noget fejl som i alle indtastninger

ogsæ i links til images det er mange gang på 2 side

2 side !!! så husk at blade fram og tilbage

Jørgen Strømsholt bliver til Jurgen Strumsholt og den links ver forkert også det ver flere hundreded side at blade igennem til det
endligt lukkes

man skal vere rehgistereded at se images

endligt ver det masjin skriven på et dansk skrivmaskin og hans kærest ver også der og den destination og next of kin in DK

mvh

Hugh W

Fra : Lise Tauber

Dato : 12-03-03 08:22

Jeg har i min søgen efter oplysninger om Hans Peter Tauber kontaktet
en nyhedsgruppe i USA, men jeg ser nu, at den ikke er aktiv længere.

Er der noget, der kender en aktiv nyhedsgruppe i USA, som kunne tænkes
at beskæftige sig med noget, der ligner dette problem?

Venlig hilsen
Lise Tauber

Fra : Hugh Watkins

Dato : 12-03-03 14:34

"Lise Tauber" <lisetauber@get2net.dk> wrote in message news:816cf25e.0303112321.4fd3b3e7@posting.google.com...
> [...]
>
> Er der noget, der kender en aktiv nyhedsgruppe i USA, som kunne tænkes
> at beskæftige sig med noget, der ligner dette problem?

og prov http://directory.google.com/Top/Society/Genealogy/Chats_and_Forums/?tc=1/

http://www.rootsweb.com/

http://boards.ancestry.com/mbexec/script/main/rw

http://lists.rootsweb.com/

better than usenet

Lists specific genealogical or historical discussions via e-mail. Organized by subject.'

start http://www.cyndislist.com/

Hugh W

Fra : Hans Engmark

Dato : 16-03-03 15:41

On 11 Mar 2003 01:35:45 -0800, lisetauber@get2net.dk (Lise Tauber)
wrote:

> [...]
>Jeg har en apoteker Hans Peter Tauber, født 1868, som er udvandret til
>USA i 1897. Jeg går ud fra at han er uddannet i Danmark, men ved det

Ja, du skal have fat i De Danske Apotekers Historie af E. Dam og A.
Schæffer bind 1-4

I bind 3, side 127 finder du Hans Peter Tauber Jensen, Cd. Ph

mvh
Hans Engmark