Konfirmationstøj
Fra : Lizzi Palner Sonne

Dato : 09-03-03 21:54

Jeg har et familie foto, som jeg har fået at vide muligvis er et
konfirmationsbillede. Men hvornår begyndte piger at blive konfirmeret i
hvide kjoler. Kan det passe at i 1914 brugte de sorte kjoler, jeg troede det
var længere tilbage i tiden men vil gerne hører jeres ekspert svar.

Med venlig hilsen

Lizzi Palner Sonne

Fra : Michael Lund

Dato : 09-03-03 22:52

"Lizzi Palner Sonne" <l.sonne@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> var længere tilbage i tiden men vil gerne hører jeres ekspert svar.

Uden på nogen måde at gøre mig til ekspert i dette område, så fandt jeg
følgende uddrag på en hjemmeside ved søgning på "konfirmationskjole".

"Børnene havde deres børneliv på godt og ondt med glæder og
fortrædeligheder. Når de kom til skelsår, blev de konfirmeret. Pigerne havde
frem til omkring 1914 sort konfirmationskjole på, men herefter dukkede de
nye, hvide konfirmationskjoler frem. Det var ofte piger fra mere velstillede
hjem, som kom i hvide kjoler de første år. Drengene kunne enten komme i
matrostøj, som mindede noget om det fine drengetøj, eller i et sæt voksent
tøj, som vidnede om den nye status."

Så noget tyder på at det kan være et konfirmationsbillede med sort kjole.
Der er også et link til en påklædningsdukke hvor der er en sort kjole fra
1915.
http://www.enhversmag.dk/paperdreams/proddet.asp?ID=20

Mvh.
Michael Lund

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 09-03-03 22:55

Nej, det kan fint være rigtigt.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Lizzi Palner Sonne

Dato : 09-03-03 23:12

Tak for jeres hurtige svar, dejligt at få dateret billedet.

Med venlig hilsen
Lizzi Palner Sonne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-03-03 23:18

"Lizzi Palner Sonne" <l.sonne@adslhome.dk> skrev Sun, 9 Mar 2003
21:54:11 +0100

>Jeg har et familie foto, som jeg har fået at vide muligvis er et
>konfirmationsbillede. Men hvornår begyndte piger at blive konfirmeret i
>hvide kjoler. Kan det passe at i 1914 brugte de sorte kjoler,

Det kan sagtens passe. På en serie konfirmationsbilleder jeg har er de
sorte (eller mørke) kjoler i overtal helt op til 1930. Først fra 1933 er
alle piger konsekvent i hvide kjoler.
Men der kan sikkert være store forskelle fra egn til egn.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Lizzi Palner Sonne

Dato : 09-03-03 23:59

> [...]
> alle piger konsekvent i hvide kjoler.
> Men der kan sikkert være store forskelle fra egn til egn.

Det omtalte foto er fra Viborg. Jeg har et andet konfirmations foto fra min
fars familie som er taget i København i 1919, af et par tvillinger og de er
i hvide kjoler. Det er selvfølgelig ikke usandsynligt at der er forskel på
Jylland og Sjælland med påklædning og der er da også 5 år imellem de 2 foto.

Venlig hilsen
Lizzi Palner Sonne

Fra : Ole Ditlefsen

Dato : 10-03-03 19:49

Lizzi Palner Sonne wrote:
> hvornår begyndte piger at blive konfirmeret i hvide kjoler.

Jeg læser netop en reklame for konfirmationstøj i Esbjerg Dagblad 1905,
onsdag d. 11 oktober.

Crome & Goldschmidts Fabrikers
samt
Horsens Tugthusudsalg
Kongensgade 72, Esbjerg
sælger
Konfirmationsudstyr billigst.
Sorte og hvide kjoletøjer
til konfirmationen fra 85, 95 , 110 øre (hel uld)
Ærb.
J. Laugesen Petersen

Mvh Ole

Fra : Lizzi Palner Sonne

Dato : 10-03-03 22:22

Det var en sjov annonce, ja det har været dyrt for den fattige familie med
konfirmationsstøj dengang, så det er da klart at de måtte tænke praktisk.
Så det havde altså ikke noget med landsdel at gøre, men om man var rig eller
fattig.
Jeg kan også kun bekræfte at denne familie var fattige. Billedet er taget i
en lånt lejlighed til formålet, så det virkede mere præsentabelt.
Det var en bondefamilie der et par år tidligere var kommet til "staden"
Viborg. Alle børnene kom da også ud at tjene på gårde. Så det forklarer den
sorte kjole, som så kunne genbruges.

Med venlig hilsen
Lizzi Palner Sonne

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 10-03-03 20:15

Fra nogle erindringer skrevet af en 85-årig ca. 1980 har jeg, at da hun
blev konfirmeret (omkr. 1908) blev bondepiger normalt konfirmeret i
sort. Så kunne de nemlig genbruge tøjet når de skulle ud at tjene. Det
hvide tøj var altså oprindelig forbeholdt de bedre-stillede.

mvh tb

Fra : Jytte Olsen

Dato : 10-03-03 22:50

Hej,
Min mormor blev konfirmeret i 1907 og på fotoet har hun en hvid (hellang)
kjole og hvide handsker på. Familien boede på Christianshavn på det
tidspunkt (forældrene er tilflyttere fra Frederikshavn). Min farmor blev
konfirmeret i 1918 og var også i en (kort) hvid kjole, familien boede i det
indre København. Så det var nok mere almindeligt i byen, som andre også har
skrevet.

Venligst
Jytte