Hjælp til tydning i Køng Sogn
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 09-03-03 20:13

Efter en lang og slidsom søndag har jeg foreløbig 7 hængepartier, som
vi ved fælles hjælp her i huset ikke kan tyde. Er der nogen, der kan
hjælpe?

http://www.varpelev.dk/tydning

Jeg håber ikke siden er for tung at downloade, jeg har gjort mit
bedste.

Venlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 09-03-03 20:36

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev i en meddelelse
> Efter en lang og slidsom søndag har jeg foreløbig 7 hængepartier, som
> vi ved fælles hjælp her i huset ikke kan tyde. Er der nogen, der kan
> hjælpe?

lbn 441:
Gjordemoder, practiserende

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Poul Andersen

Dato : 09-03-03 20:43

> [...]
> Efter en lang og slidsom søndag har jeg foreløbig 7 hængepartier, som
> vi ved fælles hjælp her i huset ikke kan tyde. Er der nogen, der kan

Lbn 1968-1072 (1972?)

Christan Stenniche
Luise Rasmusd
Gjertrud Maria Steniche
Ane Cherstine Steniche
Karen Maria Liunge

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Arne Nielsen

Dato : 09-03-03 21:08

Lb.nr. 16
Riemkolde (nu Remkolde)

Lb.nr. 389
ernærer sig ved, Inderste, Arresteret i Præstøe

Lb.nr. 526-530
Velleius

Venlig hilsen
Arne Nielsen

Fra : Arne Nielsen

Dato : 09-03-03 21:10

Lb.nr. 7
Hencke

Venlig hilsen
Arne Nielsen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 09-03-03 21:28

> [...]
> Efter en lang og slidsom søndag har jeg foreløbig 7 hængepartier, som
> vi ved fælles hjælp her i huset ikke kan tyde. Er der nogen, der kan

Hej Kirsten,

Så vidt jeg lige kan se, mangler du nu kun nr 46?
Problemet er vel egentlig, om der virkelig eksisterede en
"Rinnepige" på Kjøng Vævefabrik?
Den anden vokal må nemlig i mine øjne være et "i", ligesom i "pige", selvom
prikken godt nok mangler.
En henvendelse til lokalarkivet for Kjøng ville måske være en god idé?

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Poul Andersen

Dato : 09-03-03 21:32

Rettelse: )

Fra : Bodil Madsen

Dato : 09-03-03 22:43

" I spolestuen var der ansat piger til at spole, d.v.s. spole islæt til
vævernes skytter, og til at rende kæder, dvs. måle de tråde ud, der går på
langs i væven, og som kaldes kæder, rending eller trend. I den undersøgte
periode kendes 7 af disse piger."
Kilde: Historisk Samfund for Præstø amt, årbog 1975 side 16 i artikel "Køng
Fabrik en industrivirksomhed i 1830-erne" af Margit Baad Jensen.
mvh
Bodil Madsen
4760

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 09-03-03 22:55

On Sun, 9 Mar 2003 21:28:26 +0100, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

> [...]
>prikken godt nok mangler.
>En henvendelse til lokalarkivet for Kjøng ville måske være en god idé?

Molbechs ordbog fra 1833 er god til den slags

Rende, en, Et Slags Garnvinde ell. et Redskab, at rende Garn med;
bestaaende af fire Stolper og et Korstræ foroven og forneden, hvorom
Rendegarnet vindes.

Rendegarn, et, det i Nøgler vundne Garn, som Væveren render, som
danner Kiæden i Lerredet ell. anden Væv, og modsættes Islæt.

Rendepenge, pl. et Tillæg som undertiden gives Væverne i Godtgiørelse
f. Arbeidet v. Rendingen

Rending, en d.s.s. Rendegarn, naar dette er oplagt ell. opslaaet i
Væven, Rendingen er noget finere end Islætten.

Så mon ikke vi kan konkludere, at Rendepiger (her åbenbart stavet
Rennepiger) har været ansat på fabrikken til at vikle garnet op, så
det var klar til brug for væverne, hvorved fabrikken har sparet
Rendepenge til væverne.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 09-03-03 23:48

On Sun, 09 Mar 2003 20:13:05 +0100, Kirsten Bjorneboe
<kirstenb@image.dk> wrote:

>Efter en lang og slidsom søndag har jeg foreløbig 7 hængepartier, som
>vi ved fælles hjælp her i huset ikke kan tyde. Er der nogen, der kan
>hjælpe?

Tusinde tak allesammen. Det er dejligt at få udfyldt hullerne.

Angående "Rennepigerne" kom jeg til det samme resultat efter lang tids
træg tænkning - for de to personer lige over rennepigerne var
spolepiger, og så kom jeg til at tænke på begrebet rendegarn...

Tak for forklaringen - nu er jeg da helt sikker.

Tak Bodil for din forklaring. Jeg har faktisk læst lidt om Kjøng
Fabrik, fordi jeg blev nysgerrig. Sikke dog en social betydning sådan
en fabrik har haft for samfundet! Masser af arbejdspladser, og masser
af sideerhverv til at betjene alle de mange arbejdere.

Men på den måde tager det jo en hel del tid at indtaste

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 10-03-03 15:32

Hej Kirsten.

KB> From: Kirsten Bjorneboe <kirstenb@image.dk>

KB> Efter en lang og slidsom s¢ndag har jeg forel¢big 7 hængepartier, som
KB> vi ved fælles hjælp her i huset ikke kan tyde. Er der nogen, der kan
KB> hjælpe?

KB> http://www.varpelev.dk/tydning

Lb. nr. 7

Hansine Severine Hemke, 28 Aar. - Jeg kender hende, hun er f¢dt i Kbh. 21.
juni
1804! og blir gift 1850 i Hammer med min tipoldefar Jens Pedersen.

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-03-03 16:51

On Monday, 10 Mar 2003 15:31:34 +100, "Leif Thor Olsen"
<Leif_Thor_Olsen@nightcall.dk> wrote:

>Lb. nr. 7
>
>Hansine Severine Hemke, 28 Aar. - Jeg kender hende, hun er f¢dt i Kbh. 21.
>juni
>1804! og blir gift 1850 i Hammer med min tipoldefar Jens Pedersen.

Tak! Jeg vil fluks rette i min indtastning.

Jamen, verden er nu ikke så stor endda...

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe