Hvad laver en klodsemager
Fra : Ulla Vitus Bering

Dato : 08-03-03 12:43

Hej NG

Jeg er ved at hjælpe en i usa og jeg skal oversætte en tekst.

I teksten står der, at manden er klodsemager. Er det rigtigt at en
klodsemager laver træsko??
Og er der nogle af jer der kan hjælpe med en oversættelse til engelsk.

På forhånd tak

Mange hilsner
Ulla Vitus Bering
riisom-bering@mail1.stofanet.dk
www.riisom-bering.dk

Fra : Ole Grau

Dato : 08-03-03 12:44

Ulla Vitus Bering wrote:
> Hej NG
>
> I teksten står der, at manden er klodsemager. Er det rigtigt at en
> klodsemager laver træsko??

Ja, det er en der laver Træskobunde >block maker
--
---
Mvh.

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 08-03-03 12:57

"Ulla Vitus Bering" <riisom-bering@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> I teksten står der, at manden er klodsemager. Er det rigtigt at en
> klodsemager laver træsko??
> Og er der nogle af jer der kan hjælpe med en oversættelse til engelsk.

Klodsemager = Træskomager
Bemærk: I gamle dage var HELE træskoen lavet af træ.
I daglig tale blev træsko omtalt som "klodser"

På engelsk: wooden shoes
I modsætning til "clogs", som betyder træsko, hvor overdelen er lavet af
læder.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Ulla Vitus Bering

Dato : 08-03-03 14:33

Hej Ole og Poul

Tusind tak for jeres hurtige svar.

Mange hilsner
Ulla

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 08-03-03 15:50

Forfatteren Anton Nielsen fortæller i sin bog fra 1889 om
landhåndværkere før og nu side 96 i et kapitel om træskomænd.
"For en Snes Aar tilbage eller mere, da Træsko med Læder endnu ikke var
kommet i Brug, gik unge Bønderfolk, Karle og Piger med Trætøfler, paa
fynsk og jydsk: "Klodser", til Søndagsbrug. Det var en meget daarlig
Fodbeklædning, usikker at gaa paa og kold, da den kun dækkede en ringe
Del af Foden. I den Tid var Tøffelmagere eller Klodsemagere en Slags
Haandværkere for sig selv. Den sidste Benævnelse er her i Fyn beholdt om
de Træskomænd, der lever i Kjøbstæderne, men Klodser eller Trætøfler ser
man næsten aldrig mere, det skulde da være på Kasernerne, hvor
Soldaterne
bruger dem som en Slags Morgensko. Der er dog Egne i Vestjylland, hvor
Trætøfler endnu bruges af Mandfolk og Kvindfolk til Søndagsfodtøj.

Såvidt Anton Nielsen.
Håber du kan bruge det.

mvh
Hans

Fra : Ulla Vitus Bering

Dato : 08-03-03 16:27

Hej Hans

> Såvidt Anton Nielsen.
> Håber du kan bruge det.

Du kan tro jeg kan bruge det. Det er nemlig perioden 1791-1869 hendes ane
levede i Middelfart på Fyn og det passer jo fint med beskrivelse. Jeg
tillade mig at sende det videre til hende.

Tak skal du have.

Hilsen Ulla