Advarsel: Georg Agerby, datatyv og navnesa~
Fra : Bente Feldballe

Dato : 01-03-03 11:19

Nedenstående udveksling af mail - her aftrykt i fuld udstrækning, bortset
fra nogle vedhæftede filer - har i løbet af den seneste uge udspundet sig
mellem ovennævnte Georg Agerby og mig.

Jeg er muligvis naiv, men jeg havde i hvert fald under ingen omstændigheder
fantasi til at forestille mig, hvad der ville komme ud af henvendelsen fra
den herre, da jeg fik hans første, ganske tilforladelige mail.

Nu er der i mellemtiden sket det, at Georg Agerby uden blusel har været på
høst på min hjemmeside og hentet - lader det til - revl og krat af
oplysninger om mine aner, arbejde, som det har taget mig flere år at samle.

Da jeg blev klar over, hvad der foregik, gjorde jeg ham udtrykkeligt
opmærksom på, at

1. Hverken min mor eller jeg eller nærmeste slægt ønskede at stå opført i
hans database.

2. Hvis han fortsatte med sin (vel juridisk set lovlige, men i hvert fald
moralsk set dybt forkastelige) høst af data fra min hjemmeside, så ønskede
jeg ikke at blive sat i forbindelse med disse data efterfølgende, da jeg jo
i så fald ikke længere havde adgang til at rette evt. fejl i samme
materiale.

Mailen var holdt i et tonefald, der ikke burde kunne misforstås, men hvad
sker der så? Jo, her til morgen lå den sidste "hilsen" fra Georg Agerby: En
"Slægtstavle" hvori indgår både mit, min mors og fars navne og angiveligt
udarbejdet af ham og mig i fællesskab!!!

Desuden oplyses mandens Gironummer, så jeg ved sgu snart ikke, om jeg også
kan vente mig en regning for hans "heroiske indsats"?? - Eller om han ved
lejlighed har tænkt sig at *sælge* data indsamlet af mig som eget arbejde??

Og nu kunne jeg ærligt talt godt tænke mig at høre andres mening om denne -
efter min mening - ganske utilstedelige fremgangsmåde.

Dels om fremgangsmåden som sådan, og dels om der er noget, jeg kan gøre for
at slippe for mandens omklamring af i det mindste mig selv og nærmeste
familie - aner længere tilbage kan jeg vel ikke beskytte mod hans grådighed
overfor indsamling af data.

Hvad kan man gøre for at beskytte sig mod den slags "høstarbejdere"? Tro
mig, tanken om simpelthen at lukke og slukke hjemmesiden *har* været oppe at
vende både én og to gange. Men det ville jo være at tage en masse pæne og
seriøse mennesker som gidsel for én enkelt båtnakkes handlinger, så indtil
videre er den tanke skrinlagt igen. På den anden side skal der da ikke ske
ret meget mere af samme karakter, før hanen kunne tænkes at blive lukket i..

Hvad mener I andre, kan man det her? Juridisk? Moralsk?

Med venlig hilsen

Bente Feldballe
www.milloup.dk/bf/

Den samlede korrespondance:
[forespørgsel i NG 22. februar vedr. Johan Andreas Sandorff Jepsen i Taulov]

24. februar 2003 00:26

Hej

Du skriver om dette som om det er noget hemmeligt. Det er det ikke.
Det ser ud som vedføjede.
Du bedes venligst bemærke forordet.

Mvh
Georg Agerny

Forordet lyder:

Ane- og efterslægtstavler er fremstillet på grundlag af en EDB-database, der
indeholder mere end 500.000 personer, der lever eller har levet. De har
næsten alle tilknytning til det germanske sprogområde.

Da der ikke kan sættes grænser for hvornår historien begynder og sagnene
slutter, så er der ikke taget hensyn hertil. Mange oplysninger om de ældste
led kan derfor nogle gange være ret fantasifulde. Men så har de jo en vis
underholdningsværdi.

Oplysningerne er hentet hovedsagligt fra andres arbejder f.eks. Wiberg,
Arends og Gjessing for præsters vedkommende, men mange slægts- og anetavler
indgår i materialet, f. eks. Vahls.

Naturligvis indgår også mange arkivalier i kilderne.

Personer fra Færøerne er fundet i de ældste skattelister, kirkebøger og
skifteprotokoller, men fra 1800-tallet hovedsagligt i folketællinger. De
enkelte kilder er aldrig nævnt.

Børn, der er døde spæde eller kun få år gamle, vil som hovedregel ikke være
medtaget.

Navne er for en stor dels vedkommende standardiserede og således ikke udtryk
for hvordan de kan være indført i kirkebøger eller andre arkivalier.

Ved alle personer er anført et fødselsår. Hvor året ikke har været kendt, er
et år konstrueret udfra øvrige kendte oplysninger om personen. Der er ikke
skelnet imellem født/døbt og død/begravet. Hvis datoen for den naturlige
begivenhed er kendt, så vil det være denne, der er anført.

Det forekommer iblandt, at et slægtsforhold ikke er dokumenteret, men hvor
det på grund af oplysninger omkring personerne må antages at være til stede.

Her vil slægtstavlen være ført videre med tilføjelse af et 'formentlig'
eller 'måske' om det nævnte forhold. Når sikre oplysninger om disse forhold
foreligger, så ændres det naturligvis i basen.

Den foreliggende tavle må således ikke betragtes som et videnskabeligt værk,
men som et forsøg på at sammenskrive de oplysninger, der ellers kun
forekommer mange spredte steder. Som regel uden registre.

Meddelelser om fejl og udeladelser modtages meget gerne.

Arbejdet er udført uden anden assistance, end den enorme hjælp man altid får
fra vore offentlige arkiver og biblioteker, samt den ikke mindre hjælp, som
ydes fra mormonernes bibliotekspersonale. Alle disse vore forvaltere af
viden kan ikke takkes nok.

Georg Agerby

24. februar 2003 13:05

Hej Georg,

Tusind tak for din mail. Det var ikke ment sådan, at der skulle være noget
hemmeligt ved forbindelsen, blot det, at *vi* ikke havde styr på slægtens
videre forgreninger bagud. Jeg citerede direkte fra min fætters mail, og når
han skriver "et hint", mener han sandsynligvis, at nogen på et tidspunkt har
foreslået ham at kigge på den familie, men han var aldrig kommet så langt.
Han er Rothausen-fanatiker, så dem ordner han før alt andet . På den
anden side har jeg ikke gjort så meget ud af den gren, for den var han jo i
gang med..

Men nu er der i hvert fald en masse spændende detaljer at arbejde videre
med. Der var gået noget galt med formatteringen undervejs, så teksten så
sådan ud:

ÃÄÄSchandorph, Johan Andreas. F>dt ca 1700 i Viborg. D>d 25/1 1752 i Taulov.
Sognepr'st 1729 - 52. Gift med
³ Buch, Susanne Cathrine. (F>dt ca 1705 i ls>. D>d 1768.)
Far: Buch, Jacob Jon'sen. F>dt 7/9 1666 i Harte.
³ D>d 6/6 1736 i ls>. Mor: Cappel, Anna. F>dt 24/3 1670 i
Gerrild. D>d 29/12 1728 i ls>.

Det tog lidt tid at dechifrere, men jeg tror nok, vedhæftede indeholder
nogenlunde det samme (jeg har udeladt enkelte detaljer, men fakta skulle
gerne være korrekt tolket). Desuden har jeg med fed skrift *tilføjet* nogle
datoer, som du ikke har, ligesom jeg har tilføjet et personakt på Karen
Marie Pedersdatter, der er min "adgangsbillet" til Rothausen-grenen. Deri
står hendes mand og børn.

Ved du evt. hvilken Viborg-kirkebog gamle Jeppe Schandorph og hans familie
hørte under? Jeg kan se, at der er 3, og to af dem går langt nok tilbage..

Det er for øvrigt rigtig morsomt, at jeg nu kommer i familie med
Ålsø-præsten. Jeg har arbejdet meget med den kirkebog - lavet stikord til
den periode, hvor han var præst i sognet - og jeg er også kommet forbi
"præstens datter Susanne", der stod fadder.. Men at det skulle være mine
egne aner?? *Heldigvis* kan jeg give den kjære Jacob Buch pæne karakterer
for kirkebogsførelse, han holdt pæn orden og skrev læseligt. Jeg har fra
anden side fået at vide, at der er et epitafium på Jacob Buch i Ålsø kirke,
så det må jeg op og se ved førstkommende lejlighed.

Endnu engang tusind tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Bente Feldballe

27. februar 2003 17:16

Hej Bente

Jeg sender dig lidt stof din fætter kan tygge på. Morsomt nok, så samlede
jeg en del Rothaus for et år siden, og det får du her. Hvis der skal rettes
eller tilføjes, så hører jeg gerne derom.
Jeg er ved at lægge dine aner ind i min database, og i løbet af et par dage
er jeg klar. Så sender jeg dig din anetavle som den ser ud hos mig

Mvh
Georg

28. februar 2003 13:07

Du behøver ikke gøre dig nogen som helst ulejlighed med at lægge mig ind i
din database. Hvad FANDEN er det, du har gang i? Er du i gang med at
tyvstjæle alle de oplysninger, jeg har arbejdet i årevis med at samle og
dekantere hele baduljen over i din mega-database??

I så fald kan du godt holde op og slå bak her og nu!!

Din mail giver det indtryk, at jeg bør være både beæret og stolt over, at du
gider beskæftige dig med mine aner, men det er jeg absolut ikke. Det
indtryk, jeg får fra denne mail, er ikke af en seriøs slægtsforsker, men en
navnesamler, og det udtryk er *absolut ikke* positivt ment. Hvis det er på
den måde, din database er blevet så stor, så Fy for Fanden!

Det er efter min bedste overbevisning dybt useriøst at indsamle data på den
måde uden at tjekke det igennem for fejl og mangler. De data, der
præsenteres på min hjemmeside, er et fremadskridende projekt, som ændres,
udbygges og sommetider indskrænkes igen, hvis der bliver fundet fejl. Nu kan
jeg så regne ud, at de evt. fejl, der befandt sig på siden dato XX, da du
var inde og danse på Save-knappen, de vil nu leve til evig tid i din
database - for du har vel ikke tænkt dig selv at undersøge sagen og luge
fejl fra, vel? Og om nogle få dage, når du har høstet andetsteds, så har du
såmænd glemt disse data og interesserer dig ikke længere for, om de er
korrekte eller ej. Bare de *er* der..

Jeg synes, at det er dybt kritisabelt, at du på den måde kører grønthøsteren
over mit arbejde - uden overhovedet at spørge om lov først. Men hvis man
ikke spørger, får man selvfølgelig heller ikke nej, hvilket du ville have
fået uden omsvøb men i et noget pænere tonefald end her, hvis du havde været
mandfolk nok til at spørge.

Jeg er klar over, at jeg ikke har nogen juridisk mulighed for at standse dit
tyveri. Hvis du vil gøre det, så er der intet, jeg kan gøre i den
sammenhæng.

Men jeg vil gerne gøre *udtrykkeligt* opmærksom på, at hverken jeg eller min
mor ønsker optagelse i din database, og det forbud gælder også tilføjelse af
min nærmeste familie, dvs. min far, samt forældres søskende, både døde og
nulevende.

Hvis du - trods denne mail - vælger at fortsætte dit tvivlsomme høstarbejde,
så bedes du i det mindste holde mit navn ude af det. Jeg ønsker ikke at stå
som donator eller lignende til data, der ikke er opnået på retmæssig vis.
Jeg ønsker heller ikke forbindelse med data, som jeg ikke selv kan
kontrollere og rette, hvis de skulle vise sig ukorrekte.

Jeg ønsker i det hele taget ikke at have noget at gøre med et projekt af
sådan tvivlsom karakter.

Er det *helt* klart?

Bente Feldballe

1. marts 2003 00:58

Hej Bente

Som lovet sender jeg dig her en anetavle, som den ser ud herfra mit
skrivebord.
Jeg håber, at du vil få fornøjelse af den.
De venligste hilsner
Georg

Vedhæftet Word-dokument indeholdende følgende tekst:

SLÆGTSTAVLE

for

BENTE FELDBALLE

Samlet af

BENTE FELDBALLE

og

GEORG AGERBY

GEORG AGERBY

GILDHØJ 86

DK2605 BRØNDBY

Tlf. 42965337

Giro 211688

agerby@vip.cybercity.dk

Fra : A.Bruun

Dato : 01-03-03 11:44

Der er måske ikke noget, som hedder 'copyright' på dine eller andres sider,
det kan jeg ikke udtale mig om, men alligevel. Personen kunne jo henvende
sig til dig, for at få din accept af, at han måtte bruge dine oplysninger.
Det må være moralen i en sådan sag.
Internettet er en blanding af skidt og kanel, og bruges idag til mange
ting, so f.eks. at tilsvine enkelt personer eller firmaer - af skruppelløse
personer, der dermed prøver at gavne deres sag. Det er forkasteligt og dybt
umoralsk.
Det sidste er ikke en betragtning af nævnte Georg Agerby, men en mere
generel betragtning.

A.Bruun

Fra : Bodil Madsen

Dato : 01-03-03 12:08

Jeg forstår ikke hvorfor, du lægger dine slægtsoplysningerne ud på en
hjemmeside, når andre ikke må bruge dem? De kan jo blive brugt af
hundredevis af slægtsforskere uden at du aner en brik om det.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Bente Feldballe

Dato : 01-03-03 12:21

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjemmeside, når andre ikke må bruge dem? De kan jo blive brugt af
> hundredevis af slægtsforskere uden at du aner en brik om det.

Kære Bodil,

Jeg har ikke det fjerneste imod, at en anden slægtsforsker henter sig en ane
eller 5 på min hjemmeside, det er ikke det, der er problemet her. Hvis en
anden slægtsforsker finder fælles aner på min hjemmeside, går jeg da ud fra,
at vedkommende "plejer videre" på de fundne oplysninger, og - hvis der
bliver fundet fejl og mangler - måske endda er så venlig at give mig besked,
så jeg kan rette/tilføje.

Her er der jo tale om noget helt andet.

Forestil dig, at du står i køkkenet og med megen møje og besvær fremstiller
en fin-fin kage, pynter den pænt osv, og pludselig kommer en anden, dig
stort set ubekendt person, forbi, hugger kagen ud af hænderne på dig, render
ind til bordet og smækker den ned foran en flok sultne munde med
bemærkningen "Nu skal I bare se, hvad JEG og Bodil har lavet..".

Ville du ikke blive *noget* stram i betrækket?

Med venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 01-03-03 14:14

> [...]

> ind til bordet og smækker den ned foran en flok sultne munde med
> bemærkningen "Nu skal I bare se, hvad JEG og Bodil har lavet..".

Hej Bente,

Jeg føler med dig, og fatter heller ikke hvad de såkaldte navnesamlere har
gang i, - men hvis
jeg skal følge din analogi, så bliver din kage altså ikke hugget ud af
hænderne
på dig i køkkenet.
Du har nemlig stillet den ud på fortovet (nettet), og så kan enhver jo spise
løs.
Også forbipaserende "navnehajer" og hvad ved jeg.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Jens Find

Dato : 01-03-03 22:41

Bente Feldballe <milloup1@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> ind til bordet og smækker den ned foran en flok sultne munde med
> bemærkningen "Nu skal I bare se, hvad JEG og Bodil har lavet..".

Din sammenligning halter.

Man plejer at sige: "You can't have your cake, and eat it too."

I dette tilfælde mangler du jo ikke noget af "kagen", selv om nogen har
spist af den. Der er derfor - teknisk set - ikke tale om tyveri, men om
kopiering.

Jeg forstår i øvrigt godt din ærgelse over at blive brugt på en måde,
som du ikke føler at du kan stå inde for.

Jens

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Inger Buchard

Dato : 01-03-03 12:20

Har samme Georg Agerby en hjemmeside, så man kan se, hvad han har samlet?
Inger Buchard

Fra : PC Jensen

Dato : 01-03-03 13:00

Bente Feldballe wrote:

> [...]

> fantasi til at forestille mig, hvad der ville komme ud af henvendelsen fra
> den herre, da jeg fik hans første, ganske tilforladelige mail.

Du har måske ret i at du har været naiv. Du har haft nogle forventninger
til kontakten med Georg Agerby, og udi de forventninger er du blevet
dybt skuffet. Men dybest set er det _dine_ forventninger og det er nu
engang umuligt at gøre andre ansvarlige for de håb man her over for dem.

Medmindre de direkte har lovet noget, selvfølgelig! Det fremgår bare
ikke at Georg har lovet andet end at "skaffe" dig nogle aner, og det ser
rent faktisk ud som om nogle af hans oplysninger har været brugbare og
værd at takke for set med dine øjne.

Der skal ikke meget læsning til at konstatere at Georg Agerby tænker og
handler som en ren "navnesamler", der tager det let på oplysningernes
autencitet. Det fremgår, at fakta og myter løber i ét for ham. Når fakta
slipper op, er han er tilfreds med at digte videre (eller snarere at
genfortælle andres digte) og nyde "underholdningsværdien".

Det er og bliver imidlertid hans problem. Det afskærer ham fra at komme
i reel dialog med egentlige slægtsforskere, altså de der lægger vægt på
at arbejde med fakta frem for fiktion. Du har ihvertfald opnået at hans
navn nu står med en lille, blinkende advarselslampe hos alle, der læser
dette forum.

Du er dermed godt igang med at få din hævn over ham. Og ved at betegne
ham offentligt som "datatyv" og "charlatan" er du endda ved at krydse
grænsen til injurielovgivningen. Altsammen for en "forbrydelse", som du
er klar over ikke er af juridisk karakter. Hvor går din moral på dette
punkt?

Jeg forstår udmærket, at dine følelser i denne sag er stærke. Skuffede
forventninger er ubehagelige, uanset hvilket grundlag man har haft at
nære dem på. Stærke følelser kan forklare, at man går over stregen, men
de fritager altså ikke en for at opføre sig anstændigt og lovlydigt.
Siger _min_ moral ihvertfald - og straffeloven siger noget lignende.

"Datatyveriet" består i følgende:

> Nu er der i mellemtiden sket det, at Georg Agerby uden blusel har været på
> høst på min hjemmeside og hentet - lader det til - revl og krat af
> oplysninger om mine aner, arbejde, som det har taget mig flere år at samle.

Vi er vist alle enige om at vi ikke har patent eller copyright på vore
aner (var det Arne Feldborg som fornylig sagde: "snarere omvendt"?),
dvs. på offentligt tilgængelige oplysninger om dem. Hvis man har lagt
den slags data ud på sin hjemmeside er det vel for at dele dem med
andre. Hvis andre ukritisk lægger disse oplysninger ind i deres egen
database, så er det deres problem.

Det var noget andet, hvis han direkte kopierede dine html-sider og lagde
på sin egen hjemmeside. Eller hvis det handlede om et biografisk arbejde
af en vis størrelse, hvor han havde snuppet teksten og udbredt den
videre uden kildeangivelse. Men som jeg læser brevvekslingen og din
fremstilling er det ikke det, han har gjort.

> 1. Hverken min mor eller jeg eller nærmeste slægt ønskede at stå opført i
> hans database.

Glem det hellere, Bente. Med en god relation og en venlig anmodning
kunne man måske få en anden til at slette oplysninger om en selv i
databasen. Men når relationen først er ødelagt og de store bogstaver og
skældsord kommer frem, kan du hverken ad moralsk eller juridisk vej få
dit ønske opfyldt. Så hvorfor ødelægge din sjælefred?

> [...]
> jeg ikke at blive sat i forbindelse med disse data efterfølgende, da jeg jo
> i så fald ikke længere havde adgang til at rette evt. fejl i samme

Efter dette her er enhver, der læser og i en eller anden form gemmer
oplysninger fra din hjemmeside, altså skyldig i moralsk forkastelig
datahøst? Det er muligt, at du aldrig selv har hentet data fra andres
hjemmesider, men det er særdeles udbredt. Slægtsforskeren ved bare, at
han/hun selv må checke oplysningerne efterfølgende, navnesamleren er
ligeglad. Under alle omstændigheder kan du aldrig blive ansvarlig for
hvad en navnesamler går og udbreder - og hvem ville dog også forsøge at
gøre dig ansvarlig?

> Mailen var holdt i et tonefald, der ikke burde kunne misforstås

Korrekt :)

> [...]
> "Slægtstavle" hvori indgår både mit, min mors og fars navne og angiveligt
> udarbejdet af ham og mig i fællesskab!!!

Var der ikke rent faktisk tale om at han hjalp dig med at finde nogle
aner? Var det udelukkende dit arbejde eller var der en vis procentdel,
der var hans? Satte han ikke dit navn først?

> Desuden oplyses mandens Gironummer, så jeg ved sgu snart ikke, om jeg også
> kan vente mig en regning for hans "heroiske indsats"??

Han kan jo sende alle de regninger, han vil. Lige som du ikke har jura
til at gøre noget ved ham, har han ikke jura til at sende dig til inkasso.

> - Eller om han ved
> lejlighed har tænkt sig at *sælge* data indsamlet af mig som eget arbejde??

Det kommer an på om han kan finde købere, der er dumme/naive nok. Der er
vist nok stadig en "bondefangeri"-paragraf, som kan bruges over for dem
der vil sælge dig aktier i Storebæltsbroen eller H.C. Andersens hus.

Mit gæt er, at hvis han lever af at "stjæle" og sælge genealogiske data,
kunne han leve betydeligt bedre som rigtig tyv. I så fald er han nemlig
så tynd at han kan snige sig ind gennem ventilationskanalerne til et
gennemsnitligt parcelhus.

> Hvad mener I andre, kan man det her? Juridisk? Moralsk?

Jeg har kun det allerbedste indtryk af dig, Bente, og jeg er faktisk
rigtig ked af at jeg ikke bare kan holde med dig og sige "sgu" og "for
galt". Men jeg mener altså at du selv har inviteret problemet inden for
døren, uden at checke manden og uden at gøre dine grænser klare
(herunder at man ikke må tage data fra din hjemmeside).

Mailvekslingen synes at vise, at der faktisk har været tale om "noget
for noget" - om det "noget" han har taget står i rimeligt forhold til
det "noget" du har fået, kan altid diskuteres. Du har ihvertfald fået
det oven i handelen nu, at 1500-2000 læsere af denne gruppe fremover
næppe vil give Georg Agerby første ciffer i et årstal. Kan du slå dig
til tåls med det resultat?

PC

Fra : Bent Fleron

Dato : 01-03-03 17:34

PC Jensen wrote:
> [...]
> det oven i handelen nu, at 1500-2000 læsere af denne gruppe fremover
> næppe vil give Georg Agerby første ciffer i et årstal. Kan du slå dig

Nu vil jeg ikke citere hele dit indlæg, men trods min manglende
juridiske indsigt, så kan jeg helt og fuldt tilslutte mig dit indlæg.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Bente Feldballe

Dato : 01-03-03 23:30

Kære PC,

Du er utroligt god til at overskue en situation og sætte fingeren på de ømme
punkter, og du har også fået mig til at tænke igen - og mere nuanceret end i
første omgang.

For det første blev mit ordvalg i overskriften i kampens hede en hel del for
stærkt. Det vil jeg hermed gerne undskylde. Fx datahøster og navnesamler
havde nok været bedre, så havde jeg stadig fået luft uden at bevæge mig ud
over eller på kanten af injurielovgivningen.

> [...]
> dybt skuffet. Men dybest set er det _dine_ forventninger og det er nu
> engang umuligt at gøre andre ansvarlige for de håb man her over for dem.

Ikke helt korrekt, for oprindeligt havde jeg ingen forventninger. Efter min
mail i går havde jeg dog den forventning, at mit og min mors navne som et
mindstemål ville blive taget ud af mandens database, og da jeg så i morges
modtog en mail og udtræk af database, hvoraf fremgik, at dette absolut ikke
var tilfældet, så var det, at jeg blev sur, rigtig sur.

Og da mailen så samtidig indeholdt en fil, hvor jeg blev opstillet som
medforfatter til en anesamling gående tilbage til folk omkring år 500 eller
længere tilbage (har ikke studeret den så nøje, og kommer nok heller aldrig
til det), og det var den anden ting, jeg havde frabedt mig, jamen, så røg
låget altså af mutter..

> [...]
> slipper op, er han er tilfreds med at digte videre (eller snarere at
> genfortælle andres digte) og nyde "underholdningsværdien".

Dette afsnit fik mig til at tænke. Ikke at du nævner det, men jeg har - set
i bakspejlet - bedømt Georg Agerby ud fra mine egne forudsætninger, nemlig,
at jeg vil kende *min* slægt *som den er*, og jeg vil så vidt muligt finde
de korrekte oplysninger og de tilhørende kilder. Her har jeg været for
enøjet og unuanceret i min bedømmelse af manden. Navnesamlere har jo også
ret til at være her og dyrke deres hobby, selvom jeg ikke kan sætte mig ind
i, hvorfor det nu er så spændende at samle alle de navne. Men jeg kan fx
heller ikke se formålet med golf, så det er måske et manglende led i min
opdragelse..

På den anden side kan jeg absolut ikke se, hvilken berettigelse det har at
lægge andre nulevende personer ind i en database, og ukritisk sende disse
data videre til andre, og det kommer jeg nok heller aldrig til.

> [...]
> grænsen til injurielovgivningen. Altsammen for en "forbrydelse", som du
> er klar over ikke er af juridisk karakter. Hvor går din moral på dette

Normalt mener jeg, at min moral har det godt nok. Men jeg kan godt se - som
nævnt ovenfor - at jeg i min arrigskab brugte for meget grovfil her. Endnu
engang undskyld ordvalget.

> [...]
> den slags data ud på sin hjemmeside er det vel for at dele dem med
> andre. Hvis andre ukritisk lægger disse oplysninger ind i deres egen

Korrekt, det skrev jeg jo også til ham, at jeg ikke kunne gøre noget ved,
selvom jeg syntes det var strengt nok, at han hentede revl og krat til
omdekantering over i sin database. Det, jeg i den sammenhæng synes, ville
være rigtig surt, er, hvis jeg siden finder fejl i mit arbejde (og det
skulle være underligt andet, fejl laver vi jo alle). I så fald lever disse
fejl jo stadig videre i en database på 500.000+ personer, hvor det ikke er
muligt at nå dem og rette dem. Eftersom jeg ikke kender hensigten med denne
database, kan jeg jo ikke vide, om jeg kunne risikere efterfølgende at blive
citeret som kilde - og det var bl.a. det, jeg frabad mig skulle ske.

> Efter dette her er enhver, der læser og i en eller anden form gemmer
> oplysninger fra din hjemmeside, altså skyldig i moralsk forkastelig
> datahøst?

Her overfortolker du - om ikke det skrevne bogstav, jeg kan jo have udtrykt
mig kluntet - men i hvert fald min mening. Måske hænger det igen sammen med,
at jeg glemte at skelne mellem slægtsforsker og navnesamler. Jeg har ikke
det fjerneste imod, at en slægtsforsker henter sig en eller flere fælles
aner fra min hjemmeside og arbejder videre med dem, det er faktisk en del af
hensigten med hjemmesiden.

> [...]
> ligeglad. Under alle omstændigheder kan du aldrig blive ansvarlig for
> hvad en navnesamler går og udbreder - og hvem ville dog også forsøge at

Nej, jeg er ikke så hellig, at jeg aldrig har hentet data fra en hjemmeside.
Jeg har fx en større samling af Erik Brejls skifter, som jeg er *meget* glad
for (tak for dem!), og jeg har da også hentet en eller anden anetavle ned
for at studere den nærmere med henblik på evt. personsammenfald. Men
sidenhen at levere dette materiale videre som "mit", det kunne jeg aldrig
drømme om. I så fald ville jeg i stedet henvise en spørger til den
hjemmeside, hvor oplysningen kunne findes.

> Korrekt :)

Og da så den *eneste* reaktion på denne mail var en mail, hvori alle de
ting, jeg eksplicit havde frabedt mig, var til stede/blev gjort, gav det mig
det indtryk, at det var manden flintrende ligegyldigt, hvad jeg mente om
hans fremgangsmåde. Og det var som reaktion på denne benbare
*ligegyldighed*, at jeg handlede jeg spontant, hvor jeg i stedet burde have
sat mig på hænderne, indtil jeg var dampet af igen. Det havde ikke ændret
min mening om tingene, men det havde gjort mit ordvalg mere afdæmpet.

> Var der ikke rent faktisk tale om at han hjalp dig med at finde nogle
> aner? Var det udelukkende dit arbejde eller var der en vis procentdel,
> der var hans? Satte han ikke dit navn først?

Jo, oprindeligt fik jeg et par oplysninger. Dem takkede jeg for og
kvitterede med nogle komplementerende oplysninger. Og jo, der var også andre
data i filen, data jeg forud havde frabedt mig at modtage. Og jo, han satte
mit navn først, trods det, at jeg udtrykkeligt havde frabedt mig at blive
sat i forbindelse med disse data, efter at de var fjernet fra min
hjemmeside.

Faktisk var dét at blive sat på som "medforfatter" nok også det, der for mit
vedkommende virkelig slog hovedet på sømmet og fik mig til at tænde helt af.

> [...]
> døren, uden at checke manden og uden at gøre dine grænser klare
> (herunder at man ikke må tage data fra din hjemmeside).

Første del er jeg da glad for at høre, jeg har også et rigtigt godt indtryk
af dig. Anden del forstår jeg derimod ikke. Hvis du kigger på kronologien,
vil du se, at jeg endog meget tydeligt (det blev vi jo lige enige om
ovenfor) gjorde det klart 1. at jeg og nærmeste familie ville fjernes fra
databasen og 2. at jeg ikke ønskede at blive sat i forbindelse med de
høstede data efterfølgende. *Derefter* modtager jeg så en mail, hvor disse -
synes jeg da - rimelige krav alle er overtrådt. Og det var dét, der gjorde
mig så gal i skralden, at jeg reagerede i offentligt forum.

Havde manden i stedet sendt mig en hurtig mail, hvori han lovede at
efterkomme mine ønsker, havde jeg jo heller ikke siddet her og skrevet nu.
Så havde han fået sine verbalbank i privat regi i stedet.

Og hvis du læser mit indlæg, vil du også se, at jeg - selvom jeg udtrykker
utilfredshed med den grove høst - netop gør klart, at jeg godt ved, jeg ikke
juridisk set kan beklage mig over høsten.

Men ifølge en bekendt, der har læst jura, må man *ikke* lovligt lægge nogen
nulevende person i en database uden først at indhente denne persons
tilladelse, og det kræves, at man oplyser en sådan registreret person om,
til hvilket formål dennes data er indsamlet og hvad disse data kan blive
brugt til. Det kan jeg med min bedste vilje ikke se, er sket her.

Og jeg ønsker *stadig* at blive slettet fra denne database.

Med venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Michael Hedeman

Dato : 02-03-03 10:46

> [...]
> brugt til. Det kan jeg med min bedste vilje ikke se, er sket her.
>
> Og jeg ønsker *stadig* at blive slettet fra denne database.

Det vil jeg nu ikke give dig helt ret i, for det er vigtig at skelne mellem
personfølsome / ikke personfølsome oplysninger,
samt at det er den krænkede ( dig ) som skal gøre indsigelser overfor
slægtsforskeren om hvorfor oplysningerne ikke må offentliggøres.

Herefter er det så i første omgang op til Slægtsforskeren og dermed i dette
tilfælde Georg´s afgørelse om oplysningerne skal fjernes.
Hvis din indsigelse ikke efterkommes, kan du så overdrage sagen til
datatilsynet, som nok økonomisk må stå for din regning.

Du kan læse mere om det på datatilsynets hjemmeside:
http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=537

Venlig hilsen
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase http://www.alternativ-forum.dk/genealogi
En database som står for kvalitet = kildehenvisning.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 02-03-03 17:15

On Sun, 2 Mar 2003 10:46:24 +0100, "Michael Hedeman"
<michael@alternativ-forum.dk> wrote:

> [...]
>Hvis din indsigelse ikke efterkommes, kan du så overdrage sagen til
>datatilsynet, som nok økonomisk må stå for din regning.

I Norge ville saken ant. blitt avvist da slektsforskning ikke anses
som kommersiell virksomhet. Mulig at dansk datatilsyn likevel ser
annerledes på dette, men jeg vil tro de ser på dette på samme måte som
norske myndigheter (det har vært flere klager til datatilsynet om
personer som er lagt ut på nettet med bl.a. fødselsdato og år)

Fra : PC Jensen

Dato : 02-03-03 18:38

Bente Feldballe wrote:

> [...]
> punkter, og du har også fået mig til at tænke igen - og mere nuanceret end i

Det er jeg glad for, for jeg var meget sikker på at du er en person der
gerne vil have nuancerne med. :)

> [...]
> havde nok været bedre, så havde jeg stadig fået luft uden at bevæge mig ud
> over eller på kanten af injurielovgivningen.

Mit eget syn på det er at der skal være plads til at vise følelser, selv
når man kun kan gøre gennem bogstaver og et enkelt :) eller >:( Det er
i min bog stærkt at man kan undskylde hvis man er gået over stregen.

> [...]
> til det), og det var den anden ting, jeg havde frabedt mig, jamen, så røg

Så forstår jeg det endnu bedre ... jeg troede i første omgang at det var
et noget mindre værk, der var tale om.

> [...]
> database, kan jeg jo ikke vide, om jeg kunne risikere efterfølgende at blive
> citeret som kilde - og det var bl.a. det, jeg frabad mig skulle ske.

Nu har vi jo i mellemtiden fået at vide at den store database mangler
kildeangivelser, så skulle den risiko være ude af verden :)

> [...]
> aner fra min hjemmeside og arbejder videre med dem, det er faktisk en del af

Indrømmet, jeg overfortolkede. Jeg skal forøvrigt have kikket på din
hjemmeside snarest - hvis du også nedstammer fra Karl den Store så er vi
nemlig i familie :)

> Faktisk var dét at blive sat på som "medforfatter" nok også det, der for mit
> vedkommende virkelig slog hovedet på sømmet og fik mig til at tænde helt af.

Det er blevet noget mere forståeligt nu!

> [...]
> brugt til. Det kan jeg med min bedste vilje ikke se, er sket her.
>
> Og jeg ønsker *stadig* at blive slettet fra denne database.

Jeg var glad for referencen til:
http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=537
men det er ikke vanvittig klart, hvordan bestemmelserne passer på dit
tilfælde. Hvis du har energi til det, kunne det være interessant at
indbringe sagen for Datatilsynet. Jeg er ikke sikker på at det koster
noget, men det kan man vel spørge dem om først. Jeg tror, at mange her
ville være interesserede i at høre resultatet!

PC

Fra : Bente Feldballe

Dato : 03-03-03 13:22

"PC Jensen" <pc@dewa.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jeg glad for, for jeg var meget sikker på at du er en person der
> gerne vil have nuancerne med. :)

Jo tak, helst - når ellers ikke lige relæet til kontrol af kraftudtryk
momentant er slået fra..

> Nu har vi jo i mellemtiden fået at vide at den store database mangler
> kildeangivelser, så skulle den risiko være ude af verden :)

Ja, pyh.. det lettede!

> Jeg skal forøvrigt have kikket på din
> hjemmeside snarest - hvis du også nedstammer fra Karl den Store så er vi
> nemlig i familie :)

Karl den Store, hmmm.. Hvornår var han i Østjylland?
Du skal være så hjerteligt velkommen nårsomhelst. Der er åbent alle ugens 7
dage i tidsrummet 00.00 - 24.00

> [...]
> noget, men det kan man vel spørge dem om først. Jeg tror, at mange her
> ville være interesserede i at høre resultatet!

For nærværende tror jeg, at jeg vil lade sagen hvile, idet det er mig
inderligt imod at sparke mere til en mand, der allerede har lagt sig. Så kan
jeg senere tage sagen op, hvis mit navn skulle begynde at dukke op i
tvivlsomme værker rundt omkring. I stedet vil jeg koncentrere mig om
1. Søge efterløn - med fødeår omkring 1940 er det jo ved den tid (som tiden
dog løber..)
2. Ansøge "kusine Margrethe" om en eller anden form for apanage, eller
3. Indtaste stikord til endnu en kirkebog

Med venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 01-03-03 14:04

> [...]
grådighed
> overfor indsamling af data.
> Hvad mener I andre, kan man det her? Juridisk? Moralsk?

Hvis han videregiver oplysningerne til en bredere kreds kan du måske gøre
noget:
http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=537

/Jes

Fra : erik

Dato : 01-03-03 16:08

Umiddelbart virker din reaktion umoden.
Du lægger oplysninger ud på nettet til alles beskuelse.
Der er ikke nævnt noget om copyright, hverken på siden eller i html-koden.
Hvad folk så bruger dine oplysninger til, er du ikke herre over, hvad enten de
kritikløst kopierer dine data eller tager dem som udgangspunkt for fornyet
forskning.
Første gang jeg mødte Georg Agerby fik han alt hvad jeg havde og det var på papir
alt sammen.
Han tampede det ind i et slægtsprogram (i sin "database") og gav mig så en udskrift
af mine
aner der sagde "spar to" til alt hvad jeg da havde set. Der var lige kommet 1000
(eller var det 3000)
flere aner til i alle mulige forgreninger.
Det er der også på det slægtstræ han har sendt dig ikke?
Hvad det så end er han har gang i, så rager det egenlig ikke mig; men jeg ved at han
er en yderst hjælpsom person.

M.v.h.
Erik R. Nielsen
se venligst min hjemmeside
www.nogn.dk

Fra : Lena Rix

Dato : 01-03-03 21:33

Jeg må nok indrømme at jeg har samme oplevelser med Georg som du har Erik.
Han fremstår for mig som yderst hjælpsom.
Jeg "byttede" (ca 200 personer) min database med Georg og fik en database
over min mands familie (ca 3000 personer) retur. Dette kan jeg og min mands
familie kun takke Georg for.
Som sagt i et tidligere indlæg så er ens oplysninger, når man har lagt dem
på Nettet, frit tilgængelige. Og man bør, hvis man ikke vil at andre bruger
dem, skrive det på sin side.
Jeg stiller gerne min forskning til rådelighed for andre.
Jeg ahr opdaget at personer der "leger" med slægtsforskning gerne hjælper
andre.

Lena
www.frelsi.dk

Fra : Hans Engmark

Dato : 01-03-03 23:57

On Sat, 1 Mar 2003 21:33:26 +0100, "Lena Rix" <rix@tyfus.dk> wrote:

>Jeg "byttede" (ca 200 personer) min database med Georg og fik en database
>over min mands familie (ca 3000 personer) retur. Dette kan jeg og min mands
>familie kun takke Georg for.

Ja, for du kan jo ikke takke dem, der har bidraget til hans store
database.

Var data iøvrigt med kildeangivelser?.
Næppe.

mvh
Hans Engmark

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-03-03 00:54

Hans Engmark <hengmark@post6.tele.dk> skrev Sat, 01 Mar 2003 23:56:56
+0100

>Ja, for du kan jo ikke takke dem, der har bidraget til hans store
>database.

Nej, og det er egentlig det jeg ser som det største problem her.

Jeg kan altså ikke hidse mig op over at folk videregiver data de selv
har modtaget fra andre. Det gør jeg da selv jævnligt, og modtager så til
gengæld noget jeg måske kan hjælpe en helt tredie med osv. osv.

Men problemet med disse mega-filer er ofte, at man kan ikke se hvem der
har bidraget med hvad, og følgelig heller ikke se hvem man skal henvende
sig til, hvis der er noget man gerne vil have yderligere belyst.

Her mener jeg nok det må være rimelig at bruge een eller anden form for
refference, så det kan spores hvem der har bidraget med hvad.

Og når Bente her pludselig ser sig selv som medforfatter til en fil, der
går langt ud over hvad hun selv tror på er fagligt forsvarligt, og uden
at det fremgår hvad hun har bidraget med, så kan jeg da godt forstå hun
bliver en smule mopset.

Men det er næppe noget man kan gøre noget ved. Enten holder man kortene
tæt ind til kroppen, og afskærer dermed sig selv fra en masse
muligheder. Eller også deltager man på godt og ondt i den almindelige
udveksling af informationer og oplysninger.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-03-03 13:34

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Og når Bente her pludselig ser sig selv som medforfatter ...

Så er hun i sin gode ret til at blive mopset - men vel egentlig også
juridisk ret til at få fjernet sit navn som reference til indholdet af de
rapporterede data.

> Men det er næppe noget man kan gøre noget ved. ...

Nu tror jeg selv du blander begreberne - for det er helt klart, at der nok
skal helt ekstraordinære forhold til at skride ind over for gengivelse af
"banale data" - men det kan ikke være tilladt at henvise til en navngiven
forsker som kilde til disse mod dennes specifikke forbud.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk

Fra : Jens Find

Dato : 01-03-03 22:41

erik <fox44REMOVETHIS@mail.dk> wrote:

> [...]
> kritikløst kopierer dine data eller tager dem som udgangspunkt for fornyet

Ophavsret har man som ophavsmand - uanset om man skriver "copyright"
eller andet.

I øvrigt gør det dit indlæg lettere at læse, når du klipper det fra, som
du ikke svarer på - og svarer efter spørgsmålet

Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : erik

Dato : 02-03-03 00:25

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-03-03 01:05

spam@finds.dk (Jens Find) skrev Sat, 1 Mar 2003 22:40:33 +0100

>Ophavsret har man som ophavsmand - uanset om man skriver "copyright"
>eller andet.

Det er korrekt - forsåvidt angår ting man selv har skabt, feks.
hjemmesidens layout og hele udformning. mv.

Men ikke til de faktuelle oplysninger såfremt de i forvejen er alment
tilgængelige. Og det er stort set alle de kilder vi som slægtsforskere
beskæftiger os med.

>I øvrigt gør det dit indlæg lettere at læse, når du klipper det fra, som
>du ikke svarer på - og svarer efter spørgsmålet

Det kan jeg kun være absolut enig i.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : erik

Dato : 02-03-03 01:17

> Det kan jeg kun være absolut enig i.
--
> mvh, A:\Feldborg
>
> http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
> http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

ja ja jeg glemmer det bare (næsten) hver gang
--
Erik R Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Jens Find

Dato : 02-03-03 11:26

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> spam@finds.dk (Jens Find) skrev Sat, 1 Mar 2003 22:40:33 +0100

> Det er korrekt - forsåvidt angår ting man selv har skabt, feks.
> hjemmesidens layout og hele udformning. mv.

Min bemærkning gik på, at ophavsretten ikke afhænger af, at man har
skrevet "copyright" eller andet.
Angivelse af "copyright" gør det naturligvis nemmere at finde ud af,
hvem man skal spørge om lov til at benytte materialet, og kan, alene af
den grund, være praktisk.

> Men ikke til de faktuelle oplysninger såfremt de i forvejen er alment
> tilgængelige. Og det er stort set alle de kilder vi som slægtsforskere
> beskæftiger os med.

Du har naturligvis ret i, at man ikke kan have ophavsret til noget man
ikke er ophavsmand til

Jens

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Alf Christophersen

Dato : 02-03-03 17:15

On Sun, 2 Mar 2003 11:25:36 +0100, spam@finds.dk (Jens Find) wrote:

>Du har naturligvis ret i, at man ikke kan have ophavsret til noget man
>ikke er ophavsmand til

Koplingen mellom foreldre og barn er en faktuel opplysning man ikke
kan hevde opphavsrett til, men kopling besteforeldre - barn er derimot
et intelektuelt arbeide som det strengt tatt kan hevdes opphavsrett
på. Men som oftest er slikt allerede publisert i slektsbøker etc. som
folk rapper fra over en lav sko (Dvs.de aller fleste er egentlig
tyver hvis de ikke kan påvise at deres eneste kilder er primære
kilder og arbeidet et genuint resultat av sammenstilling av disse.

Fra : Lars Kristian Lundin

Dato : 11-03-03 17:01

Hej,

I august '97 blev jeg uopfordret opringet af Georg Agerby.

Vi havde en herlig samtale; først om mit web-sted, der
oplyste at en bestemt bagersøn i Slagelse som voksen blev
skoleholder i et nærliggende landsogn. Men der tog jeg fejl,
sagde han, for det var altså bagersønnens fætter og navnebroder,
som voksede op og blev skoleholder. Med Herr Agerby i røret
slog jeg øjeblikkeligt efter i min mappe og oplyste at
bagerdrengen fik eksamen fra Slagelse Latinskole 3 år
før skoleholderen kom til - og at jeg regnede med at det
måtte dreje sig om samme person. Da jeg spurgte om grunden
til at det snarere skulle være fætteren, der blev skoleholder,
fik jeg at vide at sådan var det bare og det skulle der ikke
stilles spørgsmål ved. Det gjorde jeg så ikke - men jeg
ændrede nu heller ikke opfattelse vedr. bagerdrengens voksenliv.
Tværtimod fandt jeg yderligere kilder, der underbyggede min
formodning.

Nu havde jeg dengang mindre end 10 års erfaring med
slægtsforskning, så jeg tænkte at det måtte alligevel være
dejligt at være så erfaren at man kunne lave slægtsforskning
helt uden brug af samtidige kilder.

Senere i samtalen forklarede Herr Agerby at han i sin slægtsforskning,
pga. dens omfang, nemlig 'arbejdede uden notering af kilder' og at
han iøvrigt havde _mange_ års erfaring med EDB.

Jeg var faktisk imponeret over at han ringede og fortalte
mig det!

Med min åbenbart langt mindre alder havde jeg nemlig kun 15
års erfaring med EDB - og arbejdede på det tidspunkt med nogle
computere som havde op til 48 GB RAM - som endda ikke engang kunne
afvikle Windows. Så det var jo ikke at regne for noget.

Jeg fik også at vide at han samlede på slægts-databaser,
og at han - manuelt! - kiggede efter overlap mellem disse
databaser - samt at det skam var et vanskeligt arbejde,
der kun sjældent gav udbytte.

Jeg synes, det var så sjovt at denne erfarne slægtsforsker
og EDB-bruger brugte sin tid på at sidde og sammenligne
databaser, at jeg lige ville se om det måske kunne gøres
bedre med EDB.

Knapt 3 uger efter gik projekt GEDCOMP i luften, og
demonstrerede vist egentligt at der ikke var så langt mellem
slægtsdatabaser med indbyrdes overlap - se gerne
http://www.lklundin.dk/gedcomp/obs.html .

Nogle måneder efter konstaterede jeg at oplysningerne om
mine svenske slægtninge fra GEDCOM-filen på mit web-sted nu
var at finde hos DIS-BYT - indsendt af selvsamme Georg Agerby.
Det blev jeg nu ikke sur over - til gengæld havde han jo (også
uopfordret) sendt mig en flot slægtstavle med et usynligt skel
mellem mit eget arbejde og noget andet som viste sig at være en
fin kombination af fakta og formodning. Enkelte oplysninger kunne
verificeres af samtidige kilder, så spild af min tid var det ikke
helt.

Nej, det var en sjov tid.

Arne Feldborg wrote:
> Men ikke til de faktuelle oplysninger såfremt de i forvejen er alment
> tilgængelige. Og det er stort set alle de kilder vi som slægtsforskere
> beskæftiger os med.

Det er jeg til gengæld ikke sikker på at jeg synes er så sjovt.
Tænk over følgende:
1) Symbolerne til tegnsætning og alfabetets bogstaver er ikke
ophavsretligt beskyttet.
2) Enhver tekst er blot en kombination af symbolerne til
tegnsætning og alfabetets bogstaver.
3) Derfor kan ingen tekst være ophavsretligt beskyttet.

Udskift herefter i 1)-3) 'Symbolerne til tegnsætning og alfabetets
bogstaver' med 'historiske kilder' samt 'tekst' med 'slægtsforskning'.

Hermed er det bevist at ingen slægtsforskning kan opnå
ophavsretlig beskyttelse.

Eller er det? For der eksisterer jo vitterligt tekst, som er
ophavsretligt beskyttet.

Så spurgt på en mere direkte måde:
Når en forfatter ved sin intellektuelle indsats kan sammenstille
tegn og bogstaver på en måde, der giver ophavsretlig beskyttelse,
hvorfor kan slægtsforskerens ditto indsats med at sammenstille
historiske kilder, så ikke give samme ret?

For slægtsforskning er jo ikke kun en triviel citering af
udvalgte kilder. Der tilhører også en til tider ikke-triviel
analyse, der viser at de citerede kilder drejer sig om de
samme, bestemte personer.

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-03-03 18:20

Tue, 11 Mar 2003 17:00:51 +0100, skrev Lars Kristian Lundin:

> [...]
>bogstaver' med 'historiske kilder' samt 'tekst' med 'slægtsforskning'.
>
>Hermed er det bevist at ingen slægtsforskning kan opnå

Jamen, det er jo de rene Erasmus Montaus-løjer

Hvis man sætter 100.000 aber til at klimpre fuldstændig tilfældigt på
hver deres skrivemaskine og lader dem blive ved indtil de falder døde
om og hver gang erstatter med friske aber, vil een eller anden monkey
på eet eller andet tidspunkt - helt tilfældigt, måske om 56 år - komme
til at skrive "Krig og fred" eller folketællingen 1845 for
Pladderballe sogn fuldstændig bogstavret.

Hvem har så ophavsretten?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bente Feldballe

Dato : 01-03-03 23:38

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev

> Umiddelbart virker din reaktion umoden.

Av Rikke! Nu føler jeg mig straks forynget Ellers har den gode Agerby
netop udnævnt mig til at være omkring 63 år, og denne oplysning ligger nu i
hans database.

> [...]
enten de
> kritikløst kopierer dine data eller tager dem som udgangspunkt for fornyet

Korrekt, der er ikke copyright på slægtsdata. Jeg har heller ikke noget
imod, at folk henter til eget brug - hvilket jeg vist har gjort opmærksom på
i det oprindelige indlæg også. Men debatten har sporet sig væk fra min
hovedpointe, som var, om man kan tillade sig at registrere *nulevende*
personer og sende disse oplysninger videre til andre.

... en udskrift
> [...]
kommet 1000
> (eller var det 3000)
> flere aner til i alle mulige forgreninger.

Hvor mange af disse er så *reelt* dine aner?

Med venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : erik

Dato : 02-03-03 00:52

> Hvor mange af disse er så *reelt* dine aner?
> Med venlig hilsen
> Bente Feldballe

Måske misforstår jeg spørgsmålet; men: Hvorledes det nu end er med Hr. Agerbys
database og rigtigheden af indholdet, så betragter jeg alle slægtsdate, hvis kilde
jeg ikke selv har set med mine egne øjne, som en ledetråd. Det være sig data fra de
kære mormoner, andre "web-data" eller fra diverse publikationer. Jeg "kopierer" dem
ikke kritikløst, jeg MÅ simpelt hen se kilden (bl.a. for at hente mere, f.eks.
faddere)
Hvad jeg modtog fra Hr. Agerby har indtil nu vist sig at være korrekt og med mit
kendskab til ham, forventer jeg ikke andet.
Erik R. Nielsen

se venligst min web-side
www.nogn.dk

Fra : Martin Bjarklev

Dato : 01-03-03 17:40

> [...]
> fra nogle vedhæftede filer - har i løbet af den seneste uge udspundet sig

...."KLIP"

> Hvad mener I andre, kan man det her? Juridisk? Moralsk?

Kære Bente,
Rent juridisk kan (/bør) du nok ikke gøre noget. Rent moralsk..? Tjah, min
indstilling er i hvert fald, at når jeg lægger data ud på
min hjemmeside er det i håb om at andre kan få glæde af dem. Det er jo op
til enhver at dobbeltchecke de ting, som man
hver især finder - inden man videregiver dem.

Hvad nu, hvis en eller anden havde vandret arkiverne igennem - ligesom du -
og også "udgav" familiens historie ? Der kan
man da heller ikke påberåbe sig eneret på disse slægtsdata, vel ? Arkiverne
er jo offentlig tilgængelige - med undtagelse
af "nyere" data, naturligvis.

Jeg synes at kunne læse af dialogen mellem jer, at Georg har hjulpet dig fra
begyndelsen ?

Andre slægtsforskere, jeg igennem tiden har haft kontakt med, har benyttet
nogle af de data som jeg har samlet
(jeg håber de selv har checket efter) - og en enkelt har da også fundet en
fejl, som han har meldt tilbage til mig.
Der var jeg da glad for, at en anden så min materiale igennem.

Der er også een der har kontaktet mig, og bedt om at "hans" gren af træet
blev pillet af min hjemmeside, da han ikke
ønskede at hans familieforhold blev kendt. Dette respekterede jeg
NATURLIGVIS og har straks pillet det væk.
Til gengæld har jeg ikke lagt detaljer ud på hjemmesiden - ingen datoer om
personer, født efter 1922 - og i det hele
taget ikke lagt noget ud, som jeg ikke ØNSKEDE udbredt....

Til gengæld er jeg (heldigvis) sluppet for at blive kaldt grumme ting med
store bogstaver, som jeg egentlig synes
siger mere om afsenderen end den person, de var beregnet på. Man skal være
forsigtig med at hænge folk ud
i alles påsyn(-hør) idet injurielovgivningen her tit ender med at blive
luftet... - Havde det været mig, havde jeg nok
henvendt mig med en henstilling om at fjerne de personer, jeg ønskede
fjernet - og så i øvrigt bare ladet være
med at vedligeholde kontakten yderligere.

Jeg håber ikke det har slukket gnisten - for det ville da være synd.

med venlig hilsen
Martin

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 01-03-03 18:38

Hvis man lægger data ud på nettet må man være indstillet på at blive
brugt/misbrugt.
mvh
Hans

Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 01-03-03 23:22

At hugge en masse data bare for at opbygge en kæmpefil må da være
hamrende uinteressant. Hvor er de levende mennesker bag navnene ? - De
drukner da bare i mængden. Nærmest lige så kedsommeligt som at læse
telefonbogen spalte op og spalte ned.
Det samme er tilfældet, hvis ens data mod ens lyst og interesse bliver
indlemmet i en eller anden fremmed kæmpemæssig fil. Ingen bemærker
såmænd, at man figurerer et eller andet sted i den store masse af
navne. Derfor anser jeg ikke problemet for særlig stort.
Jeg har selv været ude for noget tilsvarende - at nogen huggede mine
data - men har slået mig til tåls med, at udbyttet må være begrænset.
Personligt mener jeg, at når ens data benyttes, er det hyggeligst,
hvis der udveksles et par mails, der afklarer formålet med det, den
indbyrdes relation (som sandsynligvis i de fleste tilfælde nok er ret
langt ude) - og om det er ok at benytte den andens data til andet end
eget brug.
Jeg giver Hans Nørgaard ret i, at man sådan set selv er ude om det,
hvis man lægger ting offentligt ud på nettet.
Skønt er det derimod, hvis man kan sætte hinanden på sporet af
relevante biografier og andet mere beskrivende materiale.
Venlig hilsen fra Lisbeth Skovgaard.

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 01-03-03 23:47

Lisbeth Skovgaard wrote:

> At hugge en masse data bare

Jeg må indrømme jeg forstår slet ikke problemstillingen, i 30 år har jeg dyrket loklahistorie, og
da nettet kom og der bød sig en lejlighed til at offentliggøre noget af alt det materiale jeg
gennem årene havde samlet, var det for optimalt, samtidig med at jeg ville spare en masse tid ved
at etablere en slags selvbetjeningsbutik. Jeg har således aldrig haft det dårligt med at blive
brugt i den ene eller anden sammenhæng, ligesom jeg da også selv gennemsøger nettet for
informationer til brug for mine her og nu studier.
Men jeg kan godt se at Bente føler sig krænket.
mvh
Hans

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 02-03-03 22:52

Lisbeth Skovgaard skrev :
> [...]
> hamrende uinteressant. Hvor er de levende mennesker bag navnene ? - De
> drukner da bare i mængden. Nærmest lige så kedsommeligt som at læse

Tjah - Søgning i f.eks. "FamilySearch" er også bare brug af en kæmpedatabase
med navne; men den bliver da flittigt brugt - også selv om der ofte optræder
fejl. Ideen er selvfølgelig, at hvis man er på bar bund i en sag, må man
prøve de forskellige ledetråde; og hvis man er en smule seriøs tjekker man
selvfølgelig med arkiverne.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : H. H. Jacobsen

Dato : 02-03-03 01:12

Hvorfor ikke låse det inde i en boks ? Meningen med at gøre det tilgængelig
for andre, er vel for pokker at dele den
viden man har. Jeg synes det er en usympatisk indstilling. Hvis ingen
havde delt deres viden med Bente, hvor langt var
hun så kommet ?, og vi andre vidste heller ikke noget hvis ikke vi f.eks.
havde bøgerne at øse af ?, Når det drejer sig om
svundne tider, er det en nødvendighed, omend der ikke altid er noget løsning
på problemet, eller svar på spørgsmålet i de
første 20 værker eller breve. Der er ingen som har nævnt "penge" ? Er det
der hunden ligger og stinker ? Skulle der være
slået mønt af det ? På den tavle Moses kan have tabt på vej ned at bjerget,
stod der givetvis " DEL MED DIN NÆSTE!
Prøv det. Det er enormt udbytterigt!, og så kommer smilet sikkrt frem
igen, sammen med solen!
HHJ

Fra : John Thomsen

Dato : 05-03-03 11:06

Kære Bente

Jeg vil da også gerne ha' lov at gi' mit besyv med.

På et eller andet plan finder jeg også handlingen, som beskrevet,
forkastelig.

Men der er jo det at sige til det, at du i virkeligheden har udstillet
"din slægt" - anførselstegn for at udbrede begrebet til 'det, du nu
engang har samlet om slægtsrelationer' - frit fremme i det
udstillingsskab, som Web-Nettet nu engang er.

Ovenikøbet uden at tage de forbehold for følsomme data (i.e. data om
nulevende), som f.eks. Gedcomp sorterer fra.

Men anden halvleg undrer mig mindst lige så meget.

Jeg har truffet Georg Agerby et par gange i DIS-Danmark regi, og qua
dette samt nogle artikler i 'Slægt & Data' først i 90'erne, betragtet
ham som "en ældre gentleman, absolut seriøs med sin slægtsforskning".
Han har aldrig lagt skjul på, at navnlig forskning på Færøerne havde
hans interesse, men ellers krydsedes vore forskerveje kun en enkelt
gang, hvor jeg oplevede stor hjælpsomhed.

Men dengang havde han i hvertfald en holdning til at udelade al
inferiør data-indsamling, så hvad der i mellemtiden har fået ham til
at skifte kurs, får stå hen i det uvisse. Dog er jeg overbevist om, at
når han sender dig "noget" (på papir), så er han selv overbevist om at
han har hjulpet dig ganske væsentligt, og det er fra den vinkel jeg
vil opfordre dig til fornyet betragtning.

Hvis det er sådan, at han er blevet rå navnesamler (måske er det
alderen der trykker, og indsamlingen blevet mekanisk), så du/I er
blevet en del af en halv million stor base, så læg denne til side;
databaser af den størrelsesorden er sjældent noget værd...!

Er der noget i den, du kan bruge, behøver du blot at angive ham som
kilde, samt at det skal checkes, så ved du hvor du er henne.

Venligst
John