Thorvald Ellegaard
Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 28-02-03 10:02

Hej NG.

Jeg har fået en forespørgsel fra USA angående Thorval Ellegaard (1877-1954),
den professionelle cykelrytter. Er der nogen der kender noget til hans
familie??

"I know that my grandfather, Valdamar Tobias Nicolaisen came from Odense and
Thorvald Ellegaard, (bicycle champion) was a 1st or 2nd couson."

Problemet er at jeg ikke kender noget til en Valdemar Tobias Nicolaisen i
min slægt (det udelukker dog ikke 100% at han kan være en af mine
slægtninge, men ...) og at jeg derfor mener at Robert i USA er gået forkert
i byen.

Hvis nogen kan hjælpe, så tror jeg Robert vil blive glad.

Mvh
Poul Erik Nikolajsen

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 28-02-03 14:21

Svendborg amt, Sunds herred, Vejstrup sogn
Rødbjerggård.
Kristen Kristensen Rosager, f. 2. maj 1877 på Rødbjerggård. Gik i Øster Åby
friskole. Han lærte mejerivæsen, men efter et par års forløb gik han i
tømrerlære og havde som tømrersvend arbejde i København og Odense. I vinteren
1897-98 var han elev på Ollerup højskole.
Den 24. oktbr. 1901 blev han i Odense Valgmenighedskirke
til Karen Marie Kristensen Ellegaard, f. 19. aug. 1871 på Ellegård i Fangel.
Datter af gårdejer Hans Kristensen Ellegård, Fangel. Efter sin skolegang i
Fangel friskole var Karen Marie hjemme til sit 18. år, og havde derefter et par
pladser, indtil hun tog uddannelse som mejerske, og som sådan mødte hun Kristen
på Jordløse mejeri. Hun var elev på Vejstrup højskole i 1891.
Efter brylluppet var de på Rødbjerggård som bestyrerfolk og havde fælles
husholdning med Kristens forældre. I sommeren 1903 flyttede de til Odense, hvor
Kristen havde fast plads i Frøfirmaet Dæhnfeldt. I septbr. 1904 kom de tilbage
til Rødbjerggård, og fik gården i forpagtning med ret til at få skøde på den
efter Kristens forældres død. Forældrene fik ophold på gården til deres død.
Kristen købte jerseykøer i 1905 og var den første på egnen, der havde denne
kvægrace. Fra denne besætning er udgået mange gode køer og tyre. Han var desuden
den første på egnen, der på ejendomme af lignende størrelse købte selvbinder og
radsåmaskine. Han lagde stentag på alle avlsbygningerne og moderniserede deres
indretning; efter hans død lavede Karen Marie kostalden om, så den blev mere
praktisk.
Fra 1914 var Kristen, indtil sin død i 1927, formand for Vejstrup andelsmejeri
og i 3 år var han formand for Øster Åby friskole. I en årrække var han i
bestyrelsen for Oure-Vejstrup andelskasse og stærkt virksom ved dens oprettelse
i 1918.
Kristen døde d. 7. marts 1927 på Svendborg sygehus efter en brokoperation, der
efterfulgtes af influenza, og blev begravet på Vejstrup Valg, kirkegård.
Karen Marie opretholdt hjemmet og styrede gården videre, indtil sønnen Hans
kunne overtage den i 1938.
Karen Marie var medlem af sognet Venstrevælgerforening fra 1915-30, og medlem
af værgerådet fra 1925-33 og af hjælpekassen 1929-33.
Flere oplysninger om Karen Marie og Kristens virke og slægt findes i hendes
bog:Svundne Slægters Arv 1943 med tillæg 1949. Hun har desuden skrevet Lys fra
oven 1949, der bl.a. indeholder et udtog af de mange sange, hun har skrevet.
Karen Marie bor på Rødbjerggård hos sin søn og svigerdatter. Gigten som hun i
mange år har været plaget af, har givet hende en stiv hofte, så hun er nødt til
at bruge krykke.

mvh
Hans