skoleholder i Snejbjerg
Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 27-02-03 11:21

Peder Christensen Mølsted (1730-1778) var skoleholder i Snejbjerg.
Hvor kom han fra ?
mvh - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-02-03 18:44

beskpe@hotmail.com (Bent Skaarup Pedersen) skrev 27 Feb 2003 02:20:47
-0800

>Peder Christensen Mølsted (1730-1778) var skoleholder i Snejbjerg.
>Hvor kom han fra ?

Der har vist været flere teorier fremme. Han var jo omgangslærer under
degnen Thomas Møller, og iflg. Sulkjær var han hentet til embedet af de
Linde til Møltrup.

Mølsted i Timring sogn har derfor været nævnt som oprindelse til navnet.
Men de Linde har jo aldrig selv boet på Møltrup, så det kan også være en
Mølsted et helt andet sted i landet.

Men der er dog noget der tyder på at han har tilknytning til egnen her.
Jeg går ud fra, at du har set skiftet efter ham (under Møltrup):

12 Peder Christensen Mølsted i Snejbjerg. 2.11.1778, fol.21.
E: Margrethe Jensdatter. LV: Thue Lauridsen i Bassumgård. B: Christen
17, Jens 13, Jacob 8, Hans 2. FM: født værge Hans Madsen i Fejerskov i
Rind sogn.

Thue Lasse tor jeg godt vi kan lade ude af betragtning, men Hans Madsen
i Rind må jo have een eller anden tilknytning til familien.

22-12-1753 bliver i Snejbjerg begravet "gamle Kirsten Mølsted 94 år gl."
Men hun er jo alt for gammel til at være hans mor.?

Hans enke optræder jo i fkt. 1787. Og har iøvrigt efter hans død fået
ihvertfald et barn mere. Faderen til dette barn er ikke nævnt i
kirkebogen, men såvidt jeg husker er det en Christen Skou.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 28-02-03 12:42

Jeg har prøvet, at følge sporet omkring den fødte værge, men det ser
ikke lovende ud. Hverken hans eller for den sags hustruens navne har
umiddelbart nogen forbindelse til Peder Christensen eller Margrethe
Jensdatter.
Ved du om Hans Madsen i Fejerskov er identisk med den Hans Barre, der
optræder i et andet skifte ?
mvh - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-03-03 01:53

beskpe@hotmail.com (Bent Skaarup Pedersen) skrev 28 Feb 2003 03:41:48
-0800

> [...]
>ikke lovende ud. Hverken hans eller for den sags hustruens navne har
>umiddelbart nogen forbindelse til Peder Christensen eller Margrethe

Nej det kan jeg heller ikke se. Og der er heller ikke noget der tyder på
at de står faddere til hinandens børn.

Peder Mølsted er åbenbart kommet helt godt ind i det bedre borgerskab i
Snejbjerg. For det er hovedsageligt velkendte Mons:'er og Mdm:'er der
står faddere til hans børn.

Søn nummer to bliver enddog opkaldt efter præsten med både for og
mellemnavn (Jacob Scharchou). Men om det antyder at moderen har
forbindelse til Gjesten / Scharschou slægten, eller om det bare er
almindelig ærbødighed, ved jeg ikke.

Og tilsvarende for familien i Fejerskov, det er udelukkende lokale folk
der står faddere til deres børn.

Men når der står "født værge", må der være een eller anden sammenhæng.?

>Ved du om Hans Madsen i Fejerskov er identisk med den Hans Barre, der
>optræder i et andet skifte ?

Det tror jeg faktisk han er.

Det er den eneste Hans i Fejerskov i både 1787 og 1801, men han er dog
ikke benævnt hverken 'Barre' eller som smed i nogen af tilfældene.

Men i kirkebogen optræder både en Hans Barre, en Hans Fejerskov, og en
Hans Smed. Og noget kunne tyde på at det er een og samme person, og at
denne person er Hans Madsen. Interessant er måske også en Apelonne Barre
der dør i nabolaget og som er jævnaldrende med Hans Madsen.

Barre kunne evt. betyde Barde i Vorgod sogn, det udtales i peroder ca.
sådanne. Men jeg er alligevel lidt i tvivl, for på den tid hed det
normalvis Berda. Jvnfr. Peder Mølsteds foresatte degnen Thomas Møllers
kone der belv kaldt Zidsel Pedersdatter Berda.

Og mht. den gamle Kirsten Mølsted jeg tidligere nævnte, så kalder Peder
Mølsted jo faktisk sin første datter for Kirsten.

Jeg skal lige have det gennemgået een gang mere, så vender jeg tilbage i
e-mail.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 03-03-03 08:28

Der er måske et spor hos mormonerne. De har en Mads Chrsietnsen
Mølsted i Gjellerup, som er født ca. 1727, og dør 19.4.1801 i
Gjellerup.
Aldersmæssigt kunne det være en broder, og han ser ud til at være fra
Tjagvad i Vinding, men hvor får de så Mølsted fra ?
mvh - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-03-03 20:57

beskpe@hotmail.com (Bent Skaarup Pedersen) skrev 2 Mar 2003 23:28:13
-0800

>Der er måske et spor hos mormonerne. De har en Mads Chrsietnsen
>Mølsted i Gjellerup, som er født ca. 1727, og dør 19.4.1801 i
>Gjellerup.

Det må bero på en misforståelse. Jeg kan ikke finde ham død i Gjellerup,
og hverken han eller konen er der i februar 1801.

I IGI findes også en Peder Mølsted født 1775 i Timring, han er heller
ikke i kirkebogen.

Der er også en Peder Sorensen Molsted Skov født Dec 1779 i Jjoiring,
Rkgkbn, Denmark - han er faktisk født 29 sept. 1782 i Snejbjerg.

>Aldersmæssigt kunne det være en broder, og han ser ud til at være fra
>Tjagvad i Vinding, men hvor får de så Mølsted fra ?

Det skulle nok være Vejvad, men hvor har du iøvrigt den oplysning (om
fødestedet) fra.?

Jeg har nu omsider fået kigget lidt mere på Timring, og selvom der ikke
er nogen beviser så mener jeg nok der er ting der er værd at arbejde
videre med.

Desværre begynder kirkebogen først i 1834 (og døde kommer først med fra
1779). Men i 1837 har vi Chr. Mølsted boende i gården Mølsted. Han får
den 8 dec. dette år en søn døbt Peder.

I 1756 har vi en Mads Christensen Colding Mølsted der får en søn
Christen døbt 21. p. Trin.

Fra 1871 er der så en Mads (Jensen) Mølsted, som får ihvertfald en 2 - 3
børn døbt.

Og måske mere interssant den 2 oct. 1759 bliver i Timring viet Ped. Chr.
Mølsted og Anne Margrethe Jensdatter.

Det er formentligt ham der er døbt i 1834, men er det også ham der
kommer til Snejbjerg.? - og i så fald, hvor har han været i perioden fra
brylluppet og til han dukker op i Snejbjerg på eet eller andet tidspunkt
omkring 1767, og har de slet ingen børn fået i den periode..?

Hardsyssels Degnehistorie bringer heller ikke noget nyt, udover det vi
allerede ved.

Men naturligvis skal Mølsted i Sunds sogn også tages i betragtning. Og
endelig mener jeg stadigvæk der er en vis sansynlighed for at han kommer
'udefra' (han har måske i en perioede være husslærer for de Linde
familien??).
Den måde han straks fører sig frem på og omgåes egnens godsejere og
præster tyder vel ikke ligefrem på, at han kommer direkte fra et
ubetydeligt husmandssted i Timring eller Sunds?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 04-03-03 10:13

De der mormoner er ikke særlig pålidelige, men det kan da en gang
immellem give nogle spor, som man så må ud i den rigtige verden og
kontrollere.
Deres Mads Christensen Mølsted/Kirsten Christensdatter i Gjellerup, må
i dette tilfælde vel være det par vi finder i fkt1787 og fkt1801 i
Søndervaas i Sunds.
Det er måske det Mølsted i Sunds, som du omtaler ?
Han var oplyst som født 1728, og meget passende var der i deres Vital
Records en Madz Christensen Tiavad født 3.4.1728 Vinding = et spor at
følge !
Vejvad er da ikke i Vinding ?
Fra samme upålidelige kilde er der oplyst 3 børn født før 1767 -
Christen født 12.3.1760, Kirsten Marie født 31.1.1762 og Jens født
19.8.1764, og det kunne selvfølgeligt være meget interessant at finde
ud af HVOR ?
Det passer iøvrigt pænt med den vielsesdato du har !
Jeg synes, at Timring lyder meget rigtig ud fra dine data, det med
omgangskredsen ved jeg ikke rigtig, om man kan lægge så meget i - han
har måske bare været en flink fyr ligesom os to ?
mvh- Bent Skaarup Pedersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-03-03 11:47

beskpe@hotmail.com (Bent Skaarup Pedersen) skrev 4 Mar 2003 01:13:05
-0800

>De der mormoner er ikke særlig pålidelige, men det kan da en gang
>immellem give nogle spor, som man så må ud i den rigtige verden og
>kontrollere.

De er vel, på godt og ondt, menesker ligesom vi andre. Men de indsamlede
data skal i nogle (læs mange) tilfælde håndteres med asbesthandsker.

Desværre ser det ud til, at 'Submitter'en her både er dansker og har
indleveret flere tusinde datasæt.

>Deres Mads Christensen Mølsted/Kirsten Christensdatter i Gjellerup, må
>i dette tilfælde vel være det par vi finder i fkt1787 og fkt1801 i
>Søndervaas i Sunds.

Det kunne det jo godt være, men så er vi ihvertfald ude i noget der
ligner rent gætværk. Jeg ser ikke noget som helst der forbinder de to
med hverken Gjellerup sogn eller med navnet Mølsted.

>Det er måske det Mølsted i Sunds, som du omtaler ?

Også det kræver en god portion tollerace. Mølsted ligger i den
sydvestlige del af sognet, og kan med lidt god vilje regnes til
Hollingholdt eller Kølbæk. Men aldrig i livet til Søndervaas.!

Mølsted i både Timring og Sunds er iøvrigt direkte afledt af navnet
Møllested (altså nedlagte møller). Og er på den her tid et par
almindelige husmandssteder, der begge ligger så 'langt ude på landet'
som næsten vel muligt.

>Vejvad er da ikke i Vinding ?

Det vil jeg da bestemt mene. Hvor skulle det ellers være.?

> [...]
>Christen født 12.3.1760, Kirsten Marie født 31.1.1762 og Jens født
>19.8.1764, og det kunne selvfølgeligt være meget interessant at finde

Ja, se det kunne jo bruges til noget, hvis det kan bekræftes. De må jo
givetvis have fået børn før de kommer til Snejbjerg.

>omgangskredsen ved jeg ikke rigtig, om man kan lægge så meget i - han
>har måske bare været en flink fyr ligesom os to ?

Det kunne jo meget vel tænkes. )

Men på den tid skal man vist være en særdeles *meget* flink fyr, for som
en nyankommet omgangslærer at få nabolagets to største godsejere (og på
den stadig herremænd) samt den lokale og højt estimerede pastor til at
stå faddere til sine børn.?

P.S.
Yderligere om Hans Madsen i Rind afsendt som e-mail.

--
mvh, A:\Feldborg