Hvordan slægtsforsker jeg i Frankrig og No~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-02-03 15:31

Jeg har slægtsforsket i mange år, men min aner har pænt holdt sig på
Mors. Imidlertid lod en ungmø sig charmere af en franskfødt
lejesoldat, Ernel Lair (utallige fantasifulde stavevarianter er
registreret) i Det Delmenhorstske Geworbene Regiment og sammen
grundlagde de en linie, der gennem min morfar rækker frem til lille
mig i 2003.

Jeg har nu identificeret manden i nogle regimentspapirer på
Statsarkivet i Trondheim i Norge, hvor dele af regimentet lå
garnisioneret, før det kom til Nykøbing. Han var 25 år i 1770 og født
i Paris.

Er der nogle franske nyhedsgrupper eller andre fora, hvor man på sine
grædende knæ kan bede franske slægtsforskere om hjælp til at finde
Ernels ophav og baggrund?

I Norge efterlod han sig to børn, som altså er halvsøskende til min
tip-tip-tip-oldefar i Danmark. Jeg har fundet dem døbt i hhv. 1769 og
1771 i Trondheim og vil gerne kende deres videre skæbne. Hvilke
kanaler skal jeg bevæge mig ad i Norge?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 25-02-03 15:39

On Tue, 25 Feb 2003 15:31:11 +0100, Kurt Hansen wrote:

> Er der nogle franske nyhedsgrupper eller andre fora, hvor man på sine
> grædende knæ kan bede franske slægtsforskere om hjælp til at finde
> Ernels ophav og baggrund?

soc.genealogy.french ?

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-02-03 16:03

Tue, 25 Feb 2003 15:39:17 +0100, skrev Lars Kr. Lundin:

>soc.genealogy.french ?

Gulp! Der skriver de jo på fransk! Oh well, det var jeg så småt
forberedt på, så nu må jeg jo have fyret op under en dansk-fransk
korrespondent i bekendtskabskredsen

Merci for le Tip

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steven

Dato : 25-02-03 22:08

Hej Kurt,

Selv om du er Morsingbo, og det er jo nogle sære væsner, skal jeg gerne
komme med lidt hjælp i din søgning efter dine aner i Frankrig.
Du kunne jo skrive et indlæg på engelsk i:
fr.rec.genealogie
og spørge om nogen der kan være dig behjælpelig.
Der er mange meget venlige og hjælpsomme slægtsforskere, og personligt har
jeg haft megen glæde af mit samarbejde med dem.
Du kan også skrive til SHAT, som er den statslige organisation i Frankrig,
der ligger inde med alle historiske oplysniger om Frankrigs soldater,
fødested, familie og andet af interesse for en slægtsforsker.
Eftersom din ane er født i 1745 (25 år i 1770) er du allerede nu, ude over
alle års-restriktioner der måtte eksistere i Frankrig.

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-02-03 08:26

Tue, 25 Feb 2003 22:07:56 +0100, skrev Steven:

> [...]
>Der er mange meget venlige og hjælpsomme slægtsforskere, og personligt har
>jeg haft megen glæde af mit samarbejde med dem.

Tak for et par gode indspark.

Jeg har lige hentet en portion indlæg og langt de fleste er på fransk.
Og da en del franzoser enten ikke kan eller ikke vil kommunikere på
andet end fransk, vil jeg nok satse på at nå så mange som muligt, ved
at lefle lidt for dem.

Faktisk viser folk fra fremmede lande sig ofte at være ganske flinke
når først man lærer dem at kende. Min gamle ven, Aage Rosendal
Nielsen, brugte hele sit liv (nu er det jo nok desværre snart slut) på
at fremme venskaber og udveksling mellem folk og lande, for - som han
sagde: "Man slår jo ikke sine venner ihjel, vel"?

> [...]
>Eftersom din ane er født i 1745 (25 år i 1770) er du allerede nu, ude over
>alle års-restriktioner der måtte eksistere i Frankrig.

Det mest officielle jeg har kunnet finde er:
http://www.defense.gouv.fr/terre/orga/index4.html, men ikke engang her
er deres adresse at finde - kun bibliotekets. Kan du give mig et fif?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steven

Dato : 06-03-03 16:29

Kære Kurt,
Du må altså meget undskylde! Jeg har ganske overset dit svar her, og
beklager at jeg svarer så sent som tilfældet er.
Iler med noget - forhåbentlig - brugbart:

Ministère de la Défence
Direction de la Mémoire,
du Patrimoine et des Archives
Bureau des Mentions
Att. Mme. Claudine JAQUEMET
14, rue Saint-Dominique
00450 Armées
France
Tel.: 0033 1 49 74 36 80
Fax.: 0033 1 49 74 36 90
E-mail: dmpa-sdab-mentions@sga.defence.gouv.fr

og

S.H.A.T.
Service Historique de l'Armée de Terre
Château de Vincennes (94)
BP 107
00841 Armées
France
Tel.: 0033 1 41 93 34 33
http://www.defense.gouv.fr/terre/orga/orga_gds_serv/rattaches/shat/shat_ie.h
tml
og
http://www.defense.gouv.fr/terre/orga/orga_gds_serv/rattaches/shat/biblio/ar
chives.html

Håber du kan bruge ovenstående til noget i din videre efterforskning. Har du
brug for hjælp til oversættelse fra fransk, så giv blot lyd. We aim to
serve!