Hvad er en Feldvorts?
Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 24-02-03 18:28

Hej.
Jeg har en mand, hvis stilling angives til Feldvorts. Han er hjemmehørende i
Holsten, og jeg går ud fra, at det er en militær stilling, men jeg har ikke
kunnet finde oplysninger om, hvad det præcist betyder. Er der nogen, der kan
Hjælpe mig på sporet?

Ove Kronborg

Besøg vores hjemmeside om slægtsforskning www.geocities.com/ovekronborg/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-02-03 18:41

Mon, 24 Feb 2003 18:28:00 +0100, skrev Ove C. Kronborg:

> [...]
>kunnet finde oplysninger om, hvad det præcist betyder. Er der nogen, der kan

Tror du ikke der står Feldartz?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 24-02-03 19:44

> Tror du ikke der står Feldartz?

Jeg tror Kurt har fat i noget der.
Men det kunne da være interessant lige at se et billede af teksten i
dk.binaer.historie, hvis
du altså har mulighed for det.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 25-02-03 00:22

En Feldartz kan du se på : http://www.landsknecht.com/html/2001_mike_01.html
ha ha

Hilsen Jean

Fra : Grete og Hans J. Hjo~

Dato : 25-02-03 09:06

En feldvogts er en markfoged Hvilken beføjelse han havde ved jeg ikke, men
en af min kones aner var feldvogts i Holsten. Ordet foged stammer fra
plattysk, og der findes mange fogedere: ride-lade-dele-birke-hus-mm. Fogeden
er en "tjenestemand".
Hilsen
Hans-Jørgen
Ove C. Kronborg <ockronborg@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5a56b0$0$4314$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 25-02-03 19:57

Tak for alle svarene. Jeg tror, at Hans-Jørgen har ret i, at der skal stå
"feldvogts" - altså en markfoged. Jeg har desværre ikke mulighed for at vise
den originale tekst for jer.

Tak for hjælpen
Hilsen Ove