Opslag LAK, Fakse kbg
Fra : Niels Erik Simonsen

Dato : 24-02-03 14:23

Hej.
Er der en venlig sjæl, som vil foretage et opslag i Fakse kirkebog 1928 (jeg
bor på Fyn). Det drejer sig om Anna Maria Malmberg, død 23.03.1928 i Fakse
iflg. det jeg har fået oplyst. Jeg vil gerne vide alt, hvad der står i
forbindelse med hendes død. Hun var gift med Frants Oscar Magnusson
Thorsell, jeg ved ikke om han døde før eller efter. De var begge født i
Sverige. Jeg skal gerne foretage opslag i Odense til gengæld.

--
mvh Simon
http://home19.inet.tele.dk/simonshp

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 24-02-03 20:12

"Niels Erik Simonsen" <niels_erikTAGBORT@simonsen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:3e5a1d53$0$192$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
(jeg
> bor på Fyn). Det drejer sig om Anna Maria Malmberg, død 23.03.1928 i Fakse

Hej Niels Erik,

Jeg er bange for, at du måske render ind i "80-års reglen" her.
Altså den regel om at bl.a. kirkebøger først er frit tilgængelige efter 80
år?
Ret mig venligst hvis jeg er helt galt på den.....

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Svend-Erik Hejlsborg

Dato : 24-02-03 20:30

80 år gælder ikke for kirkebøger, her er reglen 50 år.

hilsen Svend-Erik Hejlsborg

Fra : Anders B. Christophe~

Dato : 24-02-03 20:30

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 24-02-03 21:52

"Svend-Erik Hejlsborg" <hejlsborg@mail.dk> skrev i en meddelelse

> 80 år gælder ikke for kirkebøger, her er reglen 50 år.

Jo,- men jeg skrev også "frit" tilgængelige,- hvilken forskel det så end
giver, men det var
den passus jeg mener at kunne erindre, og som var koblet til de 80 år.

Jeg har så imellemtiden været hos Google og ledt lidt, og der står jo
forskellige ting på arkivernes hjemmesider.
Der nævnes også en såkaldt "kopieringsregel", som i praksis er 110 år.
Hvordan den udmøntes i praksis kunne jo også være interessant at høre om?

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 24-02-03 23:05

On Mon, 24 Feb 2003 21:51:55 +0100, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

> [...]
>Der nævnes også en såkaldt "kopieringsregel", som i praksis er 110 år.
>Hvordan den udmøntes i praksis kunne jo også være interessant at høre om?

Jeg ville være _meget_ interesseret i et præcist link til den.

Som nævnt i et andet indlæg har DIS nemlig fra RA (via
kulturministeren og Folketingets Kulturudvalg) fået oplyst at denne
regel ikke eksisterer. Den eneste begrænsning er, at originale
kirkebøger ikke må kopieres i almindelige kopimaskiner, fordi det kan
skade bøgernes indbinding. Men det er en rent teknisk begrænsning, som
i princippet ikke er forbundet med nogen tidsfrist.

Og de steder, hvor man har overhead-kopimaskiner burde det slet ikke
være noget problem. Hvis der alligevel er problemer med at få kopier,
vil jeg gerne høre om det.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 25-02-03 13:38

> Jeg ville være _meget_ interesseret i et præcist link til den.

Jeg fik ikke "bogmærket" siden, men har forgæves søgt igen. Det viser sig,
at jeg måske har klokket i det, og kommet til at blande to summariske
søgeresultater sammen.
Jeg fortsætter søgningen og skal nok vende tilbage, hvis jeg finder
dokumentationen.
Jeg beklager....

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 25-02-03 13:49

On Tue, 25 Feb 2003 13:37:52 +0100, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

> [...]
>søgeresultater sammen.
>Jeg fortsætter søgningen og skal nok vende tilbage, hvis jeg finder

ærgerligt, jeg mener nemlig også, at jeg har set sådan noget; men kan
heller ikke finde det
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Brian Jensen

Dato : 24-02-03 20:39

In article <3e5a6e68$0$52167$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
paogba@oncable.dk says...
> [...]
> år?
> Ret mig venligst hvis jeg er helt galt på den.....

Jeg var for nylig på arkivet og der fik jeg da lov til at se min oldefar
og oldemors begravelser i 1951 og 1953. Jeg fik godt nok ikke lov til at
tage bogen med ned på min plads, men kunne stå og skrive den af ved
skranken.

Jeg ved ikke om der kan være noget, hvis det ikke er direkte familie,
men jeg blev ikke på nogen måde bedt om at dokumentere slægtsforholdet.

Mvh
Brian Jensen

Fra : Ole Munk

Dato : 24-02-03 21:40

> [...]
>
> Jeg ved ikke om der kan være noget, hvis det ikke er direkte familie,
> men jeg blev ikke på nogen måde bedt om at dokumentere slægtsforholdet.

Ved kirkebøger gælder der generelt en 50 års regel, men for døde er kun en
10 års regel.

Grunden til, at de døde kun må tjekkes ved skranken er sikkert, at
pågældende kirkebog også har indeholdt f.eks. fødte, der er mindre en 50 år
gamle. Der skulle ikke være særlige regler for slægtninge.

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Finn Bornhuus

Dato : 24-02-03 21:52

"Brian Jensen" <suntripFJERNMIG@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ved ikke om der kan være noget, hvis det ikke er direkte familie,
> men jeg blev ikke på nogen måde bedt om at dokumentere slægtsforholdet.

Der kan ses kirkebøger over døde 10 år efter udskrift, kordegnens kopibog,
nå der ikke gives mulighed for at se bogen på læsepladsen er p. g. a. der
også er fødte, konfirmeret og viet i bogen, her er reglen 50 år når du er på
arkiverne.

V H

Finn Bornhuus

Fra : Bodil Madsen

Dato : 25-02-03 08:41

Der er 2 regelsæt, dels Arkivloven dels Kirkeministeriets. Se nedenfor.

http://www.kirkeministeriet.dk/hyppige_spm/slaegtsforskning.htm

mvh
Bodil Madsen

Fra : Niels Erik Simonsen

Dato : 25-02-03 10:13

Jamen det er da rart at man kan få diskuteret reglerne igen, men det problem
som diskuteres havde jeg slet ikke set, fordi jeg ikke selv er rendt ind i
det problem (endnu). Min farfar døde i 1931 længe før jeg blev født, hans
dødsdato og bregravelsesdato har jeg uden problemer kunnet se i Orte
kirkebog på LAO, så tilgængeligshedsregler eller ikke, hvis kirkebogen er
afleveret er der jo ikke noget problem. De personer jeg efterlyste data på,
er begge min hustrus oldeforældre og det er vel ikke utænkeligt at
kirkebogen for Fakse er afleveret, - eller?
Med venlig hilsen
Niels Erik Simonsen
Tommerup
<

Fra : Niels Erik Simonsen

Dato : 25-02-03 21:17

Hej.
Tak til alle og især til ham Steen, som har svaret mig privat og har givet
mig de ønskede oplysninger.
mvh Simon

Fra : Niels Jørgen Engel

Dato : 25-02-03 22:46

Hej Simon.

Hvis du ikke allerede har fået svar, kan jeg fortælle følgende.
Hun døde rigtigt nok 23.3.1928 i Fakse, og blev begravet 29.3 på Vestre
Kirkegård i København.
Hun står i kirkebogen som gift med fhv. skrædermester Frants Oscar Magnusson
Thorsell af Fakse.
Født i Malbäck, Kronaberg Leen i Sverrig d. 24.4.1841.

Niels Jørgen Engel

Fra : Niels Erik Simonsen

Dato : 25-02-03 23:05

Hej Niels Jørgen.
Tak for svaret og jo, jeg har fået de relevante data blot med den lille
forskel at Steen læser navnet som Molberg født i Molbäck. Jeg er dog ret
sikker på at navnet skal være Malmberg, fordi Frants Oscar selv fører pennen
ved FT-1890 vedr. adr. Aabenraa 9, som han er ejer af. Jeg kan ikke finde
stednavnet Molbäck i Sverige, men derimod Malmbäck i Jönköping Län og Frants
Oscar skriver netop at hun er født i Jönköping, så det sted kan fint passe.
Tak for hjælpen.
mvh Simon