kirkebogsproblem
Fra : søren birkbak

Dato : 22-02-03 16:42

Jeg søger en Johann Conrad August Hollbaum død ca 1901 i enten Seest eller
Harte men jeg kan ikke finde ham kan nogen hjælpe mig??
venlig hilsen
Søren Birkbak
sorenbirk@post.tdcadsl.dk

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 23-02-03 10:30

hvor har du søgt efter ham? de kirkebøger der er tilgængelige på mikrofilm
slutter ca. 1894.

vh
Erik

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 23-02-03 12:42

On Sun, 23 Feb 2003 10:29:32 +0100, "Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk>
wrote:

>"søren birkbak" <sorenbirk@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
>hvor har du søgt efter ham? de kirkebøger der er tilgængelige på mikrofilm
>slutter ca. 1894.

På Rigsarkivet findes de såkaldte 'mormonfilm' der går op til ca.
1915.

mvh

Bjarne Damsgaard
Vidensbank for slægtsforskere:
http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 23-02-03 18:54

"Bjarne Damsgaard" <damsgaard@tdcadsl.dk> wrote in message news:ikch5v46fromqiq0sp3aq9rtvvkl7em0s2@4ax.com...

> På Rigsarkivet findes de såkaldte 'mormonfilm' der går op til ca.
> 1915.

og på Landsarkivene er Kontra bogenerne op til 1970 teorestisk sagd

Rigshospitalet er meget bagud

Hugh W

Fra : Morten Grosbøl

Dato : 23-02-03 21:50

Kan "mormonfilmene" købes ??
Morten Grosbøl

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 23-02-03 22:25

On Sun, 23 Feb 2003 21:49:48 +0100, "Morten Grosbøl"
<grosboel@grosboel.dk> wrote:

>Kan "mormonfilmene" købes ??
>Morten Grosbøl

Jeg tvivler.

De findes som sagt på Rigsarkivet i København, og var et led (tilgiv
mig hvis jeg er galt afmarcheret) i den byttehandel som mormokirken
lavede med staten da de fik lov til at filme en stor mængde arkivalier
der nu findes i Utah.

Det er lidt skammeligt at det enste, efterhånden godt ridsede,
eksemplar bliver brugt af offentligheden, som jo burde arbejde med en
kopi.

Filmningscentret er derimod beliggende i Viborg. Så medmindre filmene
enten bliver affotograferet i København, eller sendt til Viborg (jeg
er ikke bekendt med nogen af delene), sker der ikke noget. Men som
Hugh jo skriver, så findes de originale arkivalier - og nyere - på de
respektive landsarkiver.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 24-02-03 08:24

On Sun, 23 Feb 2003 22:25:00 +0100, Bjarne Damsgaard
<damsgaard@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg tvivler.

Jamen det behøver du ikke, for det kan de sagtens

> [...]
>er ikke bekendt med nogen af delene), sker der ikke noget. Men som
>Hugh jo skriver, så findes de originale arkivalier - og nyere - på de

Du bestiller simpelthen filmen hos filmcenteret i Viborg. De låner så
filmen hjem fra det arkiv, hvor den ligger (en del film ligger også på
forskellige landsarkiver - de Slesvig-Holstenske FT ligger f.eks. på
LAA). Derefter laver filmcenteret en kopi af filmen.

En 35 mm film koster 580 kr.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 24-02-03 12:20

On Mon, 24 Feb 2003 08:23:30 +0100, Lars J. Helbo <lars@salldata.dk>
wrote:

> [...]
>forskellige landsarkiver - de Slesvig-Holstenske FT ligger f.eks. på
>LAA). Derefter laver filmcenteret en kopi af filmen.

Nå ja, en lille tilføjelse....

Der var på et tidspunkt rygter om, at man ikke kunne købe kopier af de
nyeste mormonfilm, fordi de filmede kirkebøger var under 100 år gamle,
og det angiveligt ikke var tilladt at _kopiere_ kirkebøger før de var
over 100 år gamle. Jeg ved ikke, om det kun var rygter, eller om der
var noget reelt i det?

Der var også engang nogen, som sagde, at de på Landsarkivet havde fået
forbud mod at købe fotokopier af nyere originale kirkebøger - men man
måtte gerne skrive dem af.

DIS har imidlertid for nylig rettet henvendelse til Folketingets
kulturudvalg om den nye arkivlov. Som en del af svaret fik vi en
udtalelse fra Rigsarkivet. Heri slår Rigsarkivet fast, at
tilgængeligheden for kirkebøger er og fortsat vil være de kendte 50 og
10 år.

Forbudet mod kopiering skyldes udelukkende hensynet til bøgernes
indbinding. Det gør, at de kun må kopieres/affotograferes med
overhead-udstyr. Sådan en kopimaskine findes kun på Rigsarkivet og i
Viborg og derfor kan man ikke få fotokopier af kirkebøgerne på de
andre landsarkiver.

Men det har altså intet med tilgængelighedsfrister at gøre og berører
derfor ikke mormonfilmene.

Bortset fra det er man nu begyndt at mikrofilme og scanne alle
kirkebøger 1892-1925. Det forventes afsluttet i 2005.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Arne Christiansen

Dato : 24-02-03 16:37

On Mon, 24 Feb 2003 12:19:39 +0100, Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> wrote:

> [...]
>overhead-udstyr. Sådan en kopimaskine findes kun på Rigsarkivet og i
>Viborg og derfor kan man ikke få fotokopier af kirkebøgerne på de

De har også fået sådant udstyr på Landsarkivet i Odens, men kvaliteten er ikke
rigtig god.
Arne Christiansen
Langelinie 34 C
5230 Odense M
Tlf.: 6613 3134
Arne.christiansen@mail.dk
Jeg forsker bl.a. i navne Gommesen og Meyer
Homepage : http//home1.inet.tele.dk/arne_chr

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 27-02-03 14:26

Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> skrev:
Mon, 24 Feb 2003 12:19:39 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi

> [...]
>og det angiveligt ikke var tilladt at _kopiere_ kirkebøger før de var
>over 100 år gamle. Jeg ved ikke, om det kun var rygter, eller om der

Det var meget reelt.
Da jeg omkring 1995 ville bestille kopi af en mormonfilm med
kirkebøger fra perioden ca. 1890-1916, fik jeg afslag.
Så vidt jeg husker med en henvisning til en 80 års regel.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Hans Engmark

Dato : 24-02-03 21:33

<grosboel@grosboel.dk> wrote: