Dødt hår
Fra : Kenneth Hansen

Dato : 18-03-01 17:24

Hej gruppe

Kender i til nogen midler, behandlinger,
shampoo's eller lignende der virker effektivt
på trist/kedeligt/halv-dødt hår?

Der er jo masser af reklamer for produkter
med "Vital Plus" og en masse andet godt,
men virker det?

Jeg tænker selvfølgelig ikke på klinisk dødt hår ,
men nærmere bare kedeligt, tørt, ødelagt hår.

Mvh.

--
Kenneth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-03-01 18:12

"Kenneth Hansen" <kenneth.hansen@probemail.com> wrote in message
> Hej gruppe

hej kenneth

> [...]
> på trist/kedeligt/halv-dødt hår?
>
> Der er jo masser af reklamer for produkter
> med "Vital Plus" og en masse andet godt,

med et ord.... nej.... eller rettere... både og... det kan sagtens få et
hår til at se ud som om det virker.... men i bund og grund nej...

> Jeg tænker selvfølgelig ikke på klinisk dødt hår ,
> men nærmere bare kedeligt, tørt, ødelagt hår.

mit råd til dig er at gå ned til din lokale frisør og spørge om hun har
noget du kan bruge....
mit umiddelbare bud er at du skal investere i en kanon god fugtgivende
shampoo... og her snakker vi ikke om en fra føtex.. men en friørshampoo
specielt indrettet til netop din hårstruktur.....
samtidig vil jeg anbefale at du køber en god fugtgivende kur... evt også
en protein kur......

det der sker når dit hår kommer til at se dødt og ødelagt ud er at
skællaget på håret står åbent og fugten og keratinen er trukket ud af
det enkelte hårstrå.....
det du skal have til at ske er at genopbygge den fugt og keratin der er
væk..... i de shampooer du kan købe i dagligvare handlen kan man gådt
får håret til at se ud som om det er sundere... men det sker ved at
fylde silikone på håret..... og silikonen kvæler på sigt håret og kan
gøre at det ikke bliver mere spænstigt eller flottere på længere
sigt.....
skal jeg anbefale et enkelt produkt kan jeg sagtens det...... men ikke
her i gruppen..... er du interesseret kan du maile mig privat....
og i tilfælde af at du undrer dig så er jeg uddannet frisør.....

--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Fra : /arcana

Dato : 18-03-01 23:00

"Kenneth Hansen" <kenneth.hansen@probemail.com> wrote in message

> Kender i til nogen midler, behandlinger,
> shampoo's eller lignende der virker effektivt
> på trist/kedeligt/halv-dødt hår?

Spis stærke B-vitaminer, gerne ølgær, og gnid håret ind i jojoba-olie en
gang imellem.

/arcana

Fra : Lotte-m

Dato : 18-03-01 23:32

"Kenneth Hansen" <kenneth.hansen@probemail.com> skrev:

> Kender i til nogen midler, behandlinger,
> shampoo's eller lignende der virker effektivt
> på trist/kedeligt/halv-dødt hår?

På et tidspunkt havde jeg store problemer med mit hår - jeg
tabte store totter, når jeg vaskede og børstede det.

Min frisør kunne ikke anbefale noget bedre end det jeg brugte
allerede, lægen kunne ikke konstatere noget unormalt i mit
blod og mine kostvaner var ok.

Jeg fik anbefalet at spise Selica (ikke sikker på stavemåden)
og i løbet af kort tid aftog hårtabet og flere bemærkede at mit
hår så sundere ud. Jeg stoppede "behandlingen" efter 6
måneder.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-03-01 23:50

hej igen....

både silika og b-vitaminer virker indefra på hud, hår og negle...
hvilket man også vil kunne læse på pakningerne... men virkningen er
indefra kommende og dermed ikke at se på håret lige nu.....
det mest optimale ( hvis håret vel at mærke er "dødt" at se på allerede
når det vokser ud) er at behandle med både silika ( mineraler) og
b-vitaminer... samt for at få en " her og nu" virkning, at bruge en god
shampoo og en god kur....

nu snakken er inde på hår og hovedbund... er der nogle der ligger inde
med "husråd" som kunne bruges i forbindelse med det? uanset om det er
til håret eller hovedbunden vil jeg være interesseret...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-03-01 19:05

> Kender i til nogen midler, behandlinger,
> shampoo's eller lignende der virker effektivt
> på trist/kedeligt/halv-dødt hår?

Smør håret ind i en gang olie og lad det side 24 timer - eller i det mindste
natten over. Tidselolie er glimrende, men også almindelig vindruekerneolie
kan bruges. Vask håret og husk balsam.

Det er ofte fordi vi vasker håret alt for meget, at det bliver trist og dødt
at se på.

Mvh Maria

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-03-01 19:48

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
vindruekerneolie
> kan bruges. Vask håret og husk balsam.
>
> Det er ofte fordi vi vasker håret alt for meget, at det bliver trist

nej.... det er de shampooer der findes i dag alt for milde til.....
langt de fleste ihvertfald....
det der gør at håret bliver dødt kan være fordi man vælger den
_forkerte_ shampoo...... dvs en shanpoo der ikke er valgt ud fra det
behov håret har men ud fra at den er billig eller den har man altid
brugt.....

konsekvent anbefaler jeg ALDRIG balsam...................
balsam er ikke velegnet til at "genoplive" håret....
for at sammenligne med makeup..... balsammen er som dækstiften.... den
kamuflere og dækker over det efentlige problem......
skal man gøre noget ved kernen til problemet skal man have en kur....
som kan sammenlignes med den gode fugtighedscreme som man kan mærke har
en dybdegående effekt på håret...

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 19-03-01 22:12

> [...]
> skal man gøre noget ved kernen til problemet skal man have en kur....
> som kan sammenlignes med den gode fugtighedscreme som man kan mærke har

Hvis jeg ikke brugte balsam, villle mit lange bølgede hår være umuligt
at rede ud om morgenen efter badet.
Så lidt godt gør balsam ;)

Pia

* Pia Klit Larholm *"I can not give you a formula for success,*
* Per Aspera Ad Astra *but I can give you a formula for failure: *
* http://www.starkeys.com *try to please everybody." *
* http://www.larholm.dk/pia * Herbert Bayard Swope *

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-03-01 06:49

"Pia Klit Larholm" <pia@larholm.dk> wrote in message
> Hvis jeg ikke brugte balsam, villle mit lange bølgede hår være umuligt
> at rede ud om morgenen efter badet.
> Så lidt godt gør balsam ;)
>
> Pia

hej pia...

ok det var måske lidt hårdt formuleret.... overdrivelse fremmer
forståelsen...... hvad jeg skulle have sagt var at jeg ike vil anbefale
balsam som eneste løsning til et helt ødelagt hår..... netop fordi det
ødelagte hår ikke har nogen gavnlig effekt af det andet end det rent
kosmetiske her og nu....... vi kan vel godt blive enige om at det er
bedre at genopbygge med proteiner og fugt frem for at fylde en masse
silikone ( som for mange detailhandels balsamers vedkommende er
hovedingrediens) på som bare lægger sig i skællaget og hober sig op og
_kan_ gøre at håret ikke reagerer som et normalt hår ved kemiske
behandlinger og andet......
balsamer er for så vidt ok..... men hvis håret er ødelagt er det ikke
noget der hjælper som sådan.....
der er naturligvis også væsentlig forskel på balsamer....... og for mig
at se kan _jeg_ ikke bare anbefale balsam som sådan...... nogle balsamer
er meget tunge og andre er lette.... om man skal have det ene eller det
andet er ene og alene afhængig af ens hårstruktur og det frisure ønske
man har.....

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 20-03-01 07:00

Hej Sabina

> [...]
> hovedingrediens) på som bare lægger sig i skællaget og hober sig op og
> _kan_ gøre at håret ikke reagerer som et normalt hår ved kemiske

Okay - så er jeg meget mere roligt ;) - det skal da så tilføjes, at jeg
holder mig langt væk fra reklamernes vidunder shampoo'er og balsam'er og
siliconen...
Selv synes jeg, at jeg har fundet en ok. shampoo/balsam... Frisørerne
tror i al fald ikke på, at det er over ½ år siden jeg sidst fik taget
spidser, men snarere 2-3 mdr., så lidt god er den i al fald.

> balsamer er for så vidt ok..... men hvis håret er ødelagt er det ikke
> noget der hjælper som sådan.....

Vel ikke ud over en kostændring og en ibund-klipning ?

> [...]
> er meget tunge og andre er lette.... om man skal have det ene eller det
> andet er ene og alene afhængig af ens hårstruktur og det frisure ønske

Selvfølgelig ;)

Pia
* Pia Klit Larholm * Per Aspera Ad Astra *
* * http://www.solformoerkelse.dk *
* http://www.starkeys.com * http://www.larholm.dk/pia *
* egne fotoes og malerier * http://www.starkeys.com/bdsm-info *

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-03-01 07:30

> Hej Sabina

hej igen pia

> [...]
> tror i al fald ikke på, at det er over ½ år siden jeg sidst fik taget
> spidser, men snarere 2-3 mdr., så lidt god er den i al fald.

det lader ihvertfald til det....... og du har ret i at man skal holde
sig til frisørernes shampooer og balsamer samt kure.... frisøren er
immervæk uddannet i det.... man går jo heller ikke i brugsen for at få
ordnet tænder vel?

> Vel ikke ud over en kostændring og en ibund-klipning ?

i bund og grund nej.... men det ville jo kræve at alle gjorde det.....
og det er jo de færreste der ønsker at få deres lange hår klippet....
derfor er der i dag ogaå mange gode genopbyggende kure på markedet.....
selv hælder jeg til et bestemt firma......

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 20-03-01 21:49

Hej Sabina

> [...]
> sig til frisørernes shampooer og balsamer samt kure.... frisøren er
> immervæk uddannet i det.... man går jo heller ikke i brugsen for at få

Nu er det dog ikke lige en frisør shampoo/balsam, men en til knap 25 kr.
for 500 ml.

> i bund og grund nej.... men det ville jo kræve at alle gjorde det.....
> og det er jo de færreste der ønsker at få deres lange hår klippet....
> derfor er der i dag ogaå mange gode genopbyggende kure på markedet.....

Jeg oplever næsten det modsatte...
Når jeg tager til frisøren siger jeg at de skal klippe så meget af, som
er nødvendigt for at mit hår får det rigtigt godt igen...
Og så starter de med at indikere en 2-3 cm, og jeg viser dem, at det
sikkert mindst er 5-7 cm der skal af..
Jeg synes det er svært at få frisøren til at tage nok af længden, det
virker som om de er bange for at tage for meget.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-03-01 22:07

> Hej Sabina

> Nu er det dog ikke lige en frisør shampoo/balsam, men en til knap 25
kr.
> for 500 ml.

må jeg være så fræk at spørge hvad det er for en??? og om du farver
eller lignende??

> [...]
> Jeg synes det er svært at få frisøren til at tage nok af længden, det
> virker som om de er bange for at tage for meget.

hvem siger at det ikke netop er det de er???
jeg kvier mig da også når der kommer en pige ind med rigtig langt
hår.... hvis de siger tag det er er nødvendigt så vil jeg som regel også
foreslå ca 3 cm..... hvis det er rigtig smadret ca 4-5.... men mit
udgangspunkt er altid at jeg spørger hvor meget hunmener der skal af...
og så foreslår jeg et eller andet bagefter... man prøver jo at finde
frem til det kunden ønsker...... og hellere foreslå for lidt med en
langhåret pige og hun så siger "mere" end at foreslå for meget og hun
bare siger "ja ja" og så bliver ked af det og aldrig kommer igen....

mange langhårede piger har jo kæmpet for at få det langt.... det har vi
liggende i baghovedet......
giver det mening???

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 20-03-01 22:24

> må jeg være så fræk at spørge hvad det er for en??? og om du farver
> eller lignende??

Den hedder Aloe Vera fra St. Ives - valgte den for flere år siden, efter
en "rene ord for pengene"-udsendelse, hvor den vist lå på en tredjeplads
over miljøvenlige og reele shampoer... De to bedre shampoos kunne jeg
ikke huske navnene på.

Jeg farver håret 4-5 gange om året, de sidste to gange med
henna/kaffegrums-blanding fra bodyshop, før det var det noget i retning
af country colors ell. lign...
Føn er max en gang hver 14. dag, vasker hår næsten hver dag, bruger
yderst sjælden gel, styling ell. lign.
Går som oftest med hestehale, men også ret tit slået ud.

> mange langhårede piger har jo kæmpet for at få det langt.... det har vi
> liggende i baghovedet......
> giver det mening???

jepser - det giver mening - de fleste er nok mere ømme over deres hår
end jeg er... Jeg har da engang, efter at have groet håret i 3 år, fået
det klippet i lidt kortere en skulderlængde, og en uges tid senere en
hårtimmer til 12 mm ;)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-03-01 22:35

> [...]
tredjeplads
> over miljøvenlige og reele shampoer... De to bedre shampoos kunne jeg

nu kender jeg ikke selve produktet men hvis du har været glad for den så
er det jo reelt det eneste der tæller*S*

> Jeg farver håret 4-5 gange om året, de sidste to gange med
> henna/kaffegrums-blanding fra bodyshop, før det var det noget i
retning
> af country colors ell. lign...

henna kan godt have en "silikonelignende" effekt på håret...... dvs at
det "fylder " hårtrået op med de fine fine hennakorn.....
forestil dig at skællene på håret er lige som fiskeskæl... jo mere slidt
håret bliver ( af farve, føn, ælde) jo mere "stritter" disse skæl......
hennaen ( og silikonen) lægger sig så i skællene og gør overfladen
glat... og derved får man den "sunde" fornemmelse i håret som en balsam
kan give.....

> Føn er max en gang hver 14. dag, vasker hår næsten hver dag, bruger
> yderst sjælden gel, styling ell. lign.
> Går som oftest med hestehale, men også ret tit slået ud.

jeg kan forestille mig at det er ret slidt indenunder... den aller
inderste passe ( de nedeste 2 cm nede i nakken) at spidsen af den er ret
slidt og kortere end det der falder udover.....
det sker når håret stryger henover skuldrene..... hver gang du drejer
ansigetet så svinger håret jo henover tøjet og det slider.....
det skulle sagtens kunne tåle at du vasker det hver dag........ og jo
sjældnere du føner jo bedre.... men med langt hår skal man også passe på
med at sætte det op mens det er vådt.... hvis man gør det hver dag og
det faktisk aldrig når at blive helt tørt kan håret gå i
forrådnelse..... lige som et håndklæde der er vådt hele tiden og klumpet
sammen i en bunke.....

> [...]
fået
> det klippet i lidt kortere en skulderlængde, og en uges tid senere en

hmmm.. hvis du nu kom ved den samme frisør hver gang ( og vedkommende
kunne huske dig) ville vedkommende jo også vide at du ikke er videre øm
over dit hår... det er altid sværere når man kommer ved forskellige og
når der går lang tid imellem....

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 21-03-01 17:32

> henna kan godt have en "silikonelignende" effekt på håret...... dvs at
> det "fylder " hårtrået op med de fine fine hennakorn.....

Det kan godt være det fungerer lidt ala silicone - men det virker meget
mildere end de almindelige hårfaver du køber i supermarkeder. Håret er
knapt så tørt, ikke så filtret og ikke nær så spaltet...
Og så slipper du også for dråben der farver nakken eller lugten der er
gevaldig streng ;)

> jeg kan forestille mig at det er ret slidt indenunder... den aller
> inderste passe ( de nedeste 2 cm nede i nakken) at spidsen af den er ret
> slidt og kortere end det der falder udover.....

Det er det også nu, det er vel omkring 8-9 mdr. siden jeg blev klippet
sidst og det er i høj grad ved at være tiden til det igen ;)

> [...]
> kunne huske dig) ville vedkommende jo også vide at du ikke er videre øm
> over dit hår... det er altid sværere når man kommer ved forskellige og

Bare det var så let - de seneste år har jeg flyttet for meget rundt i
landet til at det kan lade sig gøre, 2 år i Aarhus, 2 år i Slagelse og 1
i København.
Min yndlingsfrisør ligger i Aalborg for det ikke skal være løgn. Den i
Aarhus var heller ikke værst - mens jeg boede i Slg. passede det med at
jeg besøgte venner i Aarhus at jeg lige kunne smutte ind og blive
klippet ;)

Jeg er kræsen når det kommer til valg af frisør. Først skal jeg helst
kunne klippes samme dag som jeg går ind til frisøren. For det andet
gider jeg ikke betale 300 kr. for at få klippet spidser og for det
tredje er jeg kanon genert, hvilket kræver tillid til frisøren, ellers
får jeg ikke sagt hvordan jeg vil have det...
Jeg har det faktisk værre ved at tage til en ny frisør end at tage til
en ny tandlæge ;)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-03-01 19:05

> [...]
> knapt så tørt, ikke så filtret og ikke nær så spaltet...
> Og så slipper du også for dråben der farver nakken eller lugten der er

øøøhhh ja og nej...... du har vist ikke helt forstået det ...... rent
faktisk er hennaen mere invasiv end en almindelig farve..... grunden til
at det er knapt så filtret er jo netop silikone effekten..... at håret
bliver "fyldt op"...... det er også det der gør at farver du med henna
mange gange kan det være totalt umuligt at få en anden farve i.... og
henna har ofte tendens til at blive meget farvetung ( dvs at spidserne
bliver mørkere og mørkere for hver gang du farver det)
hennaen kan "brænde" sig fast på håret hvis du forsøger at trække det af
igen..... så alt i alt synes jeg ikke at henna er en skide god farve....
( du har ret i at det bliver flot... men det er igen den effekt det har
med de supersmå fine korn der fylder håret op)
du vil få samme effekt med en rigtig farve hvis du sørger for at bruge
en god kur med jævne mellemrum.... og samtidig undgår du alle de
negative effekter af hennaen på sigt......

)

> [...]
> får jeg ikke sagt hvordan jeg vil have det...
> Jeg har det faktisk værre ved at tage til en ny frisør end at tage til

det er også et meget personligt valg.............. hvia man ikke kan
stole på sin læge, sin tandlæge og sin frisør hvem kan man så stole
på???
det er dog langt de færreste frisører der i dag har en "spids
pris"...... og det af den simple årsag at det vel i bund og grund er
ligegyldigt om man tager en eller ti cm.... man skal gennem hele håret
alligevel og det tager den samme tid...... og det er tiden man betaler
for.....
frisører er håndværkere.... der er jo ingen der broker sig over at det
koster 4-500 kr i timen for en tømrer eller en murer..... men en
frisør??? der brokker folk sig sku altid over prisen også selvom det
er meget mere præsisions arbejde....

Fra : Ulla

Dato : 20-03-01 14:08

Hvis nu du var en pige ville jeg sige at du skal holde op med at tage
p-piller.....

Indtil for ti år siden, har jeg altid haft kraftigt, tykt, krøllet hår,der
skinnede, selv i regnvejr. Langsomt forandrede mit hår sig, egentlig uden at
jeg opdagede det. Ca. 1½ år efter jeg begyndte at tage p-piller fik jeg min
første permanent, så jeg kunne kende mig selv igen. Mit hår var blevet
tyndt,fladt, kedeligt og klaskede sammen for et godt ord. Siden da er det
kun blevet værre og værre. Ikke en eneste gang faldt det mig ind at det
kunne være p-pillerne. -For et par måneder siden opdagede jeg at jeg var ved
at få små korte hår i nakken, og nu er de ca. 6 cm lange. Og underligt nok
er det også ca. et halvt år siden jeg holdt op med at tage p-piller... -Jeg
tog en snak med min frisør sidst jeg var afsted og hun sagde at jeg har små
korte hår, fint fordelt over hele min hovedbund. Hun sagde også at
hormonforandringer kan forandre håret (gravide der taber håret etc.).
Indtil nu har jeg altid, lidt spøgende, sagt at min mand, istedet for at
give mig grå hår, simpelt hen har udslidt mit hår.... Det gør jeg ikke mere.
Jeg tror det er p-pillerne der har ødelagt det, og nu venter jeg spændt på
om ikke også mine elskede krøller kommer igen engang med tiden. Det ville
være lidt sjovt....

--
Med Venlig Hilsen Ulla

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-03-01 19:31

"Ulla" <ullaogasger@mobilixnet.dk> wrote in message
> [...]
spændt på
> om ikke også mine elskede krøller kommer igen engang med tiden. Det

din frisør har helt ret.... hormonelle forandringer har en enorm
indflydelse på visse kvinders hår..... også på drenge selvom det ikke er
vildt udtalt.... deres hormoner går jo somregel kun amok en gang i deres
liv.... i puperteten....
kvinder derimod påvirkes først af puperteten.... ( den første menses)...
så af graviditeter..... både før under og efter ser nogle
forandringer..... og til sidst af overgangsalderen.....
det at de taber håret kan være en af påvirkningerne..... den jeg dog har
set mest til i mit fag er at de får krøller...... nogle får det under
en graviditet..... nogle får dem efter fødslen når de er færdige med at
amme.... og nogle igen får det når de rammer overgangsalderen.....
jeg tror godt du kan forvente at få en smule af din hårpragt tilbage...
men når du er så letpåvirkelig kan du også forvente at der igen vil ske
forandringer når du skal til at have børn og lignende.....
nogle kvinder er meget påvirkede af det og andre ( som undertegnede) er
slet ikke....