Peder Kold (1771-1842), fiskeudreder i Nib~
Fra : Jan Tuxen

Dato : 19-02-03 22:21

Er der nogen, som kender til børn af
Peder Kold, f. 16 okt 1771, Løgstør, død 3 mar 1842, Nibe.
Fiskeudreder og sildesalter i Nibe, agent og forligskommissør. Han var
gift
(1) m. Ane Christensdatter Kjørdrup, f. 15 aug 1765, Nørklit i Vester
Hanherred, død 14 maj 1826.
(2) 22 sep 1826 m. Mette Kathrine Holm, f. 22 dec 1804, Aggersborg,
død 14 nov 1874.

--
Jan Tuxen
mailto:jan.tuxen@get2net.dk

Fra : Krabsen

Dato : 19-02-03 22:48

Nej, men man kan vel kun nyde stillingsbetegnelsen 'Fiskeudreder'. Gad vide,
hvad han lavede. Pillede de fisk ud, der var viklet ind i garnet? Udredte
trådene, hvis to fiskere var kommet op at toppes om en sild?

Der er mange muligheder for en fantasifuld hjerne

mvh
Krabsen

Fra : Jan Tuxen

Dato : 20-02-03 18:29

On Wed, 19 Feb 2003 22:48:10 +0100, "Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote:

> [...]
>trådene, hvis to fiskere var kommet op at toppes om en sild?
>
>Der er mange muligheder for en fantasifuld hjerne

Jeg må først krybe til korset og indrømme, at manden var
fiskeriudreder, ikke fiskeudreder.
Iflg. min gamle Salmonsen var udredning det beløb, som forskudsvis
udbetaltes til et skibs besætning ved et togts begyndelse.
Et kvalificeret gæt er vel, at han stod for udbetaling af forskud til
mandskabet på fiskebådene.
Måske ikke den mest spændende forklaring, men givetvis et betroet job.
--
Jan Tuxen

"Topposting!"
"What is the single most irritating thing on Usenet?"

Fra : Hans Chr. Baagøe

Dato : 21-02-03 02:25

Jan Tuxen wrote:

> [...]
> Hanherred, død 14 maj 1826.
> (2) 22 sep 1826 m. Mette Kathrine Holm, f. 22 dec 1804, Aggersborg,

Jeg ved ikke, om han eventuelt kan være fader til Niels Pedersen Kold,
der blev viet i Bejstrup kirke i 1819 med enken eller fraskilt hustru
efter Frands Rasmussen Schade, Mette Andersdatter. Det er ind til videre
ikke lykkedes mig at finde hans fødsel. I givet fald er der formodentlig
også en søn Christen, der også var bosat i Bejstrup i 1819. Niels
Pedersen Kold blev senere gårdejer i Husby i Kettrup sogn. Ud fra FT1845
skulle hans fødselsår være 1787 og stedet Kettrup sogn, men er indtil
videre forgæves søgt i området.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : K. Thidemann

Dato : 24-02-03 19:39

On Fri, 21 Feb 2003 02:25:29 +0100, Hans Chr. Baagøe
<hcb@post1.tele.dk> wrote:

>Jeg ved ikke, om han eventuelt kan være fader til Niels Pedersen Kold,
>der blev viet i Bejstrup kirke i 1819 med enken eller fraskilt hustru
>efter Frands Rasmussen Schade.

Hvis det har interesse.

Schades Gaard - Beistrup
Gienpart

Til Forvalter Schades Gaard i Beistrup Bye, Beistrup Sogn,
Øster Han Herred, Hiørring Amt, staar???? for Aggger og
Engs Hartkorn 3 Td 5 Sk 1 Fr 1 al., efter opmaaling
med kieden, er Agerjord 208,182 [] al., 261,613, reduceret
til 10 imod 8te, hvilke efter Eierens begiering
er ansadt til parseller, saaledes

Specielle Summer Summer Parsel-
[] maal Reduc. m. for enhver parsell lernes
[] maal [] maal
Mvj
k.thidemann@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/thidemann/

Fra : Hans Chr. Baagøe

Dato : 24-02-03 23:28

> Hvis det har interesse.
>
> Schades Gaard - Beistrup

Jo, det har naturligvis interesse, idet der er lidt uklarhed om hvor
Frands Schade har været efter tiden på Grauballegård. Ved vielsen i 1811
er han dog på Thaarupgård formodentlig i Han Herred. I 1815 er han på
Skjerpinggård i Kettrup sogn. I 1819 er hans hustru blevet gift med
Niels Pedersen Kold og bosat i Bejstrup.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : K. Thidemann

Dato : 25-02-03 20:26

On Mon, 24 Feb 2003 23:27:53 +0100, Hans Chr. Baagøe
<hcb@post1.tele.dk> wrote:

>Jo, det har naturligvis interesse

Har sendt dig en direkte e-mail med mere materiale

Mvh
Ketty Thidemann