Ovre ad Skjern kanten til
Fra : Gerda Kernwein

Dato : 15-02-03 15:41

Jeg havde en slægtning (født 1917), der havde en psykisk lidelse, som man
dengang kaldte ungdomssløvsind. Jeg husker, at mine forældre engang fik et
julekort fra ham. Det har nok været omkring 1950. Jeg spurgte dem, hvor
manden boede, og de svarede, at han jo var syg og derfor boede på en slags
plejehjem ovre ad Skjern kanten til. Nogle år senere hørte vi, at han var
død.

Hvor mon det plejehjem (den institution) lå? Jeg har spurgt hos det
lokalhistoriske arkiv i Skjern, men der kendte man ikke noget til det. Nu må
man jo også sige, at "en slags plejehjem ovre ad Skjern kanten til" er en
meget upræcis betegnelse.

Er der mon nogen i gruppen, som kan hjælpe?

Med venlig hilsen
Gerda Kernwein

Fra : Fam. Christensen

Dato : 15-02-03 23:37

Hej Gerda
Ungdomssløvsind svarer nu til dags til diagnosen skizofreni. Da Skjern
refererer til to sogne: Skjern i Vestjylland (ved Skjern å) og Skjern ved
Viborg, vil jeg tro din slægtning har været indlagt på Psykiatrisk Sygehus i
Viborg.
Mange hilsner
Lars

Fra : Fam. Christensen

Dato : 15-02-03 23:49

- Og som et supplement til det jeg skrev for lidt siden, kan jeg tilføje, at
der findes rimeligt omfattende arkivalier hvad angår indlæggelser på
psykiatrisk sygehus. Disse arkivalier er dog sikkert omfattet af 80-års
reglen,
Hilsen Lars
PS: I øvrigt kan det anbefales at opsøge museet på Psykiatrisk Sygehus i
Risskov.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 16-02-03 15:29

On Sat, 15 Feb 2003 23:49:22 +0100, "Fam. Christensen"
<greenstreet@mobilixnet.dk> wrote:

>psykiatrisk sygehus. Disse arkivalier er dog sikkert omfattet af 80-års

Hvis det også er en 100-årsregel eller lenger, ville jeg heller tro at
den kom til anvendelse. Slike saker er så godt som alltid lukket med
lengste sperretid. Og ant. også overfor familien (kanskje spesielt)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-02-03 23:58

"Fam. Christensen" <greenstreet@mobilixnet.dk> skrev Sat, 15 Feb 2003
23:37:19 +0100

> [...]
>Viborg, vil jeg tro din slægtning har været indlagt på Psykiatrisk Sygehus i

Ikke at jeg har noget bedre bud, men jeg har nu aldrig hørt navnet
Skjern omtalt i forbindelse med sanatoriet i Hald Ege.

Det hed i daglig tale bare "Hald" eller ret og slet "han er i Viborg".

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-02-03 00:25

Sat, 15 Feb 2003 23:58:17 +0100, skrev Arne Feldborg:

> [...]
>Skjern omtalt i forbindelse med sanatoriet i Hald Ege.
>
>Det hed i daglig tale bare "Hald" eller ret og slet "han er i Viborg".

Det der i dag hedder Viborg Øst, ligger ved søerne og det er der "de
tossede" er og har været i mange år, men har dette hospital historisk
noget med Hald Ege at gøre? Ikke mig bekendt.

Sindsygeanstalten i Viborg blev i sin tid (1877) indrettet i den gamle
straffeanstalts bygninger (hvor de så end lå?).

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bent Fleron

Dato : 16-02-03 01:57

Arne Feldborg wrote:

> Ikke at jeg har noget bedre bud, men jeg har nu aldrig hørt navnet
> Skjern omtalt i forbindelse med sanatoriet i Hald Ege.

Som dreng arbejdede jeg en gang på en gård (sommerjob) i Kistofte nær
Sakskøbing. På gården var en fodermester som var rar, temmelig enfoldig
og meget harmløs men lidt til en side. Han var egentlig tilknyttet
plejehjemmet i Sakskøbing, men fik kost/logi og lommepenge på gården
hvor han arbejdede i adskillige år.
Så det er jo ikke sikkert at ham du eftersøger *opholdt* sig på et
plejehjem.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-02-03 00:05

Sat, 15 Feb 2003 23:37:19 +0100, skrev Fam. Christensen:

> [...]

>Viborg, vil jeg tro din slægtning har været indlagt på Psykiatrisk Sygehus i

Skjern sogn ved Viborg ligget så langt fra Viborg, at jeg umuligt kan
forestille mig dette som reference. Hospitalet ligger i Viborg by.

En anden mulighed er Psykiatrisk Hospital i Hvid(d)ing, men da det
ligger lige syd for Ribe, er det jo også temmelig langt væk fra
Skjern, men dog mere sandsynligt, hvis perspektivet er set fra
København/Sjælland, synes jeg.

Der findes ganske vist noget der hedder Rosengården i Skjern, men det
er ikke mere end 10-12 år gammelt.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Leif Sepstrup

Dato : 16-02-03 15:23

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> København/Sjælland, synes jeg.
>
> Der findes ganske vist noget der hedder Rosengården i Skjern, men det

Rosengården i Skjern har tidligere været Børnehjem, men blev for nogle år
siden omdannet til bofællesskab for personer med psykiske problemer.
Jeg er ikke klar over hvornår det startede som børnehjem, men har virket som
sådan fra før 1925.

Leif Sepstrup
http://www.sitecenter.dk/sepstrup

Fra : Børge Askholm

Dato : 16-02-03 09:53

"Gerda Kernwein" <g.kernwein@mail.tele.dk> wrote in message

> plejehjem ovre ad Skjern kanten til.

En anden mulighed er at du hørte/husker forkert eller at udsagnet var
forkert. I Gjern er/var der et privat plejehjem hvor bl.a. Knut Hamsuns ene
datter boede (hun var vist heller ikke ganske ordinær). Plejehjemmet var
ejet af en vis fru Bach eller Bak.

Men mit bud kan være lige ad Hampen til. Det var blot min første
indskydelse.

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-02-03 10:11

Sun, 16 Feb 2003 09:53:01 +0100, skrev Børge Askholm:

> [...]
>forkert. I Gjern er/var der et privat plejehjem hvor bl.a. Knut Hamsuns ene
>datter boede (hun var vist heller ikke ganske ordinær).

Ingen i familien Hamsun var ganske ordinære. Datteren Cecilie boede
ganske rigtigt på Gjern-egnen, men jeg har bare aldrig rigtig vidst
hvor eller hvorfor. Min kones biologiske far, Vilhelm Gjernhammer,
plejede en del forbindelse med Knut Hamsun og Cecilie kom da også ofte
i det Gjernhammerske hjem i Holmstol.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Gerda Kernwein

Dato : 18-02-03 22:12

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m6lu4vg8h6l2pa99rk098a4ce213ik17ku@4ax.com...

> [...]
> hvor eller hvorfor. Min kones biologiske far, Vilhelm Gjernhammer,
> plejede en del forbindelse med Knut Hamsun og Cecilie kom da også ofte

Mange tak til alle for gode svar

Venlig hilsen
Gerda Kernwein