hvem er ?
Fra : Clauz

Dato : 13-02-03 17:43

Hej NG
her et lille spørgsmål, nederst stå
maren sophie henningsdatter som enke og husmoderen moder
men hvem er hun moder til ? er det Ane Cathrine Pedersdatter
eller Johanne Margrethe Jensdatter er der nogen der har et bud på det

Frederiksborg, Strø, Lille Lyngby, Store Lyngby by, , et hus, 4, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Rasmussen, 42, Gift, , husmand dagleier og husfader, her i sognet
Ane Cathrine Pedersdatter, 41, Ugift, , hans kone ( Niels Rasmussen), her i
sognet
Sidse Kirstine Nielsdatter, 14, Ugift, , deres barn ( Niels Rasmussen), her
i sognet
Peder Nielsen, 11, Ugift, , deres barn ( Niels Rasmussen), her i sognet
Ane Marie Nielsdatter, 7, Ugift, , deres barn ( Niels Rasmussen), her i
sognet
Karen Margrethe Nielsdatter, 4, Ugift, , deres barn ( Niels Rasmussen), her
i sognet
Caroline Nielsdatter, 1, Ugift, , deres barn ( Niels Rasmussen), her i
sognet
Peder Hansen, 26, Gift, , Dagleier og husfader, Ølsted
Johanne Margrethe Jensdatter, 23, Gift, , hans kone ( Peder hansen), Ølsted
Ellen margrethe Pedersen, 4, Ugift, , deres barn ( Peder Hansen), her i
sognet
Jens Pedersen, 2, Ugift, , deres barn ( Peder Hansen), her i sognet
Maren Sophie Henningsdatter, 61, Enke(mand), , Aftægts enke husmoderens
Moder, kjøbenhavn

MVH Claus Nielsen

Fra : Steen Jensen

Dato : 13-02-03 18:27

Hej Claus.

I FT1845 tror jeg at hun er opført som Hemmingsdatter, se følgende husstand:

Frederiksborg, Strø, Lille Lyngby, Storelyndbye By, som er henlagt til
Ølsted Skoledistrict, , et Huus, 1, FT 1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Ane Lisbeth Larsdatter, 29, gift, , lever af sin Jordlod, Manden er i
Kongens Tjeneste, Lille Lyngby sogn, Fborg amt
Hans Olsen, 7, -, , deres Børn, Gørløse sogn
Jens Hemmingsen, 4, -, , deres Børn, Lille Lyngby sogn, Fborg amt
Maren Sophie Hemmingsdatter, 2, -, , deres Børn, Lille Lyngby sogn, Fborg
amt
Maren Sophie Hemmingsdatter, 57, enke, , Aftægtskone, Huusfaders Moder,
København
Christian Jensen, 25, gift, , Indsidder, Væver, Ølsted sogn
Maren Hansine Madsdatter, 21, gift, , hans Kone, København
Ane Marie Sophie Christiansdatter, 2, -, , deres Datter, Strø sogn

Mvh
Steen Torben Jensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-02-03 19:43

"Clauz" <fonz@on.dk> skrev Thu, 13 Feb 2003 17:43:24 +0100

> [...]
>men hvem er hun moder til ? er det Ane Cathrine Pedersdatter
>eller Johanne Margrethe Jensdatter er der nogen der har et bud på det

For mig at se er det to forskellige husstande (eller to familier i samme
husstand). Så hun må høre til den sidste husstand og altså være mor til
Johanne Margrethe Jensdatter.

Sognet er ikke indtastet for 1834 og 1840, hvor man jo ellers kunne
forvente at finde hende med mand og børn.

Men det kunne meget vel være hende her i 1801:

;Lille Lyngby - 1801, Meløse Bye, 62. Familie
420; Hemming Bruus; 40; gift, 1; Husbonde / Afbygger med Jord
421; Cathrine Rasmusdatter; 42; gift, 1; hans Kone
422; Maren Sophie Hemmingsdatter; 13; -; deres Datter
423; Christian Michelsen; 7; -; Mandens Brodersøn

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Gamst

Dato : 13-02-03 19:34

> [...]
> Jens Pedersen, 2, Ugift, , deres barn ( Peder Hansen), her i sognet
> Maren Sophie Henningsdatter, 61, Enke(mand), , Aftægts enke husmoderens

Hun nævnes efter sidste ægtepar og må så være Johanne Margrethe Jensdatters
mor, det passer også godt sammen med at hendes søn Hemming Jensen kalder sin
søn nr. 2 for Jens Hemmingsen se folketællingen 1845 Frederiksborg, Strø,
Lille Lyngby, Storelyndbye By.

Venlig hilsen

Arne Gamst

Fra : Niels Fredensborg Lu~

Dato : 13-02-03 22:11

Selv om der foreløbig er 3 bud på, at Maren Sophie Henningsdatter
skulle være mor til Johanne Margrethe Jensdatter, så er jeg ikke
enig. Maren (og måske hendes mand) har indgået en aftægtskontrakt
om gården, og da Johannes mand er daglejer, så har han næppe
været den nye gårdejer. Sandsynligvis er den nuværende gårdejer
Niels Rasmussen den, som hun har indgået aftægtskontrakten med,
og hans kone Ane Cathrine Pedersdatter dermed datter af Maren.

Niels Fredensborg Lund

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-02-03 23:57

"Niels Fredensborg Lund" <nilu@get2net.dk> skrev Thu, 13 Feb 2003
22:11:07 +0100

> [...]
>Niels Rasmussen den, som hun har indgået aftægtskontrakten med,
>og hans kone Ane Cathrine Pedersdatter dermed datter af Maren.

Det kan du meget vel have ret i. Men det er (mindst) ligeså sansynlig at
aftægten er fra den gård hvor hun bor hos en søn i 1845.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Ole Dorch

Dato : 13-02-03 23:34

> [...]
> men hvem er hun moder til ? er det Ane Cathrine Pedersdatter
> eller Johanne Margrethe Jensdatter er der nogen der har et bud på det

FamilySearch har følgende bud:

IGI Individual Record FamilySearch™ Search Results | Download | Pedigree

Johanne Margrethe Jensen
<Female>

Event(s):
Birth: 09 JUL 1827 Stora Havdse, , Soro, Denmark

Parents:
Father: Jens Hansen
Mother: Maren Sofie Hemmingsen Hansen

Source Information:
Film Number: 1239605
Page Number: 240
Reference number: 7280

27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Det beskrevne stednavn er sikkert fejlagtigt: der skulle nok have stået:
Store Havelse ( ved Ølsted) Frederiksborg Amt. Isåfald passer alle
"brikkerne" vist?

M.v.h.
Ole Dorch

Fra : Claus

Dato : 14-02-03 00:11

Jeg vil sige mange tak for jeres besvarelser

MVH Claus Nielsen