Så ska' vi til Fyn :-)
Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-02-03 10:05

En af mine forfædre var musketer i Det Delmenhorstske Geworbene
Regiment. Hans navn staves stort set forskelligt i de arkivalier jeg
har fundet ham i, men af varianter kan nævnes: Ernel Lair, Er Nel Air,
Ernest Læhr, Aines L'Air. Jeg har nu i nogle regimentsstampapirer i
Norge (her lå regimentet nemlig før det kom til Danmark) fået
fastslået, at han var franskmand af fødsel. I 1769 og 1771 får han
uægte børn med enken Ellen Larsdatter.

Regimentet blev i 1774 forlagt til Danmark og efter en omgruppering i
1776, kom 3 kompanier til at ligge i Nykøbing Mors, hvor han
besvangrede Maren Olesdatter ikke mindre end tre gange. Sønnen, Ernst
Læhr, var den eneste af de tre der nåede voksenalder, så vidt vides.

I 1785 blev regimentet forlagt til Fyn og skiftede navn til Fynske
Geworbene Regiment, for endeligt at blive opløst i 1789 og mandskabet
indgik derefter i det der senere blev Prinsens Livregiment.

Når han var så viril i både Trondhjem og Nykøbing, er det jo en
nærliggende tanke, at han også har været på damejagt på Fyn. Da
sådanne eventuelle fynske poder er halvsøskende til min Ernst Læhr,
har disse jo min naturlige interesse.

Er der nogen der er stødt på børnefødsler på Fyn, hvor faderen er
angivet som musketer, geworben soldat, katolik, franzos eller
lignende og hvor navnet ligner det ovenfor anførte i tiden fra 1785 og
nogle år frem?

Hvordan kommer jeg videre? Jeg har søgt på nettet og i DDD efter alle
varianter af navnet, men finder kun de indførsler jeg kender på Mors,
men der kan jo være stavevarianter jeg ikke har taget højde for. Nu
ved jeg ikke i hvilket omfang soldater overhovedet er talt med i 1787,
men det kunne da være spændende hvis nogen gider kigge.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-02-03 18:58

Thu, 13 Feb 2003 10:05:03 +0100, skrev Kurt Hansen:

> [...]
>angivet som musketer, geworben soldat, katolik, franzos eller
>lignende og hvor navnet ligner det ovenfor anførte i tiden fra 1785 og

Jeg har lige fundet oplysninger om, at regimentet var dislokeret med 6
battailloner i Nyborg og 6 battaillioner i Svendborg. Så er der lidt
mere konkret at gå efter.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-02-03 20:06

Thu, 13 Feb 2003 18:58:01 +0100, skrev Kurt Hansen:

>Jeg har lige fundet oplysninger om, at regimentet var dislokeret med 6
>battailloner i Nyborg og 6 battaillioner i Svendborg. Så er der lidt
>mere konkret at gå efter.

Det er naturligvis noget vrøvl. Der må være tale om kompanier og ikke
battaillioner

Venlig hilsen
Kurt Hansen