Hjælp til tydning af kirkebøger
Fra : Michael Schneiders

Dato : 04-02-03 20:57

Hej NG

Jeg har brug for hjælp til tydning af kirkebøger.
Jeg har lagt billederne ud på min hjemmeside
http://www.villestofte.dk/billeder.htm

På Forhånd Tak

Michael Schneiders

Fra : Ivan jensen

Dato : 04-02-03 21:21

"Michael Schneiders" <msc@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg har brug for hjælp til tydning af kirkebøger.
> Jeg har lagt billederne ud på min hjemmeside
> http://www.villestofte.dk/billeder.htm

Til nr 1:

Barnet hedder Trine, og forældrene hedder Hans Johnsen og Maren
Mikkelsdatter.
Faddere: Ole Pedersens Kone fra J???? i Grindsted Sogn.
Jens Nielsen af Askier?
og Kone
Gaardmand Jens Hansen, ibid:
Ungkarl Jens Johnsen fra Stenderup i Ondsager Sogn.
(Jeg er ikke så sikker på stednavnene. Denne landsdel er mig ikke særligt
velkendt!).

Til nr. 2:
Nej, jeg kan heller ikke se datoen! For der står Eodem Die, hvilket betyder
: samme dag, underforstået som den foregående indførsel i krikebogen. Så du
må kigge på begivenheden ovenover.

Til nr. 3:
Houle Jacobsen er begravet den 2. søndag i faste. Det var den 1 Marts. Han
er nok død omkring den 24. feburar, men det er ikke angivet.

Iøvrigt;er der nogen der har et bud på, hvor tilnavnet Houle kommer fra;
hvad det betyder?
Jeg har et tilfælde i Sønder Djurs, hvor f.eks. faderen hedder Houle Jens og
børnene Houle Niels osv. Sommetider angives, at de bor i Houlehuuset.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-02-03 01:13

"Ivan jensen" <ij@oncable.dk> skrev Tue, 4 Feb 2003 21:20:59 +0100

>Faddere: Ole Pedersens Kone fra J???? i Grindsted Sogn.

Muligvis Jerrelund.? - der er en lokalitet der hedder Jerrig på de
kanter.

>Jens Nielsen af Askier?

Askjer.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Nielsen

Dato : 04-02-03 21:36

Hej Michael.

Her er det meste af det:

Nr. 1: Hun hedder Trine.
Forældrene er gaardmand Hans Johnsen i Askjer Hustru Maren Mikkelsdatter.
Fadderne er:
1) Ole Pedersens kone fra Jar--lund, Grindsted sogn
2) Jens Nielsen af Askjer
3) og kone
4) gaardmand Jens Hansen ibid.
5) ungkarl Jens Johnsen fra Stenderup i Andsager sogn.

Nr. 2: Datoen er Eodem Die = samme dag.

Nr. 3: 2. søndag i Faste, den 1. marts.

Venlig hilsen
Arne Nielsen