Nørboet hvor er det?
Fra : Michael Schneiders

Dato : 03-02-03 20:56

Hej NG

Jeg er stødt på et sted der hedder Nørboet i forbindelse med Lønborggårds
Fæsteprotokol 1742-1820 er der nogle der ved hvor det kan være?

fol.83 Jacob Nielsen, født i Nørboet fæster den gård i Toftum som Christen
(Haslesen) sidst beboede, 5210 Htk. 23.5.1745

På forhånd Tak

Michael Schneiders

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 04-02-03 09:01

Der er et område i Lønborg Sogn kaldet Bøel, det kunne være den
nordlige gaard der - -
Men tag en tur på biblioteket og få fat i de to små bøger Knud Nielsen
har skrevet om sognet, jeg tror, at den ene hedder "Gårde og steder i
Lønborg Sogn", han har stedbetegnelserne og matrikelnumrene med (og
fæsterne).
mvh Bent Skaarup Pedersen

Fra : Michael Schneiders

Dato : 04-02-03 17:44

Hej Bent.

Tusind Tak det vil jeg gøre.

Hilsen
Michael Schneiders

Fra : Toke Nørby

Dato : 04-02-03 21:31

"Michael Schneiders" <msc@adslhome.dk> wrote:

>Jeg er stødt på et sted der hedder Nørboet i forbindelse med Lønborggårds
>Fæsteprotokol 1742-1820 er der nogle der ved hvor det kan være?

Der findes kun eet eneste Nørbo (1612 Nørboe) i Trap Danmark (og
postadressebogen fra 1875) og det er en gård, Vestervig sogn, Refs
herred, Thisted amt.

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : Krabsen

Dato : 04-02-03 21:52

Stednavneregisteret finder også en Nørbo i Vilsted sogn i Vesthimmerland -
men så er vi nok langt fra Lønborggård..

mvh

Krabsen

p.s. og et Nørbork i Nørre Bork, Ringkøbing amt - måske lidt tættere på..

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-02-03 01:13

"Michael Schneiders" <msc@adslhome.dk> skrev Mon, 3 Feb 2003 20:55:59
+0100

>Hej NG
>
>Jeg er stødt på et sted der hedder Nørboet i forbindelse med Lønborggårds
>Fæsteprotokol 1742-1820 er der nogle der ved hvor det kan være?

Er du sikker på du læser rigtigt.?

Der findes jo et kendt sted kaldet Boel eller Bøel i det område, og
Nørre Bøel ligger lige lidt nordøst for Lomborg - ca. midt mellem
Lomborg og Kyvling.

--
mvh, A:\Feldborg