Digitale Kilder
Fra : Palle Kvist

Dato : 02-02-03 21:35

Her på det seneste har der været en livlig debat i gruppen om hvordan en
linksamling til indtastet, -scannet materiale etc. kan administreres.
I de sidste par måneder er vi en lille gruppe, der har arbejdet med en
hjemmeside til, på en overskuelig måde, at håndtere disse kilder.
Siden er principielt bygget op som kirkebilledesiden.
Det er muligt at klikke sig igennem et hirakisk system: amt/herred/sogn.
Da sytemet er nyt, er der naturligvis ikke så mange links, pt. (Se evt.
eksempler på indtastede kilder i Maribo amt, Lollands Nørre og Sønder
herred).
Brug siden - tilmeld jeres links.
http://www33.brinkster.com/digitalekilder/

Mvh Niels-Bjarne Kristensen og Palle Kvist

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 02-02-03 21:48

Sun, 02 Feb 2003 21:35:03 +0100 skrev Palle Kvist:

> http://www33.brinkster.com/digitalekilder/

Virkeligt godt web-sted!!!
Lækkert med automatisk upload af links.

Har I (planlagt at indføre) en automatisk scanning
af ugyldige links ?

Og så en detalje:

Jeg ser I har en længere række kildetyper,
som kan placeres i et sogn/herreds/amt hiearki.

Det synes jeg er en god ide.

Men gods-arkivalier går jo ofte på tværs af denne opdeling.

Hvordan synes I bedst det skal håndteres?

(Man kunne måske henføre godsarkivalierne til det
sogn, hvor godset ligger).

Mere garvede slægtsforskere kan måske også pege på
andre kildetyper, der mangler en definition af hvor
de skal hen (Danske kancelli som eksempel).

Men det er vist småtings-afdelingen.

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Palle Kvist

Dato : 02-02-03 22:13

Placering af godsskifter.
Jeg har anbragt et par stykker under herred (Maribo amt, Lollands sønder
herred), da det jo dækker flere sogne i herredet, det kunne hvis ønskeligt
placeres under flere herreder eller sågar under amt.

Der bør laves et system der rydder op i døde links.
Der er sikkert også andre ting der ville være rart at have.

Der kan tilføjes flere kildetyper, hvis behovet opstår.

Mvh Palle Kvist

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 02-02-03 22:57

Sun, 02 Feb 2003 22:13:06 +0100 skrev Palle Kvist:

> [...]
> herred), da det jo dækker flere sogne i herredet, det kunne hvis
> ønskeligt placeres under flere herreder eller sågar under amt.

OK.

> Der bør laves et system der rydder op i døde links. Der er sikkert også
> andre ting der ville være rart at have.

Jeg synes i al sin enkelhed at det er et genialt web-sted.

Et par kommentarer til indtastning af links (tilfoejArkivalie.asp):

Jeg synes det kunne være godt hvis indtastningsiden viser det aktuelle
Sogn og Herred og Amt. Så bliver risikoen mindre for at man sender
sin URL det forkerte sted hen.

Nogle digitaliserede kilder er kun (eller kan kun anvendes som)
registre. Måske kunne I lave en lille knap man kunne trykke på
for at vise at linket (kun) peger hen på et register.

Måske kunne I øge størrelsen på feltet til indtastning af URL, lige
nu kan jeg ikke se hele min URL (43tegn) under indtastningen af den.

Efter indtastning af årstal kan jeg i min browser (mozilla 1.0)
- inden tryk på 'send' ikke helt se alle 4 cifre. Måske skulle
de felter også være en anelse større.

Når man trykker på 'send' kunne det være en god ide hvis jeres
script lige hentede den indtastede URL. Så kan scriptet beklage
sig til indtasteren, hvis linket er ugyldigt - istedet for at
det først skal en tur ind og vende i databasen. Jeg ved ikke om I
også lige kontrollerer den indtastede URL lidt. Der er jo ingen
grund til at et eller andet båt-horn fylder hele jeres fine
web-sted med links til sex.com - folk med den slags web-steder
gør jo alt muligt for at få nogle flere hits.

Og hvis I ikke allerede gør det, kan I måske kontrollere at
'til-året' ikke er mindre end 'fra-året' og måske sætte en
øvre grænse på til-året, f.eks. det indeværende kalenderår,
og måske også en passende nedre grænse for fra-året.

Entusiatiske hilsner,
-Lars Lundin.

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 02-02-03 23:38

Sun, 02 Feb 2003 22:13:06 +0100 skrev Palle Kvist:

> Der kan tilføjes flere kildetyper, hvis behovet opstår.

Der er 'd' i 'Lægdsruller'.

Tingbog, tak - (jeg har links til 5 styks).
Begravelsesprotokol ?

Hvad med nationalt dækkende opslagsværker ?

Der har f.eks. nogle gange på det seneste været spørgsmål til
C. Nyrop: Danske Farvere
- som har en væsentlig mængde information inkl. henvisninger
til samtidige kilder.

Jeg har en digital version af denne bog, som også godt
kunne tænke sig at få besøg via den nye links-database...

Var det på URL-indtastningssiden en ide at have 1 knap til
at vise at link'et indeholder billedmateriale, og en anden
(default aktiv) til et link, der peger på søgbar tekst ?

Den information kunne være nyttig at kunne se på Jeres oversigt.

-Lars Lundin.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-02-03 22:53

"Palle Kvist" <pkv@mail.dk> skrev Sun, 2 Feb 2003 21:35:03 +0100

> [...]
>Siden er principielt bygget op som kirkebilledesiden.
>Det er muligt at klikke sig igennem et hirakisk system: amt/herred/sogn.

Det ser rigtig godt ud. Og muligheden for sætte links både på amts,
herreds og sogneniveau er glimrende. Håber så mange som muligt vil bakke
op om det, så vi kan få oplysningerne samlet på eet sted.

Jeg vil naturligvis lade min side køre et stykke tid endnu, men jeg vil
fluks sætte en henvisning til jeres side. Og jeg vil gerne herigennem
opfordre alle der links hos mig til at tilmelde sig hos jer.

Lige et spørgsmål: Vil i overveje på een eller naden måde at markere de
grupper og undergrupper hvor der noget.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 03-02-03 09:27

"Palle Kvist" <pkv@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Brug siden - tilmeld jeres links.
> http://www33.brinkster.com/digitalekilder/
>
> Mvh Niels-Bjarne Kristensen og Palle Kvist

Hej Niels-Bjarne og Palle !

Det var dog et vildt flot initiativ - rigtig godt !!!

Rikke og jeg ( www.dis-danmark.dk/kirke )har jo gået og bagt på noget lign.
eller rettere - vi har fra starten af linket til de "Store" - steder og så
overvejet forskelligt med hensyn til de mange rigtig gode små steder med
digitale kilder. I har løst problemet på glimrende vis, så vedligeholdelsen
ikke bliver det store problem. Hvad siger I til at vi gensidig linker jeres
"sogne"-sider med vores og vise-versa ? så behøver man kun at gå et sted hen
for at få overblik - og ikke ind 2 steder ?

Med venlig hilsen

Rikke og Thomas

Fra : Palle Kvist

Dato : 04-02-03 12:30

Vi har modtaget en del forslag til rettelser og nye tiltag.
Nogen ting er allerede imlementerede, det er f.ex. nu muligt at indtaste
links til tingbøger og begravelsesprotokoller.
Andre ting vil tage lidt længere tid
- og vi er absolut fortsat modtagelige for ideer.

Siden tegner til succes, vi har fået mange positive tilkendegivelser,
ligesom der har været mange bøsøgende.
Der er også lagt en del links ind - bliv endelig ved med det

Mvh Niels-Bjarne Kristensen og Palle Kvist