Soldater gruppe billede, hvem/hvor??
Fra : Jean Seeberg

Dato : 02-02-03 02:41

Hej

På dk.binare.historie har jeg lagt et soldater gruppe billede, som jeg ikke
ved hvor er fra.
Er der nogen der kan hjælpe, måske ud fra bygningen bagved.
Det er sikkert fra omk 1920-1930.

Hilsen Jean

jean@seeberg.dk

Fra : erik

Dato : 02-02-03 03:31

Nu kan jeg ikke se dit billede og kender intet til uniformer;
men bor du i nærheden af København, så besøg Hærens Bibliotek på Kastellet.
Der er nogle yderst venlige experter, der kan give dig al den hjælp du behøver.

Erik R.N.

Fra : Flemming Nath

Dato : 02-02-03 05:19

On Sun, 2 Feb 2003 02:40:58 +0100, "Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk>
wrote:

> [...]
>ved hvor er fra.
>Er der nogen der kan hjælpe, måske ud fra bygningen bagved.

Jeg er temmelig sikker på, at soldatergruppebilledet er taget på
Livgardens eksercerplads med Rosenborg i baggrunden.

Om det er gardere, der her er fotograferet tør jeg ikke sige - hvad
angår uniformer er jeg novice

Mvh. Flemming Nath

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 02-02-03 10:15

"Flemming Nath" <vw1201@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er temmelig sikker på, at soldatergruppebilledet er taget på
> Livgardens eksercerplads med Rosenborg i baggrunden.

Jeg tror Flemming har ret.
Prøv at se her:

http://www.useit.dk/tourcity_kl2.asp

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 02-02-03 18:57

Hej.

Ja der er ingen tvivl om at det er Rosenborg som Flemming skriver,
fotograferet på modsatte side i forhold til
http://www.useit.dk/tourcity_kl2.asp som Poul henviser til.

"Problemet" er lidt at jeg mener at kunne genkende min far på billedet, men
han var på Langelandsgades kaserne i Århus, men de kan have været på visit i
hovedstaden.

Da billedet som bevist nu er fra København, kan det være farbror da han var
på Baadsmandsstrædes kaserne omk. 1917 (noget med at passe/køre heste, ikke
garder) (har kort fra ham til min faster, med kasernen som motiv, ville
ligge det ud på binaer, men den vil ikke pt.) og genindkaldt omk. 1920, så
det kan jo også være ham, de kan godt minde lidt om hinanden.

Tak for hjælpen og skulle andre have noget mere at tilføje hører jeg gerne
også tak til dem der har svaret andet sted.

Ps. Baadsmandsstrædes kaserne, der er nuværende Kristiania ikke ?

Hilsen Jean

Fra : Flemming Nath

Dato : 02-02-03 19:41

On Sun, 2 Feb 2003 18:56:45 +0100, "Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk>
wrote:

>Ps. Baadsmandsstrædes kaserne, der er nuværende Kristiania ikke ?

Jo.

Mvh. Flemming Nath

Fra : Flemming Nath

Dato : 02-02-03 19:52

wrote:

> [...]
>ligge det ud på binaer, men den vil ikke pt.) og genindkaldt omk. 1920, så
>det kan jo også være ham, de kan godt minde lidt om hinanden.

Billedet er nu åbenbart kommet frem til binær-gruppen alligevel. Som
der står, er det jo Bådsmandstrædes Kaserne, porten i Bådsmandstræde.
Den høje bygning til højre for porten kaldes nu 'Fredens Ark'. Der er
Christianshavns vold, der ses for enden af gaden. Ak ja, de gode gamle
dage!

Mvh Flemming Nath

PS. Må jeg bruge billedet på min hjemmeside http://byenshistorie.dk ?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-02-03 20:42

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> skrev Sun, 2 Feb 2003 18:56:45 +0100

> [...]
>ligge det ud på binaer, men den vil ikke pt.) og genindkaldt omk. 1920, så
>det kan jo også være ham, de kan godt minde lidt om hinanden.

Jeg kan ikke hjælpe dig med det konkrete problem (er dog enig i at det
må være Rosenborg i baggrunden).

Men min far var som værnepligtig ved artilleriet indkvarteret i netop
Baardmandsstræde i 1924-25, og jeg ved at han kom meget på
soldaterhjemmet i Gothersgade (lige overfor Rosenborg og Kongens Have)
og at han også blev fotograferet der. Så måske har det været ret
almindeligt dengang.
Der er ihvertfald mit indtryk at det var et samlingssted for soldater
fra hele København.

>Ps. Baadsmandsstrædes kaserne, der er nuværende Kristiania ikke ?

Det vil jeg da mene.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jean Seeberg

Dato : 02-02-03 19:01

Jo nu fik jeg billedet fra Baadsmandsstrædes kaserne på binaer.

Jean

Fra : Steven

Dato : 02-02-03 19:15

> [...]
ikke
> ved hvor er fra.
> Er der nogen der kan hjælpe, måske ud fra bygningen bagved.

Hvad med en henvendelse til Garderforeningen?
Mon ikke den har lige de oplysninger du søger?

m.v.h.

Steven