Ahasverus Ibsen ca1743
Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 30-01-03 17:41

Hej

Jeg fandt i FT1787 for Vejerslev Sogn, Morsø Sønder Herred, Thisted
Amt følgende forfader:

B2697;9;side 179;Vejerslev Bye;2;;Ahasverus Ibsen;;44;Gift;1;Bonde og
gaardbeboer;;hosbonde;
B2697;10;side 179;Vejerslev Bye;2;;Anne
Christensdatter;;46;Gift;1;;;madmoder;
B2697;11;side 179;Vejerslev Bye;2;;Karen
Ahasverusdatter;;17;Ugift;;;;deres barn;
B2697;12;side 179;Vejerslev Bye;2;;Anna Ahasverusdatter;;11;;;;;deres
barn;
B2697;13;side 179;Vejerslev Bye;2;;Kirsten
Ahasverusdatter;;10;;;;;deres barn;
B2697;14;side 179;Vejerslev Bye;2;;Ib Ahasverusen;;9;;;;;deres barn;
B2697;15;side 179;Vejerslev Bye;2;;Zidsel Ahasverusdatter;;4;;;;;deres
barn;

Efter en kursorisk søgning på Google har jeg fundet frem til at
Ahasverus var navnet på "den vandrende jøde" - en legende om en jøde
der skulle have overværet korsfæstningen af Jesus og overlevedet i
flere århundreder. Det skulle vist være en slags straf for ham.

Men er det et særligt rart navn at give sin søn? Altså at opkalde ham
efter en som er blevet straffet af Gud? Jeg ved ikke så meget om
hvordan folks syn på religion var dengang, så det interesserer mig
noget.

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : PC Jensen

Dato : 30-01-03 18:47

Mikkel Eide Eriksen wrote:

> [...]
> Amt følgende forfader:
>
> B2697;9;side 179;Vejerslev Bye;2;;Ahasverus Ibsen;;44;Gift;1;Bonde og

[snip]

Der er flere endnu, de fleste fra Mors. Der er også nogle norske og
vistnok tyske Ahasverus'er. Usædvanligt, men altså ikke enestående.

> [...]
> der skulle have overværet korsfæstningen af Jesus og overlevedet i
> flere århundreder. Det skulle vist være en slags straf for ham.

Korrekt gengivet, men der er en bibelsk Ahasverus før ham - se Esthers
bog, hvor Esther på et tidspunkt bliver ført til Perserkongen af samme
navn - Ahasverus = Xerxes.

> [...]
> efter en som er blevet straffet af Gud? Jeg ved ikke så meget om
> hvordan folks syn på religion var dengang, så det interesserer mig

Jeg ved ikke hvor kendt den nævnte legende har været, om overhovedet. De
bibelstærke har derimod kendt Ahasverus = Xerxes og så er det jo en stor
og magtfuld person, vi taler om.

PC