Tydning af dåbsattester
Fra : Sogaard

Dato : 23-01-03 01:19

Hejsa, er der ikke nogen eksperter her der kan tyde disse to dokumenter for
mig?
http://users.cybercity.dk/~dsl55563/DAABS1.JPG
http://users.cybercity.dk/~dsl55563/DAABS3.JPG

De er min farfars forældre, og jeg er især nysgerrig efter at få at vide
precis hvad der står i den første.
Jeg fatter minus af det gotiske..

Fra : PC Jensen

Dato : 23-01-03 02:18

Sogaard wrote:

> Hejsa, er der ikke nogen eksperter her der kan tyde disse to dokumenter for
> mig?

> http://users.cybercity.dk/~dsl55563/DAABS1.JPG

Her er et bud, fortrykt tekst på blanketten i parentes, usikker tydning
i skarpe parenteser:

(Impfschein)
(Impfliste) II (No) 40
(Impfbezirk) Stadt Flensburg [Lt:Marién]
Christine Louise Amalie Bönnesen [eller Bonnesen]
(geboren den) 7. Septemb (18)80 (wurde am) 22. Juni (18)8[1]
(zum) ersten (Male) mit (Erfolg geimpft)
(Durch die Impfung ist der gesetzlichen Plicht genügt.)
Flensburg (am) 29. Juni (18)8[1]

         Niemann [?]
         [?] (Arzt)

Oversat/fordansket:
Vaccinationsattest
Vaccinationsliste II nr. 40
Vaccinationsområde Flensborg by [Lt:Marién]
Christine Louise Amalie Bönnesen [eller Bonnesen]
født den 7. september 1880 blev den 22. juni 188[1]
vaccineret for første gang med positivt resultat.
Med vaccinationen er lovens krav opfyldt.
Flensborg den 19. juni 188[1]

> http://users.cybercity.dk/~dsl55563/DAABS3.JPG

Den "halvgotiske" tekst:

Charles [?] Lassen
Søn af [] Vilhelm Sophus Lassen og hustru Nanna Adolphine Mathilde
Jensen er født paa Frederiksberg den 16. (sextende) Marts 1879 (Ni og
Halvfjer... og døbt i Frederiksberg Kirke 13. Juli S.A.
P.S.V. [P.] Glahn Præst

> De er min farfars forældre, og jeg er især nysgerrig efter at få at vide
> precis hvad der står i den første.
> Jeg fatter minus af det gotiske..

PC

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 23-01-03 02:44

Hej!
Jeg har kigget lidt på det første dokument. Det er en vaccinationsattest.
Min tydning af håndskrevet tysk er lidt rusten (!), men følgende kan jeg
læse:

"Impfschein
Impflist No. 40 II
Impfbezirk Stadt Flensburg........ Lt:????????
Christine Louise Amalie Bonnesen
Geboren den 7 September 1880 wurde an 22. Juni 1881
zum (ersten?) Male mit Erfolg geimpft.
Durch die Impfung ist der Gesetzlichen Plicht genügt.
Flensburg am 29. Juni 1881
Niemann
???? Arzt."

"Vaccinationsattest
Vaccinationsliste Nr. 40 II
Vaccinationsområde Flensborg by.....Lt:????????
Christine Louise Amalie Bonnesen
født den 7. september 1880 blev den 22. juni 1881
(første?) gang vaccineret med held.
Med vaccinationen er den lovbestemte pligt opfyldt.
Flensborg den 29. juni 1881
Niemann
???? Læge"

Mvh.
Jens Møller Jensen
Toftlund.

Sogaard <sogaard76@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b0nc94$2sj4$1@news.cybercity.dk...

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 23-01-03 09:29

On Thu, 23 Jan 2003 02:44:29 +0100, "Jens M. Jensen"
<jens.m.jensen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>"Impfschein
>Impflist No. 40 II
>Impfbezirk Stadt Flensburg........ Lt:????????

Der står "St. Marien" - det er et sogn i Flensburg

--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Inger Buchard

Dato : 23-01-03 09:04

"Sogaard" <sogaard76@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://users.cybercity.dk/~dsl55563/DAABS3.JPG
>
> De er min farfars forældre, og jeg er især nysgerrig efter at få at vide

Underskrift: Impf-Arzt