Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
skat eller skattefri..
Fra : Finn Jespersen

Dato : 04-03-03 18:34

Skat eller skattefri?

Jeg har i år 2002 været ansat 4 mdr. i et firma som gik konkurs.(1-8-2002)

I Januar lavede vi Data løn, men da der ikke var dækning,, blev lønnen
aldrig overført til mig, men kontant udbetalt til mig i hånden,,

Herefter blev beløbet på "bilaget" brugt til at kontant udbetale mig min
løn i de omtalte 4 mdr. (enkelte beløb er bankoverført). jeg erfarer nu at
der ikke er betalt skat, ligeledes har jeg heller ikke få en
årsopgørelse.(der er jo ingen til at lave den)

Kan jeg betragte de udbetalte penge som "sorte penge " og naivt afvente en
mindre skat. ????

Eneste dokumentation er bilaget fra data løn..

Finn

Fra : Carsten

Dato : 03-03-03 21:55

"Finn Jespersen" <anguilla@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindre skat. ????
>
> Eneste dokumentation er bilaget fra data løn..

Det er Data løn der indbetaler de sociale ydelser som ATP,SP,AMD,Pension, Feriepenge og
A-Skat m.v. Har der ikke været dækning, har de udtaget stævning mod firmaet, beløbene er
stadig indberettet.
Så glem alt om "sorte penge"

Fra : Leonard

Dato : 03-03-03 22:30

"Carsten" <Land@sunsite.dk> wrote:

>Det er Data løn der indbetaler de sociale ydelser som ATP,SP,AMD,Pension, Feriepenge og
>A-Skat m.v. Har der ikke været dækning, har de udtaget stævning mod firmaet, beløbene er
>stadig indberettet.

Men Dataløn har jo ikke udbetalt noget.
Problemet her ligger mest i, at der ikke findes lønsedler, som jo også
er en kvittering til lønmodtager for at arbejdsgiver har betalt skat
osv.
Om Told & Skat har mulighed for at finde ud af hvor meget der er
udbetalt i løn er uvist, men hvis de finder frem til det, kan de også
kræve skat af beløbet, og så er det op til lønmodtageren at
dokumentere at arbejdsgiver har tilbageholdt skat, ellers er det
lønmodtageren, der skal betale.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : atz10101@hotmail.com

Dato : 14-03-03 14:58

Leonard <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> wrote in message news:<g2i76v4ae877mqoi6050ag2f8vn8dp56qi@4ax.com>...

> [...]
> kræve skat af beløbet, og så er det op til lønmodtageren at
> dokumentere at arbejdsgiver har tilbageholdt skat, ellers er det

Jeg har været i lignende situation, og faktisk er det helt rigtigt som
Leonard skriver. Det er lønmodtagerens ansvar at få dokumentation for
at de penge man modtager - løn er beskattede. Det er en meget benyttet
teknik, idet en virksomhed der er ved at være ilikvid unlader
skattebetaling og dermed sparer en stor post, selvfølgelig med
intention om at betale den så hurtig som muligt, når der er lidt penge
i kassen igen. Problemet er blot hvis virksomheden går konkurs
imellemtiden. Så vil T&S ALTID have hjemmel til at kræve den manglende
skat fra lønmodtageren, hvis denne altså ikke kan bevise at han/hun er
i god tro (har lønseddel).