Mormors kolonihavehus = protestsang
Fra : Morten Lund

Dato : 11-03-03 00:05

Hej gruppe

Jeg husker at jeg for noget tid siden (måske 5 år siden) så en udsendelse i
TV med Erik Clausen, som åbenbart er medforfatter til "Mormors
kolonihavehus". Jeg husker også han sagde, at det oprindeligt var en
protestsang med et ekstra vers.

Vi husker vel alle sangen som totalt rosenrød idyl i mormors kolonihave. Men
det sidste vers skulle så have indeholdt noget om at bulldozere fjerner
kolonihavehusene og betonblokke skyder op istedet.

Nu er det så jeg spørger: Er der andre der har mere information om dette
ekstra vers? Og endnu bedre: Ved om man kan finde en sunget udgave med
dette ekstra vers?

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-03-03 19:06

Morten Lund skrev :
> [...]
>
> Nu er det så jeg spørger: Er der andre der har mere information om
> dette ekstra vers? Og endnu bedre: Ved om man kan finde en sunget

Mormors kolonihave udkom første gang på Clausen & Petersens LP 'I storbyens
favn' i 1978.
Det er en samfundkritisk plade, men at Mormors kolonihave skulle være en
protestsang er nok så meget sagt.
I plade noterne til sangen står der:
"En hyldest til kolonihaven, som de fleste steder i storbyområderne
efterhånden er udskiftet med store grå betonklodser."

Der er 4 vers - ikke noget ekstra vers i forhold til nogen senere udgave.
Tiden er 3:05

Teksten er af Clausen og musikken af Petersen og Eva Madsen sang
Pladen er indspillet feb/mar 1978

Har der været et ekstra vers er det ikke med på pladeudgivelsen.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk