Dansk brød er fornærmende ringe!
Fra : Peter W. Bosse

Dato : 11-03-03 07:34

Interessant læsning! ..

Artikel i Kristeligt Dagblad, mandag d. 10.03.03

Landbrød, trekornsbrød, fiberbrød. Kært barn har mange navne. Men de er
stort set ens, siger forsker.

Af Carl Emil Falbe-Hansen.

Ni ud af 10 danske brød bagt med hvedemel er så ringe, som de næsten
kan blive. Det mener flere eksperter, som kritiserer, at melproducenterne helt
eller bevist fjerner det næringsrige hvedekim, inden brødet bages.
Ud fra et sundhedsmæssigt syn er den handling ifølge forskningslektor i
Afdeling for Økologisk Jordbrug på Den Kongelige Veterinær- og
Landbrughøjskole i København, lic.scient. Bodil Søgaard, på det nærmeste
en katastrofe. For når hvedekimen fjernes, så forsvinder en stor del af
hvedens meget vigtige næringsstoffer, siger hun.
- Hvedekimen er rig på sundhedsfremmende flerumættede fedtsyrer som
linolsyre, linolensyre og oliesyre, og den er desuden særlig rig på E-vitamin,
som man tidligere kaldte fertilitets- eller antisterilitets-vitaminet, forklarer
Bodil Søgaard.
Når hvedekimen fjernes, kan melet holde sig i årevis uden at blive harsk, fordi
det indeholder mindre planteolie. Desuden er mel uden skaldele og kim langt
mere hvidt, hvilket angiveligt har været et forbrugerkrav siden 1950'erne.
Bodil Søgaard mener, at kvaliteten af det daglige brød spiller en stor rolle i
forhold til de livsstilssygdomme, som flere og flere mennesker er ramt af.
Foruden de kedelige sundhedsmæssige aspekter ved langt størstedelen af
hvedemelet på det danske marked, så har manglen på hvedekim også den
triste sideeffekt, at dansk brød ligner hinanden uanset, hvilke lokkende navne
der sættes på det enkelte brød.
- Uanset om brødet hedder landbrød, trekornsbrød, fiberbrød eller hvad det
ellers hedder, så er det stort set det ens, fordi det ernæringsrige hvedkim er
blevet fjernet fra det mel, brødet er bagt af. Ofte er skalderne også røget ud,
siger Bodil Søgaard.

Producent: Sludder
At almindeligt dansk hvedebrød skulle være usundt er ifølge administrerende
direktør for Danmark's største melproducent, Cerealia Mills, Erik Würtz
Knudsen, noget sludder.
- Der er intet usundt i almindelig dansk hvedebrød. Det er rigtigt, at der er
mange næringsstoffer i hvedekimen, men ifølge mine oplysninger, så er det
kun cirka halvdelen af melets indhold af plantefedt og E-vitamin, man mister
ved at fjerne kimen, siger Würtz Knudsen, som i øvrigt mener, at kvaliteten
handler om meget andet end næringsindhold.
- Udseende, smag og konsistens spiller en stor rolle. I den rige del af verden
går man efter fødevarer, der giver en god oplevelse. Hvis man ikke fjernede
kimen, fik man nogle ret bastande brød ud af det, og ikke det, forbrugerne vil
have. Desuden gør kimen hurtigt melet harsk, og det tror jeg hverken er
velsmagende eller særligt sundt, siger Würtz Knudsen.

Aldrig undersøgt.
Selv om det er rigtigt, at mel uden hvedekim i første omgang har bevaret cirka
halvdelen af hvedens næringsstoffer, så tvivler lektor ved Mejeri og Levneds-
middelinstituttet på Landbohøjskolen Åse Hansen på, at det også holder, når
brødet ligger i forretningen.
- Man fjerner hvedkimen, for at melet skal kunne holde længere, men problemet
er, at E-vitaminet sandsynligvis ikke kan overleve ret længe i melet. E-vitaminet
er en antioxidant og vil modvirke, at fedtsyrerne oxiderer, og derfor er det
nærliggende at antage, at E-vitaminet ret hurtigt bliver nedbrudt, men det er
desværre aldrig blevet undersøgt, siger Åse Hansen.
Lægen Carsten Vagn-Hansen, kendt som "radiolægen", beskriver konvertionelt
fremstillet dansk hvedemel som "uegnet som menneskeføde".
Brød fremstillet af almindelig hvede er efter Vagn-Hansens mening af en sådan
kvalitet, at man kan sammenligne det med hvidt sukker.
- Hvis man spiser brød, der er fremstillet af konvenvionelt dansk hvedemel, så
går kulhydraterne så hurtigt i blodet, at man ikke kan nå at udnytte dem. Blod-
sukkeret stiger, og bugspytkirtlen får travlt med at producere ekstra insulin, der
omdanner det overflødige sukker til fedt. Resultatet er, at blodsukkeret kort
efter bliver for lavt, forklarer Carsten Vagn-Hansen. /ritzau/
--

Hvedens næringsstoffer:
Når man fjerner hvedkimen fra hvedemelet, så fjerner man samtidig en

Næringsindholdet i hvedekorn:
Frøhviden:
Stivelse og protein, lav koncentration af E-vitamin og plantefedtsyrer

Aleuronlaget mellem frøhviden og frøskaller:
Protein, fedt og mineraler

Hvedeskallerne:
Plantefibre som forbedrer tarmfunktionen og fordøjelsen

Hvedekimen:
Stor koncentration af livsvigtige umættede fedtsyrer som linolsyre, linolensyre
og oliesyre. Stor koncentration af E-vitamin. Mineraler som calcium, fosfor,
magnesium, kalium, natrium og svovl.

www.Kristeligt-dagblad.dk

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 11-03-03 14:10

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@get2net.dk> wrote:

>kan blive. Det mener flere eksperter, som kritiserer, at melproducenterne helt
>eller bevist fjerner det næringsrige hvedekim, inden brødet bages.

Kig evt. også på http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=1690134/ - en
test af mel fra Jyllands-Posten.

Kort sagt er det kun ét af de testede hvedemels-mærker, der skiller
dig ud fra mængden: En biodynamisk hvedemel fra firmaet Aurion hvor
kimen netop ikke er sorteret fra.

--
Kåre

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 11-03-03 14:55

"Kåre Nejmann" <post@kanFJERN_DETTE.dk> skrev i en meddelelse

> Kort sagt er det kun ét af de testede hvedemels-mærker, der skiller
> dig ud fra mængden: En biodynamisk hvedemel fra firmaet Aurion hvor
> kimen netop ikke er sorteret fra.

Hvad koster skidtet?

Det er ikke til at hitte ud af fra en skærm . . .

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-03-03 15:10

Abildgaard 3140 skrev:

> Hvad koster skidtet?

Kr. 24,95 for 1,5 kg.

// Klaus

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 11-03-03 21:11

Nu har man hørt det med....!!!!

> At almindeligt dansk hvedebrød skulle være usundt er ifølge
administrerende
> direktør for Danmark's største melproducent, Cerealia Mills, Erik Würtz
> Knudsen, noget sludder.

Der er vist endnu en der har sovet i timen. Bevidstløse parader fra (endnu)
en dinosauerisk fødevare producent. Budskabet er jo ikke at det 'rene' hvide
mel er usundt. Det er bare ikke sundt og derfor ligegyldigt rent
ernæringsmæssigt.

> - Der er intet usundt i almindelig dansk hvedebrød.

Uha.. spiller lidt på den gode gamle danske selvtilstrækkelighed. Skal det
forstås sådan at det danske brød er unikt og at dansk brød måske ligefrem er
af en højere kvalitet end det tyske, franske og italienske?

> [...]
mister
> ved at fjerne kimen, siger Würtz Knudsen,

Hmm.. hvorfor har jeg en mistanke om at 'oplysningskilden' ikke ligefrem er
villig til en åben debat? Nu har han jo chancen til at modargumentere
offentligt og så ovenikøbet være i dialog med en kvalificeret person fra
Landbohøjskolen...

> som i øvrigt mener, at kvaliteten handler om meget andet end
næringsindhold.

Ja, kvalitet handler om mere end næringsindhold. Hvis jeg spiser en
flødeskumskage handler det bestemt ikke om ernæring(!) Men derfor vil jeg da
gerne have at den er lavet af ordentlige råvare. Og i øvrigt handler det jo
også om at få nogle gode og gerne forskellige oplevelser ved at spise mad...
Hvem siger at vi altid ønsker det ens???

> [...]
> have. Desuden gør kimen hurtigt melet harsk, og det tror jeg hverken er
> velsmagende eller særligt sundt, siger Würtz Knudsen.

Puhaa... bastande brød! Rædselsfuldt!.... LOL! Fyr manden eller send ham
tilbage på skolebænken . Han burde have et basalt kursus i moderne
markedsføring... Økologi er ikke længere nogert man 'blot' differentiere sig
på - det er et basiskrav. Og netop det naturlige, det oprindelige og det med
historie er ultra hot... altså i den rige verden. ;) Ding dong... vågn op!

Vi burde snart få råbt den danske fødevareindustri op... De er simpelthen
nogle forstenede og ultraorthodokse hængerøve. Jeg er træt af deres
forbandede 'bedre-videnhed' på mine vegne. Lad os få de 'bastande brød' og
lad os få den reelle viden om melets betydning - så skal jeg nok love at
mange mennesker vil ændre deres vaner. Folk er jo ikke idioter...

Bjarke

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 12-03-03 03:59

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> skrev i en meddelelse:

> Uha.. spiller lidt på den gode gamle danske selvtilstrækkelighed. Skal det
> forstås sådan at det danske brød er unikt og at dansk brød måske ligefrem er
> af en højere kvalitet end det tyske, franske og italienske?

Næeh, i hvert fald ikke. ..Jeg har selv i sin tid fået leveret mel fra Eidermühlen i
Tyskland og det var over 50 gange bedre mel end det danske. Brødet blev
mere elastisk og smagen meget bedre osv. - og prisen var den samme.

De skulle skamme sig herhjemme, med sådan noget elendigt mel de leverer.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Gourmandisen står kærlighedens lyst så nær, at en smuk
lækkermund er et vidunderligt bytte for en vanskelig sensualist.
Burde det ikke opildne kvinderne til ikke at nøjes med at spise
med sammenknebne læber? Også selvom det kun var af list.
- Ejler Jørgensen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-03-03 19:42

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> wrote in message

> Folk er jo ikke idioter...

Er du sikker?
Det ville dog ikke være første gang i verdenshistorien at folkedybet
tager en mindre lødig vare til sig.
Hvad har gjort hele fastfoodbranchen så stor?
Hvorfor står der sovs fra Jensens Bøfhus i snart enhver køledisk?
Hvorfor kunne man ikke aflive de røde pølser?

Spiser danskere dårligt brød fordi bagerne har sammensværget sig mod dem?
Eller er det fordi de køber det?

Jeg er helt enig i at der sælges masser af elendige fødevarer, men er nok
ikke enig i årsagen.

vh
Jan

Fra : Asta Nielsen

Dato : 14-03-03 09:07

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse news:3e6f7f6b$0$142$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> Eller er det fordi de køber det?
>
> Jeg er helt enig i at der sælges masser af elendige fødevarer, men er nok

Ja, der er jo netop nødt til at være en vis form for efterspørgelse, for at få solgt skidtet *G*
Forbrugerne vil gerne have de bedste råvare, men vil ikke rigtig betale prisen.....og jeg kan jo ikke selv sige mig helt fri af, at
jeg da også selv spare hvor jeg kan *S*

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 12-03-03 20:54

> [...]

>lad os få den reelle viden om melets betydning - så skal jeg nok love at
>mange mennesker vil ændre deres vaner. Folk er jo ikke idioter...
I Radio Syd i eftermiddag var der en snak med en dansk bager, som var
til EM(?) i bagning i Frankrig.

Hans hold stillede op i disciplinen brødbagning, og han sagde blandt
andet, at det var sjovt at deltage i sådan en konkurrence, fordi han
så fik lejlighed til at bage mere spændende og tids- og
arbejdskrævende brød, end det kunne betale sig at lave hjemme i
forretningen...

Hvor meget han har gjort for at sælge den slags brød, hvor meget de
ville koste etc., det ved jeg ikke. Men det kan jo tyde på, at han
ikke har kunnet finde kunder, der ville betale for "ordentligt" brød.

Forresten fik det danske hold 2. pladsen i konkurrencen.

--
Kåre

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-03-03 21:03

Kåre Nejmann skrev:

> Forresten fik det danske hold 2. pladsen i konkurrencen.

Ja, så er det åbenbart ikke evnerne der fejler noget.

// Klaus

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 12-03-03 03:59

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@get2net.dk> skrev herunder...
> [...]
>
> Artikel i Kristeligt Dagblad, mandag d. 10.03.03
>
> Landbrød, trekornsbrød, fiberbrød. Kært barn har mange navne. Men de er

Endvidere fortælles der i artiklen...

Bagermester Thorleif Kristensen fra København er enig med kritikerne i,
at dansk brød ikke længere er værd at sætte tænderne i.
Og han mener også, at bagernes egen brancheorganisation har svigtet.
Nu ønsker han selv at være foregangsmand i den danske bagerbranche,
og derfor har han købt sin egen mølle, hvor hvedekimen i melet bevares.
- Folk er helt vilde. Jeg kan slet ikke følge med efterspørgslen, så nu har
bestilt en til, siger Thorleif Kristensen.

pwb

Fra : Peter Westh

Dato : 12-03-03 23:03

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@get2net.dk> wrote in message
> [...]
kort
> efter bliver for lavt, forklarer Carsten Vagn-Hansen. /ritzau/

Der er ret godt belæg for den påstand - men der er ikke belæg for, at
hvedemelets glykæmiske inedx ville være lavere, hvis hvedekimen ikke var
fjernet. Selv fuldkornsmel har kun et marginalt lavere glykæmisk index end
sigtet hvemel. Artiklen blander to helt forskellige problematikker sammen.

Men et andet spørgsmål: Hvorfor er holdbarheds-argumentet så vigtigt? Er der
overhovedet behov for, at melet skal holde sig så længe? Får bagerierne ikke
leveret mel flere gange om måneden?

Desuden er der da ret godt salg i "bastante brød", er der ikke?

MVH

Peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-03-03 11:18

[Peter Westh | Wed, 12 Mar 2003 23:02:58 +0100]

>Men et andet spørgsmål: Hvorfor er holdbarheds-argumentet så vigtigt?

Præcist - godt argument.

>Er der overhovedet behov for, at melet skal holde sig så længe? Får bagerierne ikke
>leveret mel flere gange om måneden?

De fleste bagere får leveret mel enten hver eller hveranden uge.

>Desuden er der da ret godt salg i "bastante brød", er der ikke?

Det burde der være, men det tror jeg ikke der er... Altså kigger jeg på
brødene hos min bager er der udadtil en masse forskellige, men kommer
jeg hjæm og skærer brødet i skiver - er de alle ultra luftige og
intetsigende i smagen.

Det ER sgu' ærgeligt at man, hvis man altid vil have kvallitet, skal
bage selv - eller være så heldig er være i nærhgeden af én af landet 5
(?) kvallitetsbagere?

Ingen tvivl om at jeg nyder at bage, og endnu mindre tvivl om at
mine/vores gæster er helt fjollede med mit brød når det kommer frisk på
bordet - men der er stunder i ens liv hvor man ikke rigtigt gidder, og
ville nyde at der var en god bager i nærheden.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : bager-kim

Dato : 14-03-03 16:01

> De fleste bagere får leveret mel enten hver eller hveranden uge.

Vi får mel hver uge.

> [...]
> brødene hos min bager er der udadtil en masse forskellige, men kommer
> jeg hjæm og skærer brødet i skiver - er de alle ultra luftige og

Vi har hver dag, omkring 20 forskellige brødtyper.
Og ikke noget med en dej, og så blande diverse korn i.
Næ, korn og kerner sat i blød dagen før.
Alle ingredienser til de forskellige brød, vejes af dagen før i HVER sin
spand.

Og der er ikke noget med mix pulver, der skal blandes op i vand og gær.

> Det ER sgu' ærgeligt at man, hvis man altid vil have kvallitet, skal
> bage selv - eller være så heldig er være i nærhgeden af én af landet 5
> (?) kvallitetsbagere?

Hvad er adresserne på disse 5 bager?

Og en lille historie:
En ældre dame kom ind i butikken: Hun kunne ikke få det Franske Landbrød,
hun plejer at købe i hendes nærbutik.
Så hun skulle have vores Franske Landbrød. Hun syntes bare ikke vores var så
godt som det hun plejer at købe.
Mærkeligt. Når hendes nærbutik, var en af vores egne udsalgsbutikker.

--
Hilsen
Bager-kim

www.Bager-kim.dk

bager-kim@mail.dk

Fra : Lene

Dato : 14-03-03 22:20

> Hvad er adresserne på disse 5 bager?

Hej
Jeg kan nævne adressen på en af disse kvalitetsbagere, nemlig Chritianshavns
Torv, hvor Lagkagehuset ligger. Da jeg boede på Amager kørte jeg forbi de
første 7-8 "Håndværksbagere" for at købe brød og kager dér. Lagkagehuset er
for øvrigt beviset på, at mange kunder sagtens kan genkende kvalitet - der
er altid kø, selv om der er 3-4 ekspedienter. Nu er jeg flyttet til Rødovre.
Ak! Nu køber jeg brød i ISO og Irma - det er sgu pinligt for
"Håndværksbagerne", at de skal udkonkurreres af dagligvarebutikker.
Mvh
Casper

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 22-03-03 20:01

"Lene" <lsh@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
> Jeg kan nævne adressen på en af disse kvalitetsbagere, nemlig
Chritianshavns
> Torv, hvor Lagkagehuset ligger. Da jeg boede på Amager kørte jeg forbi de

Jeg udnyttede det dejlige forårsvejr til en "skov"tur til Kastrupfortet med
en omvej forbi Christianshavns Torv for at efterprøve om den nu også skulle
være så god....pyyyha, jeg var virkeligt nød til at lægge bånd på mig selv
for ikke at forkøbe mig derinde. Heldigvis var det først da jeg var langt
væk derfra at jeg fik smagt på brødet, for ellers var jeg da gået
fuldstændigt bersærk i brødindkøb, for det er da godt nok noget forrygende
brød de bager derinde!!!! Nu er problemet jo så bare at det for fremtiden
bliver en noget flad fornemmelse at gå ned til min lokale hærværksbager

Mvh Mads

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 23-03-03 06:05

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev...

> [...]
> brød de bager derinde!!!! Nu er problemet jo så bare at det for fremtiden
> bliver en noget flad fornemmelse at gå ned til min lokale hærværksbager

Næste gang du er ude at cykle.., så prøv ligeledes disse gudsbenådede
konditorier..

Kagehuset i Kgs. Lyngby
Konditoriet, v/Michael Hjort, Gentofte
Farumhus Konditori, v/Peter Jørgensen, Farum
Smørum Konditori, v/Peter & Jens Nielsen, Smørum
Brødsnedkeren, v/Thomas Jørgensen, Humlebæk

Disse 5 forretninger, plus Lagkagehuset på Christianshavns Torv
(alle på Sjælland), er medlemmer af Brødets Bånd. Dvs..
organisationen kontrolere nøje, om den pågældende bager lever
op til Brødets Manifest, og om bageren fører en fornuftig
personalepolitik, har hygiejnen i bageri og forretning under streng
kontrol, og i det hele taget har flere ambitioner end den gængse bager.
Optagelsesudvalget repræsenterer også den strenge selvjustits i
Brødets Bånd ved at være kontroludvalg for kvalitet over for de
eksisterende medlemmer.

Se evt. adresser og beliggenhed over samtlige af DK's såkaldte
"Brødre" medlemmer på.. www.broedetsbaand.com/?p=4.1.0

Go' Søndagstur!

PS:
Bosses Bageri på Østerbro er selvfølgeligt også et glimrende alternativt!
Tre i een .. (Tæt v/Fælledparken og Nordhavnen) - bager, solbadning
& fiskeri. )

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Komplet kompot komplot..
Eller ratatouille og hjemmelavet frugtpålæg. Frugtpålægget kan godt
laves inde hos naboen, men så er det selvfølgelig ikke hjemmelavet
længere. Denne grønsagsratatouille kan sagtens bruges til aftensmad.
Lav en ekstra stor portion så der er til madpakker næste dag.
www.fi.dk/mad/madpakkeservice/uge13/

Fra : Peter Westh

Dato : 23-03-03 14:25

> Bosses Bageri på Østerbro er selvfølgeligt også et glimrende alternativt!
> Tre i een .. (Tæt v/Fælledparken og Nordhavnen) - bager, solbadning
> & fiskeri. )

Jeg bor klods op ad Bosses bageri, men må sige at jeg er begyndt at gå de
ekstra 300 meter ned til Emmerys på Østerbrogade, når jeg køber brød.
Undtaget når jeg skal have kernerugbrød, som er rigtig godt hos Bosse. Og
når jeg får trang til en fransk snegl.

Bare min mening

MVH

Peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-03-03 16:31

[bager-kim | Fri, 14 Mar 2003 16:00:54 +0100]

>Vi får mel hver uge.

Det er i sig selv knap så interessant; budskabet var blot at mel var
noget der blev leveret regelmæssigt til både gode og dårlige bagere,
hvorfor at holdbarheden hos bageren var mindre betydende.

>Hvad er adresserne på disse 5 bager?

Som du måske kan læse af ovenstående spørgsmålstegn, var det et simpelt
og måske provokerende gæt. Men én af disse kvallitetsbagere, der ligger
tættest på os i Nordsjælland/Græsted, er Ludvigs Konditori i Hillerød
(hvor du vist også arbejder?)

>Mærkeligt. Når hendes nærbutik, var en af vores egne udsalgsbutikker.

Problemet er at nogen kunder ikke selv indser hvor meget de ydre
omstændigheder betyder på smagsoplevelsen - bl.a. deres eget humør den
dag.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 22-03-03 09:33

"bager-kim" skrev i en meddelelse
> [...]

> godt som det hun plejer at købe.
> Mærkeligt. Når hendes nærbutik, var en af vores egne udsalgsbutikker.

Hej Kim

Nu vil jeg vove en lille påstand.
Jeg har faktisk være udsat for det samme og lavede selv en lille test.
Brødet fra udsalgsstedet virkede faktisk anderledes i skorpen, og da en
anderledes skorpe kan give et helt andet indtryk af et brød, så kan man nemt
tage fejl.

Jeg tror det hele ligger i, at det brød der er leveret til udsalgsstedet har
været en tur ude i en kold bil.
Hvis jeg har stået i bageriet og spist en håndværker, og umiddelbart
derefter har taget en pose med hjem til familien og serveret dem en halv
time efter, ja så smagte de sgu heller ikke ligesom det jeg spiste inden jeg
kørte fra arbejde. Luft, indpakning osv. har altså noget at sige. Bla. er
skorpen blevet sejere og tykkere, selv på en lille tur. Måske er det det den
dame, ikke har kunnet beskrive.

Nette

Fra : bager-kim

Dato : 22-03-03 17:25

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skorpen blevet sejere og tykkere, selv på en lille tur. Måske er det det

Hej Nette.

Det er korrekt at det har noget at sige. Det er mest måden hun sagde det på.
Hun troede ikke det kunne passe at det var samme bager det kom fra.

Bager-kim

www.Bager-kim.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 15-03-03 21:33

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message
> [Peter Westh | Wed, 12 Mar 2003 23:02:58 +0100]

> Præcist - godt argument.

> De fleste bagere får leveret mel enten hver eller hveranden uge.

Vil det så sige, at det er møllerne, der ønsker den længst mulige
holdbarhed?

/P

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-03-03 16:34

[Peter Westh | Sat, 15 Mar 2003 21:33:28 +0100]

>Vil det så sige, at det er møllerne, der ønsker den længst mulige
>holdbarhed?

Jeg ved det faktisk ikke, men jeg vil tro at det er det der er deres
argument - en forbedret logistik.

På den anden side tager jeg det ikke så tungt - hvedemel SKAL IKKE
(efter min mening) være at opfatte som et basislevnedsmiddel, da mængden
af simple kulhydrater i alle omstændigheder er alt for højt i forhold
til næringsværdierne.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 16-03-03 18:04

> Desuden er der da ret godt salg i "bastante brød", er der ikke?

Hvis du spørger mig, er det da væsentlig mere interessant med noget brød med
"bid" i(alt med måde selvfølgelig). Det mætter alt andet lige noget mere.

Mvh Mads